Nieuws uit de OCMW raad van 6 juni 2016

Op 6 juni 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Aankoop auto's
Voor de aankoop van twee nieuwe wagens was er een budget van slechts 18.812,00 euro. Gezien dit 3.000,00 euro te weinig is voor twee nieuwe wagens stelde de voorzitster voor om voor de tweede wagen een tweedehandse te zoeken.
Guido Wittocx benadrukte nogmaals dat wij van meet af aan gezegd hadden dat dit budget te weinig zou zijn.
Volgens de OCMW voorzitster kon er geen budget verhoging van 3.000 euro doorgevoerd worden en was de burgemeester niet bereid om extra geld ter beschikking te stellen.
Eigenaardig als je ziet dat andere budgetten soms met tienduizenden euro’s worden opgetrokken zonder blikken of blozen.

Sociale woningen Speltlaan
De directeur van de Lierse Maatschappij voor Huisvesting kwam de plannen rond de bouw van sociale woningen in de Speltlaan voorstellen.  Het gaat over 26 wooneenheden. Er wordt met 5 blokken gewerkt die zeker niet te hoog zullen zijn zodat ze passen in het beeld van de straat en de achterliggende wijk.
Na de uiteenzetting kregen ook de aanwezige buurtbewoners de kans om vragen te stellen. Hun bezorgdheid gaat o.a. naar de inkijk in hun tuinen en huizen. Als oppositieraadsleden kijken wij erop toe dat de LMH zich houdt aan de wettelijke normen. N-VA Ranst is verheugd om vast te stellen dat de buren nauw betrokken worden bij de opmaak van de plannen en dat er rekening gehouden wordt met hun verzuchtingen.

Juridisch advies
Door het OCMW werd er een overeenkomst afgesloten met een advocaat die elke derde dinsdag van de maand tussen 17 uur en 18:30 uur juridisch advies verstrekt. An Willems stelde hierover een aantal vragen. Uit de antwoorden onthouden we dat de advocaat er niet enkel is voor het cliënteel van OCMW maar dat iedere inwoner van Ranst zijn juridische vragen kan voorleggen.

Sociaal welkomsthuis Schildesteenweg
Erik Fossez interpelleerde over de plannen met het sociaal welkomsthuis dat men wil inrichten in het pand aan de Schildesteenweg 16. Op onze vraag of er een sociale kruidenier voorzien wordt antwoordde de voorzitster dat de ligging er niet geschikt voor is en dat er weinig behoefte is aan een sociale kruidenier. De  gratis groentebedeling zou voldoende de behoeften dekken die er zijn onder het OCMW cliënteel.  Wat dan wel juist de functie zal zijn van dit sociaal welkomsthuis  zijn en hoeveel dit project zal kosten is nog niet duidelijk.