Aanleg van de Nieuwe Maasweg goedgekeurd

Op 18 juli 2023, over deze onderwerpen: In de pers
Werk Ranst

N-VA Ranst:

De gemeente Ranst vroeg een omgevingsvergunning aan op 20 januari 2023 voor de aanleg van de Nieuwe Maasweg.
Het openbaar onderzoek heeft plaatsgevonden van 11 februari 2023 tot en met 12 maart 2023.
Het rooilijnplan en wegtracé werden goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2023.
College van burgemeester en schepenen van Ranst keurde op 13 juli 2023 de aanvraag voor de aanleg van de Nieuwe Maasweg goed.

Het project is noodzakelijk voor een verbeterde afwikkeling van het verkeer van en naar het bedrijventerrein Terstraten. Het zal de verkeersveiligheid verhogen en de hinder in de Vaartstraat sterk beperken.
Er wordt voorzien in de aanleg van een rijweg van 6,60 meter breedte. Het afgescheiden fietspad, ten noorden van de rijweg, heeft een breedte van 3 meter.
Aan de zuidzijde van de rijweg is een groene bufferstrook voorzien als buffering naar het habitatrichtlijngebied. Deze bufferstrook betreft een houten wal met een breedte van 20 meter en een hoogte van 4 meter.
Ter bevordering van de oversteekbaarheid van de weg voor fauna en ter voorkoming van aanrijdingen, worden twee ecoduikers en reerasters voorzien.

Hopelijk kan er nu snel gestart worden met de aanleg van een verbindingsweg tussen de Ter Stratenweg en de rotonde op de Oelegemsesteenweg met als doel het vrachtverkeer te weren uit de woonkernen waardoor de KMO-zone op een veiligere manier ontsloten kan worden.

Artikel: Persbericht - 18/07/2023

De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de realisatie van de Nieuwe Maasweg. Deze weg verbindt de KMO-zone ‘Ter Straten’ via de Ter Stratenweg rechtstreeks met de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg. Vanaf deze rotonde kan men verder aansluiten op het hoger gelegen verkeersnetwerk (E34/E313).

Tijdens het openbaar onderzoek werden bezwaren ingediend die vooral betrekking hadden op de noodzaak van het project, de mobiliteit, natuur en boscompensatie, landbouw en water. Al deze bezwaren werden zorgvuldig onderzocht en worden in het collegebesluit uitvoerig behandeld en beargumenteerd. Het bestuur wenst nogmaals te benadrukken dat dit besluit het resultaat is van jarenlang overleg met alle betrokken overheden, waarbij de plannen meermaals werden aangepast.

Het bestuur is ervan overtuigd dat met de aanleg van Nieuwe Maasweg het dorpscentrum van Oelegem verder ontlast kan worden en dat de leefbaarheid van het smalle gedeelte van de Vaartstraat, waar zich een wooncluster van ca. 50 gezinnen bevindt, eindelijk kan worden verbeterd.
De verkeersafwikkeling van en naar Ter Straten zal ook gevoelig verbeteren.

Collegebeslissing zie bijlage.

Artikel: Gazet van Antwerpen 19/07/2023

“Ik sta hier met dubbel gevoel”: familie speelt stuk wei kwijt voor nieuwe ontsluitingsweg

De eerste horde naar de Nieuwe Maasweg in Oelegem is genomen, nu het college van burgemeester en schepenen van Ranst de vergunning afleverde. Negentien bezwaarschriften werden er ingediend. In de Vaartstraat zelf, die ontlast moet worden, hangen nog geen witte vlaggen. “Ik heb een dubbel gevoel”, zegt Mieke Cuyt, die waarschijnlijk een deel van de familiewei moet afgeven voor de aanleg van de nieuwe weg.

De gemeente Ranst heeft de omgevingsvergunning voor de aanleg van de Nieuwe Maasweg in Oelegem goedgekeurd. Die moet de Vaartstraat, waar nu veel zwaar verkeer doorrijdt richting kmo-zone Ter Straten, ontlasten. Voor de aanleg moeten volgens bioloog Dirk Draulans meer dan tweehonderd bomen wijken. Het college van burgemeester en schepenen telt er veel minder en legt flankerende maatregelen op voor de natuur.

Tijdens het openbaar onderzoek werden bezwaren ingediend die vooral betrekking hadden op de al dan niet vermeende noodzaak van het project, de mobiliteit, natuur- en boscompensatie, landbouw en water. Het bestuur is ervan overtuigd dat met de aanleg van Nieuwe Maasweg het dorpscentrum van Oelegem ook verder ontlast kan worden.
Mieke Cuyt die in het begin van de Vaartstraat woont, heeft een dubbel gevoel. “Ik kan begrijpen dat die weg er moet komen, maar de manier waarop vind ik onlogisch”, vertelt Mieke, die zelf bij de negentien bezwaarindieners hoort. “Het bestuur wil dat de Vaartstraat aansluit op die nieuw te leggen weg. Hierdoor moeten wij een deel van onze familiewei naast mijn huis afgeven. Terwijl het in mijn ogen veel logischer is om het lokaal verkeer, wij als inwoners dus, gewoon via de huidige manier te laten ontsluiten, op de rotonde. Maar ze vinden het stuk Vaartstraat met die bocht erin in het begin niet veilig. Ik neem aan dat het voor vrachtwagenchauffeurs smal is om nu de Vaartstraat in te rijden, maar voor auto’s is er niks mis met de huidige aansluiting van de Vaartstraat op de rotonde. Vermits de vrachtwagens toch over de Nieuwe Maasweg gestuurd gaan worden, zie ik geen enkel probleem. Het is toch ook veiliger dat wij vanuit de Vaarstraat op de rotonde draaien in plaats van dat wij altijd die nieuwe nog aan te leggen baan gaan moeten kruisen, waar 70 gereden zal mogen worden? Momenteel hebben wij een mooi, groen uitgestrekt uitzicht achteraan en opzij van onze tuin. Dat zal helemaal veranderen. Het kmo-park zit nu achter de bomen verstopt. Ook dat zal veranderen.”

Journalist/bioloog Dirk Draulans haalt in zijn jongste bijdrage op zijn Facebookpagina hard uit naar het lokaal bestuur in Ranst. “Dat levert een dag na de goedkeuring van de natuurherstelwet in het Europees Parlement een vergunning af voor de aanleg van een volstrekt overbodige industrie-ontsluitingsweg door een Europees beschermd Natura 2000-bosje, rakelings langs een groot Natura 2000-bos”, schrijft hij. “En dat ondanks het feit dat niet alleen lokale burgers, maar ook vier grote natuur- en milieuverenigingen (Natuurpunt, BOS+, Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace) bezwaar aantekenden tegen de plannen.”
“Enkele boompjes planten op een afgeschafte parkeerplek voor een bibliotheek en wat bloemetjes zaaien op een verkeersrotonde om bijtjes te lokken: dat is groen voor deze groene”, schrijft hij scherp over schepen Luc Redig (Groen).

“Dat is wel cassant en scherp”, vindt ook Mieke. “Maar het klopt wel dat momenteel de reeën tot in mijn tuin komen. Het gaat hier om waardevolle natuur, elk bosje is belangrijk, en een extra weg is zelden een oplossing. Maar ik snap dat het geen lachertje is om hier met jonge kinderen te wonen. Je moet altijd waakzaam zijn.”
Mieke herinnert zich de tijd dat zij als kind nog op de Vaartstraat speelde met de buurkinderen. Haar moeder verongelukte op de Vaartstraat toen ze te voet de baan overstak. “Maar die aanrijder kon daar niks aan doen, hij had haar niet gezien. Ik herinner me wel dat de oud-burgemeester toen is langsgeweest en al enorm verveeld zat met de gecreëerde verkeerssituatie hier.”

De Nieuwe Maasweg zal er nog niet morgen liggen, want de tegenstanders kunnen nog in beroep bij de Bestendige Deputatie en later zelfs nog naar de Raad van State stappen. Dirk Draulans gaf al aan dat hij de strijd nog niet staakt.
Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen - 18/07/2023

Vergunning aanleg omstreden Nieuwe Maasweg tussen rotonde en industrie goedgekeurd

Het college van burgemeester en schepenen van Ranst heeft op 13 juli de omgevingsvergunning voor de aanleg van de Nieuwe Maasweg in Oelegem goedgekeurd. Journalist en bioloog Dirk Draulans, een van de tegenstanders, was andermaal zéér scherp in zijn column op zijn persoonlijke facebookpagina over die beslissing. Zijn 23.000 volgers konden het meelezen.

Het college van burgemeester en schepenen van Ranst was de aanvragende overheid, maar ook de vergunningverlenende. “Mensen kunnen dat raar vinden, maar dit is wettelijk nu eenmaal zo”, zegt eerste schepen Luc Redig (Groen). “We hebben de negentien ingediende bezwaarschriften, die zeker relevant en goed onderbouwd waren, allemaal grondig bestudeerd. We hebben zelf ook een uitgebreide argumentatie toegevoegd waarom wij hun bezwaren weerlegd hebben.”

De omgevingsvergunningsaanvraag gaat over een nieuwe weg die KMO-zone ‘Ter Straten’ via de Ter Stratenweg rechtstreeks met de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg moet verbinden. Het zwaar verkeer naar het industriegebied rijdt nu allemaal via de Vaartstraat. Vanaf deze rotonde kan het verkeer verder aansluiten op het hoger gelegen verkeersnetwerk (E34/E313).

Boscompensatie

Tijdens het openbaar onderzoek werden bezwaren ingediend die vooral betrekking hadden op de noodzaak van het project, de mobiliteit, natuur en boscompensatie, landbouw en water. “Al deze bezwaren werden zorgvuldig onderzocht en worden in het collegebesluit uitvoerig behandeld en beargumenteerd. Het bestuur wenst nogmaals te benadrukken dat dit besluit het resultaat is van jarenlang overleg met alle betrokken overheden, waarbij de plannen meermaals werden aangepast”, zegt eerste schepen Redig.

Het bestuur is ervan overtuigd dat met de aanleg van Nieuwe Maasweg het dorpscentrum van Oelegem verder ontlast kan worden en dat de leefbaarheid van het smalle gedeelte van de Vaartstraat, waar zich een wooncluster van ongeveer 50 gezinnen bevindt, kan worden verbeterd. De verkeersafwikkeling van en naar Ter Straten zal ook gevoelig verbeteren.

De inwoners van de Vaartstraat zijn zelf vragende partij. Jonge gezinnen die er een woonst kochten, kregen vanuit de politiek de belofte dat er een nieuwe ontsluitingsweg zou komen. “Anders had ik hier nooit iets gekocht”, verklaarden twee jonge gezinnen in maart nog in onze krant. Eigenlijk werd het industriepark er destijds ontwikkeld zonder deftige ontsluitingsweg te voorzien.

Vanuit de oppositie is er geen eensgezindheid. Zo vreest oud-burgemeester Lode Hofmans (onafhankelijke) dat de Zandhovensteenweg die bij files op de snelwegen al vaak verzadigd is, nu nog extra verkeer te slikken zal krijgen. Hij ziet alleen heil in de Nieuwe Maasweg als deze rechtstreeks vanaf de rotonde kan aangesloten worden via een parallelweg naast de snelweg op het op- en afrittencomplex in Oelegem. In de vorige gemeenteraadzitting legde burgemeester Johan De Ryck (N-VA) uit dat dit praktisch al vaak bestudeerd werd maar nooit realiseerbaar bleek. Het college van burgemeester en schepenen weerlegt ook het extra aanzuigeffect van de Nieuwe Maasweg.

“Volstrekt overbodig”

Journalist/bioloog Dirk Draulans haalt in zijn jongste bijdrage op zijn facebookpagina hard uit naar het lokaal bestuur in Ranst, “dat een dag na de goedkeuring van de natuurherstelwet in het Europees Parlement een vergunning afleverde voor de aanleg van een volstrekt overbodige industrie-ontsluitingsweg door een Europees beschermd Natura 2000-bosje en rakelings langs een groot Natura 2000-bos met belangrijke natte natuurwaarden”, zo schrijft hij. “En dat ondanks het feit dat niet alleen lokale burgers, maar ook vier grote natuur- en milieuverenigingen (Natuurpunt, BOS+, Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace) bezwaar aantekenden tegen de plannen.”

“Enkele boompjes planten op een afgeschafte parkeerplek voor een bibliotheek en wat bloemetjes zaaien op een verkeersrotonde om bijtjes te lokken: dat is groen voor deze Groene!”, schrijft hij scherp voor schepen Luc Redig (Groen). “(...) N-VA-burgemeester Johan De Ryck van Ranst zou beter meer zijn best doen om zijn partijgenote Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving, te steunen in haar moeizame pogingen om het Vlaamse bosbestand te verhogen door het gebied effectief verder te bebossen in plaats van er een weg door te trekken.”

Volgens Dirk Draulans zouden voor de Nieuwe Maasweg “meer dan tweehonderd volwassen bomen moeten sneuvelen, inbegrepen oude reuzen. In het gebied huizen zwarte spechten, haviken, kerkuilen, grote gele kwikstaarten en tal van zeldzame insecten en planten. Maar die ziet de groene schepen van Ranst blijkbaar niet, hij telde slechts ‘enkele’ bomen”, schrijft hij En nog: “Dit soort politieke klojo’s blijft maar proberen om hun natuuronvriendelijkheid door te drijven in de hoop dat bezorgde burgers murw geslagen worden en het opgeven.”

Schepen Redig heeft het ook gelezen, en spreekt over de verharding waarmee journalisten over politici schrijven.

Dat de nieuwe verbindingsweg gedeeltelijk in bosuitbreidingsgebied komt en dichtbij natuurgebied loopt, wordt onder meer gecompenseerd met een reeënraster, vleermuisvriendelijk verlichting aan het fietspad, twee ecoduikers, een boombrug en andere flankerende natuurmaatregelen.

Tegenstanders kunnen nog altijd in beroep bij de bestendige deputatie, en nadien nog naar de Raad van State. “Dat is hun volste recht”, zegt Redig. “Er moeten ook nog grondinnames gebeuren. Maar deze eerste stap, de vergunning, is nu gezet, en dat is een héle belangrijke.”

Kristin Matthyssen