Driepikkelhoeveweg fietsstraat tegen wil en dank

Op 30 december 2017, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Volgens het Fietsvademecum is een fietsstraat een belangrijke fietsverbinding die door vormgeving en inrichting als zodanig herkenbaar is. Het autoverkeer kan beperkt aanwezig zijn, maar is duidelijk ondergeschikt aan het fietsverkeer. De fietsstraat moet gelegen zijn in een bebouwde omgeving en sluipverkeer is niet compatibel met het concept van de fietsstraat.
Johan De Ryck wees erop dat de  Driepikkelhoeveweg niet voldoet aan deze voorwaarden en dat wij ons daarom zouden onthouden bij de stemming.
Wij vinden het wel betreurenswaardig dat Agentschap Natuur en Bos geen toestemming wou geven om een vrij liggend fietspad aan te leggen achter de bomenrij in de Driepikkelhoeveweg.

Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 30 Dec. 2017

“We vroegen al drie jaar geleden aan het Agentschap Natuur en Bos om in de Driepikkelhoeveweg een wandelweg aan te leggen, maar kregen daar geen toestemming voor. We willen de zwakke weggebruiker beter beschermen en omdat er geen voetpad is, maken we er dan maar een fietsstraat van. Er komen borden die een maximumsnelheid van 30 km per uur opleggen en er zijn verkeersremmers.”
Raadslid Kurt De Belder (Groen) vond de Driepikkelhoeveweg niet de correcte plek om een fietsstraat te maken. Ook Johan De Ryck (N-VA) merkte op dat een fietsstraat in een bebouwde omgeving moet liggen en het uitzicht moet hebben van een weg waar je trager met de auto moet rijden. “Voor ons voldoet deze straat niet aan de voorwaarden.” (sl)
Sylvain Liekens