De Knipoog telt nu 2 kleuterklassen / Kleuters maken al kennis met kikker- en vlinderklas

Op 30 augustus 2017, over deze onderwerpen: In de pers

De Knipoog telt nu 2 kleuterklassen / Kleuters maken al kennis met kikker- en vlinderklas

Standpunt N-VA Ranst:

In mei 2015 voerde het college overname / fusie gesprekken in verband met de herstructurering van de gemeentelijke lagere School 'De Knipoog'.
N-VA Ranst verzette zich tegen de mogelijke fusie. Wij zijn ervan overtuigd dat het basisonderwijs een kerntaak is en moet blijven van de gemeente. De rol van een lokaal bestuur bestaat erin om dienstverlening voor de burgers uit te bouwen, en onderwijs is daar een essentieel element van.

In juni 2015 waren wij verheugd dat onze oproep voor het behoud van de gemeenteschool in Ranst uiteindelijk gevolgd werd door het college.
Gelijktijdig hielden wij een pleidooi voor de oprichting van een kleuterschool om het dalend leerlingenaantal tegen te gaan.

In januari 2017 werd het dossier van directrice Hilde Van Den Broeck betreffende de oprichting van een kleuterklas aan de gemeenteraad voorgelegd.
Wat voor ons reeds duidelijk was in 2015 stond nu zwart op wit in het dossier: de inrichting van de kleuterklassen heeft geen financiële consequenties voor de gemeentebegroting.

"Vandaag is het feest!" staat er op de webstek van De Knipoog. Er wordt gestart met 2 voltijdse kleuterklassen.

Wij zijn ook in feeststemming omdat dank zij de druk die wij vanuit de oppositie hebben uitgeoefend op het college de toekomst van De Knipoog verzekerd is.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Noord - 31 Aug. 2017:

Ouders en kleuters openden gisteren al het nieuwe schooljaar van school De Knipoog. De kleuters van 4 en 5 jaar gaan naar de kikkerklas en de jongens en meisjes die 3 en 2,5 jaar geleden werden geboren starten in de vlinderklas.
De opening van de kleuterafdeling van De Knipoog in Ranst is bijzonder omdat er voor het eerst kleuters in de Schoolstraat terecht kunnen. Een optie die meteen voor 29 ouderparen aantrekkelijk genoeg was om hun kinderen in te schrijven.
De mama en papa van Milan en Mattis Vanzurpele geven toe dat ze getwijfeld hebben. “Maar de kleine klassen en de aandacht die de juffen aan de kinderen kunnen geven, heeft ons overtuigd. We kregen een aparte rondleiding omdat we niet op de opendeurdag waren en we voelden echt dat de kinderen zich hier thuis kunnen voelen.”
Een gelijkaardig verhaal vertellen Bart en Tinne Verstraete. “Vooral onze Pepijn is nogal timide en die loopt wat verloren in een grote school. Hij gaat naar de kikkerklas en Jasmijn komt in de vlinderklas. Ze kijken er echt naar uit.”
De kleinschaligheid wil de school behouden en daarom krijgt elk leerjaar maximaal één klas. Wanneer er 24 kinderen in een klas zitten stoppen de inschrijvingen.
Na de gebruikelijke toespraken mochten de twee nieuwe kleuterjuffen hun kinderen aan het publiek voorstellen. Ze vergeleken hun kindjes met bloembollen die met liefde tot volle ontplooiing komen. Daarna werden de kinderscharen bovengehaald, want bij een opening moet ook een lint worden doorgeknipt. De kinderen die dat wilden, mochten met burgemeester Lode Hofmans (Open Vld) het papieren lint knippen.
Ten slotte kregen de ouders de kans om kennis te maken met het schoolgebouw en de nieuwe juffen. Buiten was het zwaar beginnen te regenen, maar dat kon de sfeer niet drukken. Nog twee nachtjes slapen en dan begint het schooljaar echt voor de 142 leerlingen van De Knipoog. (sl)

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 30 Aug. 2017:

De gemeentelijke basisschool De Knipoog verwelkomt vrijdag voor het eerst 28 kleuters. De startende kleuters mogen op woensdag 30 augustus om 17u samen het lint knippen.
Directeur Hilde Van den Broeck die aan haar derde schooljaar begint, heeft fel geijverd voor die uitbreiding met een kleuterafdeling. “Ik heb een dossier opgesteld om aan te tonen dat een kleuterschool hier best leefbaar is. Er moesten niet veel extra kosten gemaakt worden want de lokalen waren er al en het aantal geboortes per jaar in Ranst ligt hoog genoeg om een kleuterschool op te starten. Toen ik hier twee jaar geleden begon, telde de school 97 leerlingen en nu zitten we aan 142 jongens en meisjes. Ik had gehoopt dat we met twee kleuterklassen zouden starten en die droom is uitgekomen. Voor de toekomst van de school is die kleuterafdeling echt belangrijk. Ouders kunnen nu beter kiezen tussen een vrije school of het gemeenschapsonderwijs. We hebben nu al voor extra kleur in de gebouwen gezorgd en dankzij de inspanningen van de gemeentelijke werklui zijn de kindertoiletten ook klaar. Ook het schoolfeest zullen we met onze kleuters een andere invulling moeten geven. We werken dit jaar rond leesbevordering en zo zullen we kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar laten voorlezen bij de kleuters.”
“We starten op woensdag (vandaag, red.) met een openingsmoment om 17u omdat zoiets op vrijdag te overdonderend zou zijn voor de allerkleinsten. Ook kunnen de ouders er nu makkelijker bij zijn en krijgen ze ook de kans om kennis te maken.”
De belangstelling om aan de slag te gaan als kleuterjuf was groot want negentig mensen toonden belangstelling voor de job. Vijftig namen deel aan het schriftelijk examen en tien mensen bleven over voor het mondeling examen. Kirsti Van Limbergen en Nikki Matthe overleefden de selectie. Nikki uit Zoersel werkte al in diverse scholen en Kirsti heeft ervaring met bijzonder onderwijs. Een inbreng die met het M-decreet dat leerlingen met beperkingen zo lang mogelijk in het gewone onderwijs wil laten meedraaien nuttig kan zijn. De nieuwe juffen gaan voltijds aan de slag. Kirsti die in Sint-Katelijne-Waver woont, neemt zich voor om met de elektrische fiets naar Ranst te rijden.
Sylvain Liekens