Enkelrichting Gasthuisstraat - Lievevrouwestraat

Op 15 januari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Gemeenteraadszitting van maandag 15 januari 2024


Enkelrichting Gasthuisstraat - Lievevrouwestraat

Op 4 mei 2023 besliste het college de enkelrichting in de Gashuisstraat en de Lievevrouwestraat door middel van een proefopstelling in te voeren.
Na overleg met de middenstanders en de evaluatie van de proefopstelling door de commissie mobiliteit en openbare werken besliste de gemeenteraad op 15 januari 2024 om de enkelrichting in de Gasthuisstraat en de Lievevrouwestraat definitief goed te keuren.
Op vraag van UNIZO en de middenstanders werden de bloembakken verplaatst en verkleind. Ook wordt er een parkeerplaats ingericht voor kortparkeren in de Lievevrouwestraat waar men tussen 7u 's morgens en 19u 's avonds maximum 15 minuten mag staan.
De rijrichting van de Gasthuisstraat naar de Lievevrouwestraat was de enige mogelijke optie omdat er aan het kruispunt van de Doggenhoutstraat en de Lievevrouwestraat geen afslagstrook is op de gewestweg.
De fietser hebben nu meer ruimte gekregen in het centrum van Ranst, waardoor de verkeersveiligheid in de schoolomgevingen verhoogd wordt.

 

Artikel: Gazet van Antwerpen  -  18/01/2024  


Rijrichting doet politiek en middenstand botsen

De proefopstelling met eenrichtingsverkeer in het centrum van Ranst werd door de gemeenteraad definitief goedgekeurd. Tot spijt van de middenstand en Unizo. Zij zijn niet tegen verkeer in één richting, maar verkiezen de andere rijbeweging.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in mei vorig jaar om bij wijze van proefopstelling in de Gasthuisstraat en de Lievevrouwestraat eenrichtingsverkeer in te voeren. De ingrepen zijn nog de uitvoering van de resultaten van een verkeersstudie. Op 1 juli werd de proefopstelling daadwerkelijk ingevoerd, tot eind januari 2024. Dan zou er een beslissing komen.
Volgens de gemeente was de vrije basisschool vragende partij. Het eenrichtingsverkeer gaat van de Kromstraat via de Gasthuisstraat naar de Lievevrouwestraat en zo naar de Broechemlei. In combinatie met de invoering van een fietszone zou dat de dorpskern veiliger moeten maken.
Raadslid Tine Muyshondt (CD&V) trok hard van leer. Om te beginnen is de periode van de proefopstelling korter dan aanvankelijk gemeld, zei ze. Wat mobiliteitsschepen Luc Redig (Groen) betwistte, want als er eind januari een beslissing zou vallen, is het logisch dat dit in de gemeenteraad van januari gebeurt.
Parkeerplaatsen
Volgens Muyshondt gaven de middenstanders en Unizo in een overlegmoment duidelijk aan dat de rijrichting van de proefopstelling niet de meest logische is. De Lievevrouwestraat is minder bedeeld op het vlak van parkeerplaatsen. Door dat tekort, vinden veel chauffeurs er geen parkeerplek en zien ze er tegenop om nog eens helemaal rond het volledige blok te moeten rijden. Zeker de middenstanders in de Lievevrouwestraat voelen dit. Er was gevraagd om een extra parkeerplaats in de Lievevrouwestraat, de Gasthuisstraat en de Schoolstraat te creëren, maar in plaats van drie voorziet de gemeente maar één extra parkeerplek. Nog volgens de middenstanders wordt er beter afgewacht op wat de impact is wanneer straks de brug van de Vaartstraat wordt afgesloten. Tine Muyshondt vroeg daarom uitstel van beslissing. Zij kreeg daarbij steun van Erika Eeckhout (N-VA).
Schepen Luc Redig wees erop dat er geen enkele klacht van een burger is binnengekomen bij de gemeente. “Er is geen structureel parkeerprobleem in de kern van Ranst”, zei de schepen. “We kregen wel klachten over meer controles op het naleven van de zone 30.”
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) wijst erop dat er op de Kromstraat alleen een afslagstrook is aan de Gasthuisstraat. Hierdoor vonden het Agentschap Wegen en Verkeer en de politie de huidige rijrichting de meest aangewezen, anders zouden er opstoppingen ontstaan. ”Het is eigenlijk de enige mogelijke optie”, zegt de burgemeester.
Sonja De Pooter (Open VLD) gaf aan dat ze vaak op het postkantoor moet zijn en al dikwijls het hele blokje om is moeten rijden om een parkeerplek te vinden.
Teleurstelling
Daags na de goedkeuring heerst er teleurstelling bij de Ranstse middenstanders. “Wij voelen dat er minder volk komt in de winkel en zijn bezorgd voor de gevolgen op lange termijn”, zegt een middenstander, die liever niet met naam in de krant wil. “Ik las net een artikel over de ooit zo bruisende Rechtestraat in Lier, die nu doods is als gevolg van het verkeersbeleid van de stad Lier. Een goede suggestie zou zijn om de Lievevrouwestraat dubbelrichting te houden en de Gasthuisstraat in één richting”, zegt de winkelierster. “Bovendien krijgen wij ook klanten die vanuit de Molenstraat en de Schoolstraat komen en daar nu niet meer naar een parkeerplek kunnen zoeken. Die verliezen wij ook.”
De definitieve invoering van het eenrichtingsverkeer werd met veertien stemmen voor, één onthouding en tien tegenstemmen goedgekeurd. Schepen Redig belooft wel nog verder werk te maken van extra parkeerplaatsen.
Kristin Matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is