Klacht van N-VA bij gouverneur schorst verkavelingsbesluit.

Op 30 oktober 2014, over deze onderwerpen: In de pers

Mentaliteit van “wij doen wat wij willen” van het gemeentebestuur gestopt door N-VA Ranst. Zowel bij het dossier betreffende de verkaveling Bistweg als bij het dossier verkoop perceel grond aan het Alliers overtrad het gemeentebestuur de wettelijke regels. Rond beide dossiers hing een zweem van individuele begunstiging. Het aloude ons kent ons en we regelen het wel. Daarom heeft N-VA Ranst zich met succes verzet tegen deze beslissingen. Door onze acties weet het gemeentebestuur dat wij elk dossier tegen het licht van de wettelijkheid zullen houden. Dit is de rol van de oppositie, maar het is de eerste maal dat het gemeentebestuur van Ranst geconfronteerd wordt met een sterke tegenspeler. Tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 was één van onze speerpunten: “Het bestuur moet ten diensten staan van iedere Ranstenaar. Gedaan met de vriendjespolitiek”. Met deze tussenkomsten bewijst N-VA Ranst dat slogans géén holle woorden zijn.

Artikel: Gazet Van Antwerpen 30/10/2014

De N-VA fractie in de gemeenteraad van Ranst maakte bezwaren bij de Antwerpse gouverneur tegen een verkavelingsbesluit in de Broechemse Bistweg. Het besluit dateert van begin april.

Het gemeentebestuur sprak zich toen uit over de verkaveling in de Bistweg op vraag van de bvba Hoger Goed. Schepen voor Cultuur en Gebouwen Roel Vermeesch (Open Vld) had daarbij de stemming moeten verlaten want als architect van het verkavelingsplan en als echtgenoot van de zaakvoerder van Hoger Goed was hij betrokken partij. Omdat de schepen dat niet deed, diende N-VA klacht in bij de gouverneur van Antwerpen en die heeft de beslissing op haar beurt geschorst.

De oppositiepartij slaagde er ook in om de verkoop van een perceel grond in het Emblemse Alliers te verdagen. Ze vonden dat de verkoop eerst meer publiciteit moest krijgen. Dat zou voor een hogere verkoopprijs kunnen zorgen. Het gaat om een groen zone naast de woning met nummer 16 die weinig gebruikt wordt. De waarde werd door experts geraamd op 18.500 euro en de buurman heeft belangstelling om de grond te kopen.

Burgemeester Hofmans stelde dat een openbare verkoop meer kosten dan baten zou opleveren.

Maar Johan De Ryck (N-VA) hield voet bij stuk. “Iedereen moet de kans krijgen om een bod uit te brengen. Een openbare verkoop is geen must, maar zorg er tenminste voor dat iedereen weet dat dit stuk te koop is.” De bestuursploeg stemde er uiteindelijk mee in.