Kantonbaan krijgt tractorsluis

Op 22 oktober 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt van N-VA Ranst

De N-VA fractie stemde tegen het plaatsen van een tractorsluis in de Kantonbaan NIET omdat wij tegen een tractorsluis zouden zijn maar WEL omdat er in onze gemeente met twee maten en twee gewichten gewerkt wordt. Sluipverkeer is op veel plaatsen in onze gemeente een probleem. Op de ene plaats wordt er geen gehoor gegeven aan de klachten van de burgers en op de Kantonbaan wordt er na een klacht van één inwoner en één eigenaar wel een drastische ingreep uitgevoerd om het sluipverkeer op die plaats te weren.  Door het plaatsen van een tractorsluis in de Kantonbaan wordt het sluipverkeer verplaatst naar de Gescheurde Heide, de Knodbaan en de Goorstraat. Is dat dan de oplossing vroeg Guido Wittocx (N-VA)?

Artikel in Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 22 Oktober 2015

In de Oelegemse Kantonbaan wordt binnenkort de eerste tractorsluis van Groot-Ranst geplaatst. De ingreep moet sluipverkeer tussen Oelegem, Zandhoven en Schilde weghouden van deze landbouwweg. "Het is een onverharde weg waar veel sluipverkeer doorrijdt.
We willen dit oplossen maar de landbouwers moeten hun velden nog kunnen bereiken. Daarom plaatsen we een tractorsluis van 16 centimeter hoog. ", vertelt schepen voor Verkeersveiligheid, Tine Muyshondt (CD&V).
N-VA vreest dat nu andere straten zoals de Gescheurde Heide en de Goorstraat meer verkeer te slikken zullen krijgen. Ook de verkeersborden zouden niet correct geplaatst worden. "Door de Gescheurde Heide kan je gewoon niet met een auto, zelfs met een 4x4 is het moeilijk", zegt burgemeester Lode Hofmans (Open Vld). Als er extra verkeersborden moeten komen, zal de gemeente dit laten uitzoeken door de verkeerspolitie. (FSL)

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Noord - 3 November 2015

Tractorsluis tegen sluipverkeer op Kantonbaan
De Oelegemse Kantonbaan krijgt binnenkort een tractorsluis. Dat moet chauffeurs die de weg als een sluipweg gebruiken, tegenhouden. De N-VA maakte enkele kritische bedenkingen.
De Kantonbaan is gedeeltelijk onverhard en het wegdek ligt er slecht bij. "Landbouwers die hun perceel moeten kunnen bereiken zonder een hele omweg te maken, zullen dat
nog kunnen doen na de aanleg van een tractorsluis. Onze eigen diensten zullen die aanleggen. Zo krijgt het autoverkeer geen doorgang en krijgen we een veilige route voor fietsers, ruiters en wandelaars", zei schepen Tine Muyshondt (CD&V). N-VA stelde vast dat het bestuur ingaat op het verzoek van twee burgers, terwijl de vraag van meer dan 700 buurtbewoners om een enkele rijrichting te voorzien in de Ranstse Lievevrouwestraat eerder werd genegeerd. Guido Wittocx (N-VA) merkte op dat het sluipverkeer nu zou uitwijken naar de Knodbaan en de Goorstraat. Johan De Ryck (N-VA) vond het vreemd dat er geen verkeerstellingen waren uitgevoerd en wilde ook nog een aanpassing van de verkeersborden. "Want zonder aanpassing mag er nog 90 kilometer per uur gereden worden in stukken van de Kantonbaan." Schepen Muyshondt verzekerde de raadsleden dat de juiste borden geplaatst zullen worden. (sl)