Brokken brug over E313 aan de Vaartstraat wordt eindelijk vervangen

Op 20 oktober 2021, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

Na het fiasco in 2018 moest er een nieuw ontwerpplan opgemaakt worden dat eind 2020 klaar was. De detailplannen werden verder uitgewerkt in het voorjaar van 2021. De omgevingsvergunning en aanbesteding worden eind 2021 verwacht. Uitvoering van de werken is voorzien februari / maart 2022... De nieuwe brug moet klaar eind 2022 klaar zijn.
De brug gaat afgesloten worden voor het verkeer tijdens de werken, met gedurende 7 maanden een omleiding voor het verkeer.
Tijdens het overleg met AWV heeft schepen Jan Dillen gevraagd om ervoor te zorgen dat de omleiding voor de fietsers beperkt wordt.


Artikel: Gazet van Antwerpen - 20 Okt. 2021

Bijna tien jaar na aanrijding wordt zwaar beschadigde brug Vaartstraat vervangen

In 2012 raakte de brug in de Vaartstraat in Ranst zwaar beschadigd door een aanrijding van een vrachtwagen. Sindsdien mag er slechts beurtelings verkeer passeren, wat geregeld wordt met verkeerslichten.
Vorige maand nog moest de E313 volledig worden afgesloten omdat een weggebruiker had opgemerkt dat er scheuren in het beton waren gekomen. De brandweer kwam de loshangende stukken beton toen wegknippen, wat voor enorme files op de E313 en de E34 zorgde.
Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters laat nu weten dat de bestaande brug volledig wordt afgebroken en er een nieuwe wegbrug wordt gebouwd op dezelfde locatie. Naast de wegbrug komt een vrijliggende ecopassage om de groene gebieden aan weerszijden van de E313 te ontsluiten.
De brug staat al bijna tien jaar onder verscherpt toezicht. Het beurtelings verkeer stremt de passage tussen Oelegem en Ranst.
Bovendien verhinderen de pijlers naast de E313 een veiligheidsstrook.
Alle Vlaamse bruggen en tunnels worden periodiek gecontroleerd en geïnspecteerd. Op basis van die inspecties worden ze ingedeeld in verschillende categorieën naargelang hun huidige toestand, die varieert van 1 (goed) tot 5 (zeer slecht). De brug over de E313 in Ranst bevindt zich in categorie 5, ook wel de lijst prioritaire kunstwerken genoemd. Minister Peeters wil naar eigen zeggen de onderhoudsachterstand van onze Vlaamse bruggen, tunnels en keermuren inhalen. “De brug over de E313 in Ranst bevindt zich in zeer slechte toestand wat betekent dat ik die prioritair ga aanpakken. De overheidsopdracht wordt nu in de markt gezet onder de vorm van een openbare procedure met gunning op basis van prijs. De effectieve start van de werken, zal na aanwijzing van een aannemer, bepaald worden in coördinatie met andere grote projecten op de E313 zoals de vervanging van de brug te Wommelgem in het voorjaar van 2022.”
Kristin Matthyssen

Artikel: Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 23 Nov. 2018

Nieuwe brug Vaartstraat terug naar af

Er is slecht nieuws omtrent de nieuw te bouwen brug over de E313/E34 in de Oelegemse Vaarstraat. Normaal zou de bouw weldra van start gaan, maar het hele project is terug naar af. Het uitgekozen ontwerp voor de constructie bleek op de locatie in kwestie technisch niet haalbaar.
Enkele jaren geleden reed er een vrachtwagen beneden tegen de bestaande brug en daardoor liep die schade op. Sindsdien is er op de brug - die Ranst met deeldorp Oelegem verbindt - enkel beurtelings verkeer toegelaten. Na een lange procedure zou de start van een vervangende brug één van de volgende weken beginnen, maar dat feestje gaat niet door. De Vlaamse Administratie Wegen en Verkeer (AWV) - die het project coördineert - liet de gemeente Ranst weten dat de plannen voorlopig weer worden opgeborgen.
"Blijkbaar was het gekozen ontwerp op de plaats in kwestie technisch niet realiseerbaar", zucht Ransts schepen van Openbare Werken Fernand Bossaerts (CD&V). "Ik vind dit een heel bizarre wending, want er is toch veel studiewerk van gespecialiseerde bureaus aan vooraf gegaan. Kon men dat dan niet eerder concluderen? Voor de inwoners van Ranst is dit alleszins ontnuchterend en teleurstellend nieuws. Ik denk dat heel wat mensen uitkeken naar een nieuwe brug, want de situatie met het beurtelingse verkeer is niet ideaal. Hoe dan ook kunnen wij hier enkel akte van nemen."
AWV zal zijn huiswerk dus opnieuw moeten doen en dat zou zelfs een jaar of drie in beslag kunnen nemen. In tussentijd blijft het behelpen voor het verkeer tussen Ranst en Oelegem. (KDC)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is