Auto vol vuilzakken staat er al maanden

Op 16 december 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Op de politieraad van 14 oktober 2015 heeft de N-VA fractie melding gemaakt van het feit dat er reeds geruime tijd een achtergelaten auto op de carpoolparking van Oelegem stond. Wij vroegen om deze wagen te laten takelen.  Korpschef Rob Verbist van ZaRa bevestigde dat dit feit gekend was bij de politie en dat er getracht werd om contact op te nemen met de eigenaar. Indien dit niet mogelijk was zou de wagen getakeld worden.
Pittig detail burgemeester Lode Hofmans - voorzitter van de politieraad - was op de hoogte sinds 14/10/2015 van deze rotzooi-wagen. Waarom hij nu uit de lucht valt is voor ons onbegrijpelijk.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Noord dd. 16 december 2015:

Op de carpoolparking Oelegem-West aan de op- en afrit van de E34 staat al meer dan acht maanden een achtergelaten auto met platte banden te verkommeren. Tot ergernis van de gebruikers. De carpoolparking Oelegem-West staat bekend als een nachtelijke rendez-vousplaats voor homo's. Zij zullen zich waarschijnlijk niet storen aan de auto, maar de gebruikers die er overdag hun auto achterlaten om met collega's naar het werk te pendelen wel. De blauwe Seat Toledo, waar een plaatje van een Mazda-garage in de Pierstraat in Reet aanhangt, staat er al meer dan acht maanden met platte banden te verkrotten. Een kenteken hangt er niet meer aan. Intussen zijn alle autoruiten stukgeslagen en is de wagen een open stort geworden. De vuilniszakken - zelfs eentje vol ajuinen - puilen uit de ramen.
Agentschap Wegen en Verkeer
De normale procedure is dat de gemeente zo'n achtergelaten wagen laat takelen en een halfjaar bijhoudt. Hij moet dan gedurende die zes maanden in een register voor achtergelaten goederen worden opgenomen. Meestal worden zulke auto's bij een takelfirma bewaard, tot de termijn verstreken is en het wrak verkocht wordt.
Burgemeester Lode Hofmans (Open Vld) van Ranst valt uit de lucht. "Ik ben hier niet van op de hoogte, maar de carpoolparkings worden normaal proper gehouden door het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)."
"Klopt", beaamt Jef Schoenmaekers van het AWV. "Wij zijn verantwoordelijk voor het zwerfvuil op carpoolparkings. Drie keer per week wordt er opgeruimd. Maar een achtergelaten auto is geen zwerfvuil. Wij hebben dit doorgegeven aan de federale wegpolitie, die het in de zomer al heeft gemeld aan de lokale politie Zara om de wagen te laten takelen. Wij gaan nu nog eens aandringen op een oplossing. Mogelijk liep er iets fout bij de communicatie. Wij zetten sterk in op de netheid van onze carpoolparkings en zien dit niet graag gebeuren."
Danny De Wulf, woordvoerder van politie Zara, liet gisteren op de valreep weten dat de rotzooi-wagen dinsdagavond getakeld werd. "We hadden de Poolse eigenaar meermaals gecontacteerd, maar hij reageerde nooit." (kma)