Fietsstraat Mollentstraat wordt niet afgesloten / Voorstel van N-VA werd weggestemd

Op 21 september 2017, over deze onderwerpen: In de pers


Standpunt N-VA Ranst:


N-VA Ranst vindt het een schande dat dit gemeentebestuur niet begaan is met de veiligheid van de fietsers en sluipverkeer blijft tolereren in een straat waar enkel plaatselijk verkeer toegelaten is.
Wij betreuren samen met de verkeerscommissie de beslissing van Open Vld en CD&V om de Mollentstraat niet af te sluiten. Door deze onbegrijpelijke beslissing zal de onveilige situatie voor fietsers blijven bestaan.


Artikel: Twee fietsstraten op komst / Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 20 Sep. 2017


Ranst krijgt twee nieuwe fietsstraten. Over de Sint-Antoniusstraat bestond grote eensgezindheid. Dat ook de Mollentstraat het statuut fietsstraat krijgt, werd niet op gejuich onthaald.
De eerste Ranstse fietsstraat is de Emblemseweg. Daar mogen de fietsers de hele breedte van de weg gebruiken en is 30 kilometer per uur de maximale snelheid. Dat zal binnenkort ook het geval zijn in de Sint-Antoniusstraat voor het gedeelte dat tussen de Herentalsebaan en de Profeetstraat ligt. Ook de Mollentstraat zal binnenkort tot fietsstraat omgebouwd worden. Oppositiepartijen N-VA en Groen pleitten er nochtans voor om de Mollentstraat af te sluiten.
Johan De Ryck stelde een aanpassing voor waarmee de Mollentstraat definitief zou worden afgesloten van de N14. “Dat zou sluikverkeer definitief onmogelijk maken en de veiligheid van de fietsers ingrijpend verhogen” stelde hij. Ook Groen zat op die golflengte. “De Mollentstraat is een erftoegangsweg waar alleen bestemmingsverkeer zou mogen komen. Nu wordt de weg te dikwijls als ontsnappingsroute gebruikt om de drukke N14 te ontwijken”, redeneerde Kurt De Belder.
Schepen van Verkeersveiligheid Tine Muyshondt (CD&V) was het daar niet mee eens. “Als we de Mollentstraat afsluiten, kunnen de mensen die in de Emblemse weg, de Stapstraat of de Kreupelstraat wonen ook vragen om hun straat af te sluiten. We kunnen toch niet alle wegen afsluiten? Het probleem wordt veroorzaakt door de drukte op de N14.” Sylvain Liekens


Artikel: Twee nieuwe fietsstraten / Het Nieuwsblad/Regionaal: Mechelen-Lier - 20 Sep. 2017


Ranst krijgt twee nieuwe fietsstraten. Over de Sint-Antoniusstraat bestond grote eensgezindheid, maar dat de Mollentstraat het statuut fietsstraat krijgt, werd niet bij iedereenop gejuich onthaald.
De Emblemseweg was tot voor kort de enige fietsstraat van Ranst. Fietsers mogen er de hele breedte van de weg gebruiken en de maximale snelheid is er 30 kilometer per uur. Dat zal binnenkort ook het geval zijn in de Sint-Antoniusstraat, dit voor het gedeelte tussen de Herentalsebaan en de Profeetstraat. De nieuwe maatregel moet de veiligheid van de fietsers verhogen en de snelheid van de auto's in de straat doen dalen.
Ook de Broechemse Mollentstraat zal binnenkort tot fietsstraat omgebouwd worden. Oppositiepartijen N-VA en Groen vinden dat geen goed idee. Zij pleitten ervoor om de Mollentstraat aan het kruispunt met de Oostmalsesteenweg af te sluiten.
“De verkeerscommissie denkt er ook zo over”, zegt raadslid Johan De Ryck (N-VA). “Het zou sluipverkeer definitief onmogelijk maken en de veiligheid van de fietsers ingrijpend verhogen. Als we moeten wachten op de nieuwe aanleg van de N14 blijft de toestand daar nog goed zes jaar onveranderd.” Ook Groen zit op dezelfde golflengte. “De Mollentstraat is een erftoegangsweg waar alleen bestemmingsverkeer zou mogen komen. Nu wordt de weg te dikwijls als ontsnappingsroute gebruikt om de drukke N14 te ontwijken”, aldus Kurt De Belder.
Schepen van Verkeer Tine Muyshondt (CD&V) is het daar niet mee eens. “We doen controles op het sluipverkeer. Tijdens de acht meest recente controles heeft de politie 19 pv's opgesteld. De N14 moet opnieuw aangelegd worden en dan kunnen we de mogelijkheid om de Mollentstraat daar af te sluiten opnieuw onderzoeken. Maar als we dat zouden doen, kunnen de mensen die in de Emblemseweg, de Stapstraat of de Kreupelstraat wonen ook kunnen vragen om hun straat af te sluiten. We kunnen toch niet alle wegen doodlopend maken? Het probleem wordt veroorzaakt door het drukke verkeer op de N14 tijdens de spitsmomenten.”
Sylvain Liekens
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is