Extra Gemeenteraadszitting van maandag 25 juli 2022

Op 25 juli 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Extra Gemeenteraad

Op verzoek van 10 gemeenteraadsleden van de oppositie werd er een extra gemeenteraad samengeroepen. Een extra gemeenteraad in het midden van de zomer is hoogst ongebruikelijk en heel uitzonderlijk, maar als minstens een derde van de gemeenteraadsleden hierom verzoekt, dan moet er een extra gemeenteraad worden georganiseerd. De oppositie had twee punten op de agenda geplaatst namelijk een verzoek tot een uitzonderingsmaatregel voor de gemeente Ranst betreffende de eerstelijnszone Pallieterland en een motie over de Programmatische Aanpak Stikstof en de impact daarvan op de Ranstse landbouwsector.

Eerstelijnszone Pallieterland

Het Vlaamse Gewest werd ingedeeld in 15 referentieregio’s. Ranst werd toegewezen aan de referentieregio Antwerpen. In het regiodecreet staat dat samenwerkingsverbanden moeten passen binnen de grenzen van de referentieregio. Het regiodecreet is vanaf 1 januari 2023 van toepassing.

Het is de Vlaamse minister van Welzijn en Volksgezondheid die een beleidsinitiatief moet nemen om het regelgevend kader voor onder andere de Eerstelijnszones aan te passen aan de regiovorming. In de loop van 2023 verwachten wij een bevraging over de Eerstelijnszone van de bevoegde minister.

De “nieuwe” Eerstelijnszones gaan van start op 1 januari 2025.

In de gemeenteraad van 22 november 2021 heeft de voltallige gemeenteraad besloten dat wanneer het gemeentebestuur een vraag krijgt van de bevoegde Vlaamse minister of van het Agentschap Zorg en Gezondheid om een voorstel te doen over de afbakening van het werkingsgebied van de eerstelijnszone dan zal er een gemeenteraadscommissie georganiseerd worden waarin alle betrokkenen in dit dossier gehoord worden en vervolgens zal het antwoord op deze vraag ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.

Voor N-VA is dit besluit geen vodje papier maar de oppositie wil haar eigen besluit niet respecteren.

Zij dienden een verzoek in voor een uitzonderingsmaatregel voor de indeling van de eerstelijnszone.

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

Het openbaar onderzoek betreffende de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) werd afgesloten op 17 juni 2022. Bij de gemeente zijn er een 40 tal bezwaarschriften binnengekomen die bezorgd werden aan het Departement Omgeving van de Vlaamse regering.

Het merendeel van de negatieve bezwaren handelden over de voedselvoorziening, het te strikt beoordelingskader en de toekomstmogelijkheden voor de land- en tuinbouwers. De positieve bezwaren die we ontvangen hebben vinden het PAS voorstel een eerste noodzakelijke stap.

Na lezing van de bezwaarschriften vond het college van burgemeester en schepenen het noodzakelijk om een advies op te stellen. Volgens de regelgeving is enkel het college van burgemeester en schepenen bevoegd om een advies te verlenen. Een extra gemeenteraad was dus helemaal niet nodig vermits de gemeenteraad niet bevoegd is om een advies te geven.

Om de oppositie te betrekken bij de opmaak had het gemeentebestuur hen uitgenodigd maar spijtig genoeg bleven ze vasthouden aan deze extra gemeenteraad en wenste ze niet in  te gaan op onze uitnodiging.

Daarom heeft het gemeentebestuur zijn verantwoordelijkheid opgenomen en een advies opgesteld dat eveneens ter kennisname aan de gemeenteraadsleden werd bezorgd.

Op de extra gemeenteraad hebben wij dit advies voorgelegd aan de gemeenteraadsleden en gevraagd om dit advies bij te treden.

De volledige tekst van het advies kan u lezen in bijlage.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 27/07/2022

Boeren wonen extra gemeenteraad bij

Verschillende Ranstse landbouwers zakten maandag met hun tractoren af naar de extra gemeenteraadszitting die er kwam op vraag van de oppositiepartijen. CD&V/WIJ had een motie over het PAS-akkoord (Programmatorische Aanpak Stikstof, red) voorbereid. Die motie zorgt nu voor een politiek probleem.
De politie was aanwezig op het plein voor de raadzaal waar tientallen landbouwers hun voertuigen geparkeerd hadden. Ook binnen in de raadzaal woonden boeren de zitting bij. Alles verliep zonder incidenten. Door de vakantieperiode waren er zes raadsleden van de coalitiepartijen aanwezig, en zeven van de oppositie. De meerderheid was dus zeer uitzonderlijk in de minderheid.
Ranst is met twee rode landbouwbedrijven die moeten sluiten de zwaarst getroffen gemeente in de provincie Antwerpen. In totaal zijn er 48 landbouwbedrijven. Eind mei riep Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) de gemeenteraad op om een motie goed te keuren om de Ranstse landbouwers te steunen. De meerderheid ging hier niet op in en opperde dat elke burger apart bezwaar kon indienen tijdens het openbaar onderzoek.
Raadslid Bossaerts zette het punt opnieuw op de agenda in juni, maar omdat die gemeenteraadszitting vroegtijdig werd beëindigd kon het niet besproken worden. Onder meer om die reden vroeg de oppositie een extra gemeenteraad.
Intussen kwamen afhankelijk van de bron zo'n 45 à 55 individuele bezwaarschriften en opmerkingen binnen, vooral negatieve maar ook enkele positieve van natuurverenigingen. “Ik heb die allemaal gelezen”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Vrijdag tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen hebben we dan een advies goedgekeurd om hen te steunen. We hebben de oppositie uitgenodigd om hier mee input voor te leveren, en de extra gemeenteraad dan te laten vallen, maar ze zijn hier niet op ingegaan.”
De meerderheid keurde de motie niet mee goed. Maar omdat de oppositie maandag numeriek in de meerderheid was, raakte ze toch gestemd. Wat er nu gaat gebeuren is niet zo duidelijk, vermits het college van Ranst vrijdag dus al een advies heeft verstuurd. “Wij vinden dit obstructiepolitiek”, zegt Bossaerts. “Niet waar”, zegt burgemeester De Ryck (N-VA). “Zo'n advies kan wettelijk alleen door het college van schepenen en burgemeester gebeuren, het is geen bevoegdheid van de gemeenteraad.” (kma)
Kristin Matthyssen