Toegangsweg tot nieuw woonblok ter discussie

Op 26 november 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Jan Dillen vond het bedenkelijk dat het Agentschap Wegen en Verkeer in 2009 wel toestemming gaf voor de in- en uitrit van de parking van het Emmelenhof langs de Oostmalsesteenweg maar nu blijkbaar van gedacht veranderd is en geen toelating meer geeft om een in-en uitrit toe te staan voor het project van DCA.
Dat de burgemeester een oogje dicht wou doen en tolerant wou zijn bij grote projecten in Ranst voor het verstrekken van een vergunning voor de plaatsing van een verkoopkantoor in agrarisch gebied vonden wij totaal onaanvaardbaar.
De regels moeten voor iedereen gelijk zijn en er mag geen onderscheid gemaakt worden tussen kleine en grote projecten argumenteerde Johan De Ryck.
Hij verwees daarbij naar het Vrijstellingsbesluit en hij wees de burgemeester op zijn plicht om ervoor te zorgen dat de wet wordt toegepast.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 26 November 2015

Op de vijfhoek van de Oostmalsesteenweg en de Dorpsstraat, waar nu nog de gesloten dancing Coznix staat, plant de nv DCA een appartementencomplex. Over de aansluiting met de Oostmalsesteenweg en de bouwkeet had gemeenteraadslid Jan Dillen (N-VA) enkele bedenkingen.
Dillen wilde weten waarom het complex geen uitrit krijgt langs de Oostmalsesteenweg terwijl dat voor het OCMW-gebouw Emmelenhof wel kon. Over de verkoopkeet die het bedrijf DCA aan de overkant van de Oostmalsesteenweg in agrarisch gebied heeft neergepoot, vroeg het raadslid zich af of daar de nodige vergunningen voor zijn verleend.
"Geen aansluiting op de Oostmalsesteenweg is een bindend advies van het Agentschap Wegen en Verkeer. We hebben ons daaraan gehouden. De uitrit is nu zo dicht mogelijk tegen de gewestweg gepland. Dat het nu niet meer en destijds wel voor het Emmelenhof kon, is gewoon een gevolg van een evoluerende visie. In vijf jaar tijd is er een andere visie ontstaan en daar kunnen we niets aan verhelpen", antwoordde burgemeester Lode Hofmans (Open Vld).
Geen vergunning
Voor de verkoopkeet is er geen vergunning nodig als ze er niet langer dan drie maanden staat. "Het leek ons voor de toekomstige inwoners van Emblem veiliger om in die keet informatie te kunnen krijgen dan op de werf, want daar moet iedereen verplicht een helm dragen. Deze oplossing lijkt ons dus aangenamer en veiliger. Als de termijn van negentig dagen overschreden moet worden, dan zullen we advies vragen aan Stedenbouw. Of we dan een vergunning kunnen geven, is een open vraag. We hebben nog geen
klachten ontvangen en als het wettelijk kan, zijn we geneigd om die toestemming te geven."
Johan De Ryck (N-VA) vond dat de regels voor iedereen gelijk moeten zijn. "In het Vrijstellingsbesluit staat duidelijk dat constructies met een publicitair karakter niet zonder vergunning mogen geplaatst worden. Verhardingen aanbrengen of verkoopkantoren in agrarisch gebied zijn altijd verboden. Het is de burgemeester zijn plicht om de wet te doen naleven." (sl)