Nieuws uit de OCMW raad van 5 februari 2018

Op 5 februari 2018, over deze onderwerpen: OCMW

Lokale Opvanginitiatieven

Erik Fossez stelde een aantal vragen rond de bewoning, het verloop en de accommodatie aangaande de woningen die ter beschikking staan van de lokale opvanginitiatieven.
Door de aangepaste wetgeving worden er voornamelijk asielzoekers gehuisvest met een hogere erkenningsgraad (of mensen die recent erkend werden) met als gevolg een groter verloop. In 2017 ging het over 36 personen (in 11 LOI’s) in 2015 was dit maar de helft. De doorstroming gaat dus veel sneller ten overstaan van vroeger en de bezettingsgraad is aanzienlijk hoger.
Wat de evolutie van de toestroom en het aanbod betreft, is het uiteraard koffiedik kijken vermits dit van Fedasil afhangt.
De voorzitter gaf ons nog mee dat er geen problemen met de bewoners zijn. De accommodatie is in orde is. Momenteel zijn er geen plannen om bijkomende LOI plaatsen elders in de gemeente in te richten.

Reglement woonvoorzieningen

In juni 2016 werd het nieuwe reglement in verband met de woonvoorzieningen goed gekeurd met de belofte dat er een evaluatie ging komen na een jaar. Nu we anderhalf jaar verder zijn vroeg Leen Baeten waarom we nog niets vernomen hadden over deze evaluatie.
De voorzitter gaf toe dat die evaluatie al had moeten plaatsvinden maar dat dit niet gebeurd was. Ten laatste tegen de zomervakantie zou dit reglement geëvalueerd worden.
Onze vraag was om de taalvoorwaarden die dankzij ons waren opgenomen in het reglement, zeker mee zouden geëvalueerd worden. Blijkbaar zijn er slechts enkele niet-Belgen in de woonvoorzieningen en sinds de nieuwe reglementering houdt men zich aan de taalvoorwaarden.
Een andere vraag van ons was of er niet teveel senioren in de kou staan, nu we minder seniorenwoningen en meer noodwoningen hebben. Volgens de voorzitter is dit niet het geval en heeft het OCMW van Ranst voldoende seniorenwoningen. En vermits de voorwaarden gewijzigd zijn, wonen er nu enkel échte behoeftige mensen. Dit kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen; dat had al lang een evidentie moeten zijn. N-VA Ranst zal er in de toekomst op toezien dat dit zo blijft en dat de taalvoorwaarden behouden blijven en gecontroleerd worden.