Nieuws uit de OCMW raad van 7 maart 2016

Op 7 maart 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Vast bureau afgeschaft
De N-VA fractie, had in 2013 al voorgesteld om het Vast bureau af te schaffen. Maar de meerderheid wilde er niet van weten.
Wij vonden het Vast bureau een overbodig orgaan want alles wat daar besproken werd kan net zo goed (of zelfs beter) op de OCMW-raad besproken worden.
Bijkomend betekent de afschaffing een besparing van zitpenningen.
De voorbije jaren is het Vast Bureaus slechts een paar maal samengekomen en was er bovendien discussie over de bevoegdheid van dit orgaan.
Daarom steldde Leen Baeten in januari opnieuw de afschaffing voor.
We zijn dan ook trots dat er uiteindelijk in maart werd ingestemd met ons voorstel om het Vast Bureau af te schaffen. Een pluim op onze N-VA hoed.

Huishoudelijk reglement
In de raad van maart werd het vernieuwd huishoudelijk reglement, gebaseerd op dat van de gemeente, besproken.
Het positieve hieraan is dat het OCMW van Ranst zich ook voorbereid op de volledig integratie in de gemeente vanaf 2019.
Bij de stemming heeft de N-VA fractie zich onthouden omdat de meerderheid het artikel over de toekenning van eretitels niet wou schrappen uit het reglement.

Dorpsstraat Emblem
Een heikel punt dat aan de orde kwam, was de principebeslissing rond de renovatie van het pand in de Dorpsstraat.
Twee architecten kwamen de plannen toelichten. Bouwkundig gezien een mooi plan maar onze bezwaren liggen elders aldus Erik Fossez
Eerst en vooral het kostenplaatje: bij het begin van de legislatuur ging het over 300.000,- euro, wat later over 500.000,- euro en nu gaat het alover 750.000,- euro.
Wij vinden dit teveel voor renovatie van een oud pand en betreuren het dat er geen vergelijking gemaakt is met nieuwbouw.
Plots wordt er nu ook gesproken over “doorloopwoningen”  voor mensen die tijdelijke crisis opvang nodig hebben.
In februari werd er nog gezegd dat het over 11 plaatsen voor asielzoekers zou gaan (LOI’s).
Vanwaar deze koerswijziging? Politieke motieven? We kregen geen duidelijke antwoorden maar enkel een reactie van fulmineren tegen de oppositie.
Op onze vragen wat dan de plannen zijn rond de LOI’s kon onze nieuwe voorzitter ook geen antwoord geven waaruit we besluiten dat er gebrek is aan een duidelijke toekomstvisie hierover. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Milieuvriendelijke auto's
Op de OCMW-raad van februari debateerden we over de aankoop van 3 nieuwe dienstvoertuigen. Wij konden, samen met Groen, de meerderheid overtuigen om ook een offerte te vragen voor elektrische of hybride wagens. Maar na een technische discussie en veel papierwerk toonde de voorzitter aan dat een ecologische variant geen echte optie was, gezien het beschikbare budget en de reeds binnengekomen offertes.
Guido Wittocx moest haar gelijk geven: als je slechts 40.000 euro voorziet voor de aankoop van drie voertuigen, is het inderdaad moeilijk om een milieubewuste aankoop te doen. Toch vindt N-VA Ranst het jammer: het ocmw had een mooi signaal kunnen geven door iets meer budgettaire ruimte te voorzien voor een ecologische aankoop.