115 extra asielzoekers in opvangcentrum

Op 23 september 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Tijdens de gemeenteraad van 21 september werden de gevolgen voor Ranst van de vluchtelingencrisis besproken.

Het aantal bewoners van het asielcentrum is door de vluchtelingencrisis toegenomen van 320 naar 435.
Alle partijen betreuren dat er zeer weinig communicatie is vanuit Fedasil en vanuit de federale regering naar de gemeente toe.
Door de Conventie van Genève te ondertekenen, is ons land verplicht om vluchtelingen die zich op haar grondgebied bevinden te beschermen.
N-VA Ranst is van oordeel dat ons land moet helpen, maar dat er grenzen zijn aan wat onze samenleving kan dragen. Mensen moeten op een correcte manier worden opgevangen maar daarnaast staat dat wie een negatieve beslissing krijgt of wie misbruik maakt van onze gastvrijheid het land moet verlaten. Wie geen recht heeft op bescherming, moet onmiddellijk terugkeren. Wie wel kans maakt, moet evenredig worden verdeeld over alle EU lidstaten.

Artikel in Het Laatste Nieuws dd. 23 Setember. 2015
"Het aantal vluchtelingen in het asielcentrum van Broechem (Ranst) is tijdens de huidige vluchtelingencrisis gestegen van 320 naar 435 personen", dat meldt OCMW-voorzitter Stan De Schutter (CD&V) op vraag van Vlaams Belang-raadslid Christel Engelen.
"Dit wordt geregeld door Fedasil, dat alle plaatsen in de asielcentra nu wil benutten. Zelf vangen wij elf personen op in ons lokaal opvanginitiatief. Ik denk dit de limiet is voor Ranst. Het vergt heel veel administratief werk dat we nog net aankunnen", stelt De Schutter.
Vor de politie is het nog haalbaar volgens burgemeester Lode Hofmans (Open Vld). "De asielzoekers die naar Broechem moeten komen, worden door Fedasil op voorhand grondig gescreend. Dus qua werk voor de politie valt het voorlopig mee. Enkel wanneer er een uitgeprocedeerde persoon moet opgehaald worden uit het centrum kan dat al eens problemen veroorzaken." (FSL)