Gemeenteraad 17 november 2014

4. Verkoop perceel grond Alliers -
5. Snelheidslimiet bebouwde kom -

6. Doorgang naar Ranst via Q8 -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Herplaatsing gedenksteen Canadese officier.
Op onze interpellatie betreffende de gedenkstenen van de Canadese officier Jack Corvan had  schepen van Erfgoed, Tine Muyshondt geantwoord dat er contact is met de gemeente Zandhoven die de steen hersteld heeft en dat de steen in overleg teruggeplaatst zou worden. Guido Wittocx had graag  vernomen of dit overleg had plaats gehad en wat het resultaat ervan was?
De schepen antwoordde dat de gedenksteen op een nieuwe plaats was gelegd door de gemeente Zandhoven zonder enig overleg. Zowel de schepen als N-VA betreuren dit gebrek aan communicatie met onze buurgemeente.

Goedkeuring agenda algemene vergadering van Cipal Dienstverlening.
Omdat we reeds meer dan een jaar wachten op de nieuwe webstek van de gemeente en de door Cipal geïmplementeerde voorlopige oplossing enorm veel fouten bevat, had Patrik Teurfs een amendement ingediend om deze ondermaatse dienstverlening van Cipal op de algemene vergadering expliciet te hekelen.
Schepen Tine Muyshondt zei dat naar aanleiding van onze vraag het College beslist had de samenwerking met Cipal stop te zetten en dat er onmiddellijk op zoek zal gegaan worden naar een andere firma om de nieuwe gemeentelijke webstek op te maken.

Aanduiding vertegenwoordiger Jobpunt Vlaanderen.
Het College had schepen Jef Verhaegen voorgesteld als kandidaat en de oppositie had Johan De Ryck als tegenkandidaat voorgedragen.
Vooraleer over te gaan tot de stemming merkte Jan Dillen op dat de activiteiten die Jobpunt Vlaanderen uitvoert alles te maken hebben met personeelszaken. Hij vond het eigenaardig dat de kandidaat van het College binnen zijn bevoegdheden niets met personeelszaken te maken had.
Van belang was ook dat een vertegenwoordiger in een organisatie die zich bezig houdt met personeelszaken blijk moet geven van neutraliteit. Wij verwezen naar de zitting van de gemeenteraad van maandag 24 juni 2013 waar er  werd gestemd over de realisatie en de implementatie van het Holebi-beleid. Enkel schepen Jef Verhaegen had toen tegen gestemd.  Vooroordelen omwille van iemands geaardheid vinden wij onaanvaardbaar.  Daarom vroegen wij aan onze collega gemeenteraadsleden om bij deze geheime stemming niet blindelings het voorstel van het College te volgen maar in eer en geweten de juiste keuze te maken.
In de eerste stemronde hadden beide kandidaten evenveel stemmen.
In de tweede stemronde behaalde Johan De Ryck 14 stemmen en Jef Verhaegen 8 stemmen van de 24 stemgerechtigde gemeenteraadsleden.
N-VA dankt in het bijzonder de gemeenteraadsleden van de meerderheid die ervoor gezorgd hebben dat de kandidaat van de oppositie werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente bij Jobpunt Vlaanderen.

Verkoop perceel grond Alliers.
Dit punt stond op de agenda van de vorige gemeenteraad maar werd door tussenkomst van N-VA toen niet ter stemming voorgelegd omdat er niet voldaan werd aan de wettelijke vereisten.
Het College had de tekst aangepast en de nodige publiciteit zal gevoerd worden rond de verkoop. De hele bevolking zal nu de gelegenheid krijgen om een bod te doen.
Dit aangepaste voorstel werd dan ook door N-VA goedgekeurd.
In de rand van de bespreking van dit agendapunt had Johan De Ryck nog een aantal vragen die door de burgemeester Lode Hofmans zeer uitgebreid werden beantwoord. Onze vraag om in de verkoopakte op te nemen dat de bestemming van dit perceel ten allen tijde groenzone moet blijven en niet kan verhard of bebouwd worden werd unaniem aanvaard.

Snelheidslimiet bebouwde kom. - Interpellatie door Lutgart Van Dessel
Vanaf 1 juni 2015 moet het begin en het einde van de bebouwde kom aangegeven worden door een  verkeersbord met daarop het silhouet van een dorpskern. Dit werd bepaald bij de aanpassing van de Wegcode in 2004. Lutgart Van Dessel stelde de vraag hoever de aanpassing in Ranst reeds was doorgevoerd.
Schepen Fernand Bossaerts bevestigde dat er nog een 25 tal borden moeten vervangen worden, maar dat alles in orde zal zijn voor 1 juni 2015.

Doorgang naar Ranst via Q8. - Voorstel door John Oliviers
Regelmatig worden we geconfronteerd met een inbraakgolf in onze gemeente.  Ranst heeft daarenboven de pech dat er veel vluchtwegen via de autosnelwegen zijn.
Eén ervan is de doorgang naar Ranst via het tankstation Q8 aan de Wijnegembaan en aan de Hogenaardseweg.
Voor het bevorderen van de veiligheid van onze inwoners vindt N-VA het van het grootste belang dat deze poorten gesloten worden. AWV is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van deze poorten en het zijn ook enkel de diensten van AWV die gebruik mogen maken van deze doorgang.
John Oliviers stelde daarom voor om in het kader van de inbraak preventie er schriftelijk op aan te dringen bij AWV om de poorten van het tankstation Q8 aan de Wijnegembaan en aan de Hogenaardseweg te sluiten.
Wij waren tevreden om te vernemen van schepen Fernand Bossaerts dat het gemeentebestuur hierover al gesprekken had gevoerd met AWV. De afspraak werd gemaakt dat nog voor het einde van het jaar de poorten zullen gesloten worden.

Ammendement

punt 04:  Agenda buitengewone algemene vergadering van Cipal Dienstverlening op 12/12/2014.
Omdat wij reeds meer dan een jaar wachten op de nieuwe webstek van de gemeente en Cipal er tot nu toe niet in geslaagd om de reeds lang beloofde nieuwe webstek operationeel te maken, vragen wij dat onze vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Cipal expliciet de aandacht zou vestigen op dit heikele punt.

Lees hier het  amendement - Indiener Patrik Teurfs

Voorstel

Doorgang naar Ranst via Q8.- Voorstel door John Oliviers

Interpellaties