In november meer duidelijkheid over referendum Oelegemse brug

Op 20 oktober 2014, over deze onderwerpen: In de pers

Vooralleer  een hoorzitting in te richten had het gemeentebestuur beter gewacht op het resultaat van het onderzoek door Mintnv. Stel dat het onderzoek aantoont dat er een weg moet aangelegd worden en dat de brug moet blijven om het mobiliteitsprobleem in Oelegem op te lossen dan is de ongerustheid die nu bij de bevolking is veroorzaakt onterecht.

Artikel: Het Laatste Nieuws Regio Ranst 22/10/2014

Er is nog geen knoop doorgehakt over het al dan niet behouden van de brug over het Albertkanaal aan de Jozef Simonslaan in Oelegem.
De Ranstse gemeenteraad wisselde er nog eens over tijdens de laatste gemeenteraad. De kans dat er een referendum komt, blijft bestaan. "Voor we een beslissing nemen, moeten we de volledige mobiliteitsstudie hebben die het studiebureau MINT nu aan het opmaken is. Dit resultaat verwachten we ten laatste tegen het midden van volgende maand. Afhankelijk van dat rapport zullen we beslissen of er een referendum komt. We willen in ieder geval snel een beslissing nemen. Met of zonder volksraadpleging willen we begin 2015 een besluit nemen", vertelt burgemeester Lode Hofmans (Open Vld). NV De Scheepvaart gaat de brug zeker afbreken maar het is de gemeente die moet beslissen of er een nieuw verhoogd exemplaar komt. Het dossier wordt gekoppeld aan de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Oelegemsesteenweg en de KMO-zone Ter Straten. Deze moet Oelegem-centrum ontlasten van zwaar verkeer.
Snel beslissen
Bij de oppositie vindt men dat het bestuur snel moet beslissen. "De volledige mobiliteit van Oelegem en de andere deelgemeenten moet aangepakt worden. Groot-Ranst begint echt achter te lopen. In Oelegem moet er ook verder gekeken worden dan alleen die brug. Door het centrum autoluw te maken en zones 30 te creëren zou men ook al veel kunnen doen voor de inwoners. Wij zijn niet tegen een referendum maar er moet globaal iets gebeuren", meent Luc Redig (Groen). Volgens N-VA heeft de meerderheid het zichzelf moeilijk gemaakt. "Beide dossiers moesten niet gekoppeld worden. De Scheepvaart legt bruggen, de gemeente legt wegen. Maar voor dat laatste heeft Ranst geen geld. Door te verbaliseren, want vrachtwagens mogen nu al niet door Oelegem-centrum, kan men ook veel afdwingen. Een referendum zullen wij alvast steunen als er één komt", besluit Johan De Ryck (N-VA). (FSL)