Gemeenteraad 20 oktober 2014

9. Parkeerproblematiek kruispunt Spoorweglei -
10. Heraanplantingsplan -
11. Respect voor ons oorlogsverleden -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Brug Jozef Simonslaan (brug Oelegem II): evaluatie hoorzitting.
Mintnv is nog bezig met te onderzoeken welke verschillende flankerende maatregelen nodig zijn om het afschaffen van de brug te rechtvaardigen. Wij betreurden het dat er een hoorzitting heeft plaatsgevonden vooraleer alle elementen onderzocht werden. Er ontspon zich een hevige discussie waarbij burgemeester Lode Hofmans zei dat de weg tussen het rond punt en het industrieterrein er zo wie zo zal komen. Schepen Fernand Bossaerts van zijn kant zei dat de weg er misschien zal komen. N-VA vroeg zich af  wat er dan nog onderzocht werd door Mintnv, maar daar wou de schepen niet op antwoorden.
Het college vroeg aan de gemeenteraad extra tijd om te onderzoeken welke modaliteiten er noodzakelijk zijn om een rechtsgeldige volksraadpleging te organiseren. Johan De Ryck wees het college erop dat iedereen alle details hierover kon lezen in het Gemeentedecreet onder het hoofdstuk Participatie van de burger.
Het gemeentebestuur liet uitschijnen dat enkel de gemeenteraad bevoegd is om het initiatief te nemen voor een volksraadpleging. Met de wettekst in de hand konden wij zeggen dat dit niet waar was. Iedere burger kan het initiatief nemen en de vraag opstellen voor een volksraadpleging mits het voorleggen van voldoende handtekeningen. Enkel en alleen de beslissing of de volksraadpleging al dan niet zal doorgaan is de bevoegdheid van de gemeenteraad. Als democratische partij zal N-VA elk verzoek voor een volksraadpleging steunen.

Publicatie gemeenteraadsagenda op de gemeentelijke webstek.
Meermaals hebben wij vastgesteld dat de agenda van de gemeenteraad niet tijdig op de webstek van de gemeente werd geplaatst. Volgens het reglement moet de volledige agenda met vermelding van de interpellaties donderdag voor de gemeenteraad openbaar gemaakt worden. N-VA staat erop dat het publiek tijdig geïnformeerd wordt over alle punten die zullen besproken worden op de gemeenteraad. Johan De Ryck vroeg aan de voorzitster van de gemeenteraad om ervoor te zorgen en erop toe te zien dat op het moment dat de raadsleden de aangepaste agenda per e-post ontvangen deze gelijktijdig op de webstek van de gemeente wordt geplaatst.

Toetreding Jobpunt Vlaanderen
Jobpunt Vlaanderen heeft als doel in te staan voor de uitvoering van opdrachten inzake werving en selectie van gemeente personeel en alle aanverwante diensten. Om van deze diensten gebruik te kunnen maken moeten er eenmalig aandelen gekocht worden in verhouding met het aantal personeelsleden dat tewerkgesteld is bij de gemeente. N-VA was voorstander omdat werken met Jobpunt een kostenbesparing voor de gemeente betekende. In het voorstel dat het college ter goedkeuring voorlegde lazen we dat de toetredingsvergoeding 223,11€ bedroeg. Patrik Teurfs had alle documenten goed gelezen en had gemerkt dat er 669,33€ moest betaald worden.
Er ontstond even verwarring over de waarde van 1 aandeel en het college bleef erbij dat hun berekening correct was. Vandaag hebben wij bevestiging gekregen van Jobpunt Vlaanderen dat onze berekening de juiste is met als gevolg dat dit punt terug moet voorgelegd worden op de volgende gemeenteraad. Om maar te zeggen dat de gemeenteraadsleden van N-VA wel degelijk hun job goed doen.

Huishoudelijk reglement van de Gecoro
Op de vergadering van 24 juni 2014 werd het huishoudelijk reglement van de Gecoro goedgekeurd en werd er een advies uitgebracht betreffende het RUP ‘Sportcentrum Ranst’. John Oliviers vond het eigenaardig dat de vertegenwoordigers van de politieke partijen niet waren uitgenodigd op deze vergadering. De redenering dat de namen van de vertegenwoordigers van de politieke fracties pas bekend zijn na goedkeuring van het huishoudelijk reglement in de gemeenteraad vinden wij bizar. Elke fractie heeft een fractievoorzitter aangeduid bij de installatievergadering van de gemeenteraad op 2 januari 2013. Dus nu beweren dat er geen namen bekend zijn is een grove leugen. N-VA heeft daarom dit punt niet goedgekeurd.

Definitieve vaststelling gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sportcentrum Ranst’
De deputatie van de provincie Antwerpen heeft op 22 november 2012 de deel-Rup’s nr. 4 “Motorclub De Vetfrakken” en nr. 6 “Sportcentrum Ranst” van goedkeuring weerhouden.
Enkel het deel-Rup nr. 6 “Sportcentrum Ranst” werd opnieuw behandeld. Welk initiatief zal er genomen worden voor het deel-Rup nr. 4 “Motoclub De Vetfrakken” vroeg Jan Dillen? Burgemeester Lode Hofmans bevestigde dat dit geen vergeten zaak is en dat er verder naar een oplossing wordt gezocht.
Wij hebben er geen probleem mee om het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Sportcentrum Ranst” definitief vast te stellen, maar in Art. 1 van het goed te keuren besluit staat: “Goedkeuring wordt gehecht aan het advies van de GECORO”. Jörg Welz verduidelijkte dat wij artikel 1 niet aanvaarden omdat wij dit advies als niet bestaande beschouwen. Daarom hebben wij neen gestemd.

Desaffectatie perceel grond Alliers uit openbaar domein naar privaat domein
De argumenten die het college aanhaalde om een perceel grond te kunnen verkopen waarvan de gemeente eigenares is ingevolge een kosteloze overdracht voor openbaar nut werden door Johan De Ryck stuk voor stuk weerlegd.
Het argument dat er in de onmiddellijke omgeving twee andere speelpleintjes zijn vonden wij niet ter zake. 14 jaar geleden werden alle speeltuigen om veiligheidsredenen weggenomen. Momenteel staat er enkel nog een bank en een boom. Dit is dus helemaal geen speelpleintje meer  maar een rustplaats voor de omwonende.
Het argument dat de kosten voor het groenonderhoud hoog oplopen is de schuld van de schepen voor groen. Zolang de schepen enkel onderhoudsintensief gazon beschouwt als groen zullen de kosten van het onderhoud blijven stijgen. Het Regionaal Landschap heeft al meermaals onderhoudsvriendelijke alternatieven zoals een bloemenweide voorgesteld, maar daar heeft Jef Verhaegen geen oren voor.
N-VA  heeft tegen de desaffectatie gestemd.

Verkoop perceel grond Alliers
Het College motiveerde haar besluit om de verkoop van dit perceel niet per opbod te laten verlopen.
Zo werd er gezegd dat de stedenbouwkundige bestemming en de beperkte oppervlakte van het perceel de ontwikkelingsmogelijkheden van het perceel sterk reduceren, dat het perceel omwille van de verkavelingsvoorschriften niet voor bebouwing in  aanmerking komt; dat er aangenomen kan worden dat enkel de aanpalende eigenaar van de woning 16 een potentiële kandidaat koper is.
Johan De Ryck verwees naar de omzendbrief 2010/02 waarin de procedure beschreven staat betreffende de vervreemding van onroerende goederen door de gemeenten.
Punt 1 zegt dat bij elke onroerende vervreemding de openbare verkoop de algemene regel moet zijn en de onderhandse verkoop een uitzondering. De hele bevolking moet immers de gelegenheid krijgen om een bod te doen. Daarnaast is de openbare verkoop ook de beste garantie voor het verkrijgen van een goede prijs en is dat de werkwijze die het best het algemeen belang dient, temeer omdat de individuele begunstiging bij een dergelijke procedure weinig kansen krijgt.
Punt 2 zegt dat het vanzelfsprekend is dat het vervreemdend bestuur ertoe gehouden is de bevolking in te lichten over de voorgenomen transactie. Om dat doel te bereiken, moet het voldoende en gepaste publiciteit voeren. Publiciteit maken heeft immers tot doel zo veel mogelijk kandidaat-kopers aan te trekken.
Om die reden vroegen wij om dit punt niet te stemmen en de nodige publiciteit te maken zodat iedere inwoner de kans krijgt om een bod te doen zoals vermeld staat in de omzendbrief 2010/02.
Na overleg tussen de secretaris, de voorzitter en de burgemeester werd er beslist om op onze vraag in te gaan en werd er niet gestemd over dit punt. De nodige publiciteit zal gevoerd worden en de verkoop zal terug ter stemming voorgelegd worden op de volgende gemeenteraad.
Eindelijk heeft ook het bestuur van Ranst ingezien dat ze zich aan de regels moeten houden. De kracht van verandering begint te werken.

Verbouwing POB Ranst: lastvoorwaarden
N-VA is verheugd dat de verbouwingswerken aan de bibliotheek in Ranst eindelijk vorm krijgen. An Willems merkte wel op dat het spijtig is dat er niet van de gelegenheid gebruik gemaakt wordt om het tapijt dat er al 8 jaar ligt te vervangen door ceramische tegels.

Aanpassing vluchtheuvels Ranstsesteenweg: lastvoorwaarden
Omdat dit punt de vorige gemeenteraad geen meerderheid van de stemmen haalde werd het zonder enige aanpassing terug ter goedkeuring voorgelegd.
Lutgart Van Dessel herhaalde dat een uitgave van 60.000,00€ voor het wegnemen van de vluchtheuvels onaanvaardbaar is. Wij begrijpen de onvrede van de buurtbewoners wanneer we moeten vaststellen dat dit gemeentebestuur 60.000,00€ verspilt aan het wegnemen van de verkeerseilanden enkel en alleen om snelheidsovertreders op een  wettelijk manier te kunnen beboeten, zonder dat er eerst een beslissing genomen wordt om de structurele problemen van de hele Ranstsesteenweg op te lossen.
Net zoals vorige maal heeft N-VA consequent tegen de verspilzucht van deze coalitie gestemd.

Parkeerproblematiek kruispunt Spoorweglei / Liersesteenweg. - Interpellatie door Leen Baeten
Bij het inrijden van de Spoorweglei in Emblem komende van de Liersesteenweg moeten automobilisten regelmatig halt houden om een tegenligger door te laten. Hierdoor ontstaat er een gevaarlijke situatie omdat de indraaiende automobilist nog gedeeltelijk op de Liersesteenweg staat en het fiets- en zebrapad blokkeert.
De oorzaak hiervan is dat er constant auto’s geparkeerd staan juist achter het zebrapad.
Het zou een stuk veiliger en gemakkelijker zijn als er in het begin van de Spoorweglei een zone "verboden te parkeren" wordt gecreëerd.
De schepen belooft ons om dit punt op de agenda van de verkeerscommissie te plaatsen.

Heraanplantingsplan. - Interpellatie door Johan De Ryck
In het verslag van de gemeenteraad van 8 september stond “ De ‘rommel’ die in het speelbos aan de Van Steenbergenlaan nog ligt zal de aannemer spoedig opruimen.” Op 11 oktober lag alles er nog en een buurtbewoner vroeg aan de burgemeester waarom er nog niet opgeruimd was. Het antwoord van Lode Hofmans was dat er al 3 aangetekende brieven naar de aannemer waren gestuurd. Bij navraag stelden wij vast dat er nog geen enkele brief naar de aannemer gestuurd was. Wij stelden ons dan ook vragen bij de onbetrouwbare communicatie van de burgemeester.
Lode Hofmans gaf toe dat hij dat gezegd had en bevestigde dat er nog geen brieven waren verstuurd omdat de gemeente niet de opdrachtgever voor de werken is en hij het dossier niet goed had bekeken.
Wij hadden het dossier wel goed bekeken en konden daarom wel de correcte informatie verstrekken. Op de kapvergunning staat dat de aannemer een exploitatie tijd heeft tot 31 december 2014. Dit wil zeggen dat tegen dan alles moet opgeruimd zijn en het terrein plantklaar moet zijn. Voor die datum heeft ook de burgemeester geen mogelijkheid om de aannemer aan te manen om de ‘rommel’ op te ruimen.
De schepen voor groen had beloofd dat op het overlegmoment effectief een heraanplantingsplan zou worden voorgelegd aan de buurtbewoners. De geloofwaardigheid van dit bestuur zakte nog een meter dieper onder de grond toen er op het overlegmoment van zaterdag 11 oktober helemaal geen heraanplantingsplan te bespeuren viel maar dat er enkel een uitleg gegeven werd over wat is een bos en dat de aanwezigen vervolgens een A4 mochten invullen waarop ze konden aanduiden welk type bos zij wensten. Ook Jef Verhaegen moest toegeven dat hij dit beloofd had maar dat Regionaal Landschap er anders over beslist had. Wanneer wij nu eindelijk het in 2012 reeds aangekondigde heraanplantingsplan te zien zullen krijgen kon hij nog niet zeggen.

Respect voor ons oorlogsverleden. - Interpellatie door Guido Wittocx
De gemeente Zandhoven wil de gedenkplaat  van de Canadese officier Jack Corvan in ere herstellen. Het probleem is dat hij vijftig meter ver op grondgebied Broechem ligt.  De reactie van schepen Fernand Bossaerts vonden wij weinig respectvol ik citeer  "Als Zandhoven die Canadees wil, mogen ze hem hebben. Over dat grensconflict gaan wij geen oorlog ontketenen".
Fernand Bossaerts verklaarde dat het allemaal de schuld was van de pers en dat zijn woorden niet juist waren weergegeven. Wij hebben hiervan akte genomen.
Schepen voor erfgoed Tine Muyshondt melde ons dat de gedenksteen door de gemeentelijke diensten van Zandhoven volledig is opgekuist en dat de herplaatsing in samenspraak met de erfgoedraad zal gebeuren.

Interpellaties

N-VA Ranst bevraagt het gemeentebestuur over volgende onderwerpen:

Parkeerproblematiek kruispunt Spoorweglei / Liersesteenweg.- Interpellatie door Leen Baeten

Heraanplantingsplan Van Steenbergenlaan en De Fraulalaan. - Interpellatie door Johan De Ryck

Respect voor ons oorlogsverleden. - Interpellatie door Guido Wittocx

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad