Franciscusheem - Chiro en KSA Broechem

Op 19 maart 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA Ranst:

Reeds meer dan 50 jaar worden de lokalen aan het Franciscusheem in Broechem gebruikt door KSA en Chiro Broechem. De grond is eigendom van de Kerkfabriek. De lokalen zijn totaal verouderd en niet meer veilig. Door Chiro en KSA werden besprekingen aangevat met zowel de gemeente als de Kerkfabriek om werk te maken van een nieuw lokaal. Er werden al verschillende plannen en voorstellen opgemaakt.
Door het indienen van een verzoekschrift vroegen Chiro en KSA naar een duidelijke visie en standpunt van de gemeenteraadsleden. Volgens de indieners, is het duidelijk dat een nieuw lokaal bouwen een kostprijs heeft tussen 800.000 euro en 1.000.000 euro.

In de gemeenteraad van maandag 18 maart 2024 werd het "Verzoekschrift financiering bouw van een jeugdlokaal" besproken in aanwezigheid van een groot aantal leden en sympathisanten van Chiro en KSA.
Nadat alle gemeenteraadsleden de kans hadden gekregen om hun standpunt te verwoorden werd volgend besluit goedgekeurd:

1. Het gemeentebestuur verleent zijn steun om de intentieverklaring tussen het kerkbestuur van Broechem en de VZW Knoeselplein om te zetten in een notariële akte of overeenkomst voor een erfpacht van 40 jaar;
  2. De gemeenteraad zal bij de aanpassing van het meerjarenplan hetzelfde bedrag als Vlaanderen namelijk maximum €250.000 inschrijven op naam van de VZW Knoeselplein;
  3. De gemeenteraad engageert zich dat de vzw voor administratieve ondersteuning van het project kan de VZW Knoeselplein beroep doen op de gemeentelijke diensten;
  4. De gemeenteraad zal zich na voorlegging door de VZW Knoeselplein van de definitieve plannen, de ramingen en het financieel plan beraden over een renteloze lening;
  5. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om met de VZW Knoeselplein het dossier verder te behandelen in de geest van deze gemeenteraadsbeslissing.

Voor de gemeenteraadsleden van N-VA Ranst was het uiterst belangrijk dat er rekening werd gehouden met het gelijkheidsbeginsel. Alle jeugdbewegingen moeten op gelijke voet behandeld worden en op de financiële en logistieke steun kunnen rekenen van het gemeentebestuur. Daarom waren wij van oordeel dat een bedrag van 250.000 euro uit de gemeentekas bovenop de 250.000 euro van Vlaanderen moeten volstaan om de bouw of renovatie van de lokalen aan het Franciscusheem in Broechem te kunnen realiseren.

Het bouwteam vroeg in haar verzoekschrift aan alle gemeenteraadsleden een duidelijke visie en standpunt. Het antwoord van N-VA Ranst op de 5 gestelde vragen was:

Wat is de visie rond jeugdlokalen?
Voldoende ruimte voor onze jeugd vinden we erg belangrijk. We ontwikkelen plaatsen om te ontmoeten en te spelen (indoor en outdoor), en ruimte om materiaal op te bergen. We doen onderzoek naar speel- en andere noden en houden rekening met de vragen die vanuit de jeugdgroeperingen, jeugd- en kinderraad naar voor komen.

In de Beleidsnota 2020-2025 staat onder het punt Jeugd is onze toekomst: het gemeentebestuur wil de lokalen van onze jeugdverenigingen verbeteren. Eerst en vooral door het opstarten van gesprekken met de eigenaars, maar ook door het optrekken van het budget voor infrastructuursubsidies.

Deze visie is nog steeds het uitgangspunt voor beslissingen die door het college van burgemeester en schepenen genomen worden. Een groot deel van de genoemde punten werd reeds uitgevoerd. Het budget voor de infrastructuursubsidies werd verhoogd, gesprekken met eigenaars en/of erfpachthouders werden opgestart, speel en ontmoetingsplekken werden vernieuwd.

Hierbij mag niet uit het oog verloren worden dat in het beleid er steeds rekening moet gehouden worden met het feit dat er niet één jeugdbeweging actief is in Ranst maar dat de werking en infrastructuur van 6 jeugdbewegingen en 2 jeugdhuizen moet ondersteund worden.

Is de gemeente bereid een erfpachtovereenkomst te sluiten met de Kerkfabriek?
De afspraak was dat er een erfpachtovereenkomst wordt opgesteld tussen de Kerkfabriek en Chiro en KSA. Op 9 februari 2024 bevestigt de Kerkfabriek dat ze bereid is een erfpachtovereenkomst van 40 jaar af te sluiten.

Wat is het subsidiebedrag dat de gemeente ter beschikking wil stellen?
Reeds in 2020 heeft het gemeentebestuur zich geëngageerd om een bijdrage van 1/3 van de kostprijs met en maximum van 200.000 € te leveren waarbij rekening werd gehouden met het gelijkheidsbeginsel. Het bedrag van 200.000 euro werd vastgesteld door de subsidies voor de bouwprojecten van Jolco Emblem en Siegfried Ranst te indexeren

Waar mogelijk kan er beroep gedaan worden op de gemeentelijke diensten ter ondersteuning van het project. Dit is in het verleden reeds gebeurd bij het aanstellen van een architect voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie.Ook voor de aanvraag van de investeringssubsidies van Vlaanderen werd er beroep gedaan op de expertise van de dienst Vrije tijd.

Is de gemeente akkoord om een renteloze lening toe te kennen?
Het verstrekken van een renteloze lenig is een beslissing die door de gemeenteraad moet genomen worden.

Kort overzicht van het verloop van dit dossier tot heden:

2018
In september 2018 werd er een werkgroep opgericht “Bouwfonds Chiro Broechem” om een plan uit te werken voor de verbetering van de infrastructuur van het Franciscusheem.

2019
De eerste gesprekken met de kerkfabriek, de gemeente en het Bouwfonds gingen van start in de loop van 2019.

2020
In september 2020 wordt er overeengekomen dat er een ontwerp van erfpachtovereenkomst wordt opgesteld tussen de Kerkfabriek en de door Chiro en KSA nog op te richten VZW.
Vervolgens engageert het gemeentebestuur zich om een subsidie voor 1/3 van de kostprijs met een maximum van 200.000 euro ter beschikking te houden.
Omdat het initiële plan van het Bouwfonds financieel niet haalbaar was, werd gezamenlijk besloten om te kijken of een grondige renovatie een mogelijkheid kon zijn.

2021
Voor deze studie werd er eind 2021 door het gemeentebestuur een architect aangesteld. De 3 renovatie voorstellen werden door het Bouwfonds als een te minimale aanpak beschouwd. Het Bouwfonds stelt voor om zelf een nieuw ontwerp op te maken.
De Vlaamse overheid lanceerde in december 2021 een oproep ‘Investeren in kwaliteitsvolle Basisvoorzieningen en Inrichting van Jeugdinfrastructuur’ waarbij een investeringssubsidie van 250.000 euro kan bekomen worden. De uiterste indiendatum was 15 juni 2022.
In de ingediende aanvraag lezen we:

• Chiro en KSA richten samen de “VZW Jeugdlokalen Broechem” op.
  • Deze VZW beheert heel het dossier en de subsidies die verkregen worden.
  • De erfpacht van 40 jaar met de kerkfabriek zal ook met de VZW afgesloten worden.
  • Het gemeentebestuur is bereid om een subsidie van 200 000 euro te geven aan de VZW.

Omdat Chiro en KSA nog geen VZW hebben opgericht en nog geen ondernemingsnummer hebben komen ze niet in aanmerking voor de Vlaamse investeringssubsidie. Om deze subsidie opportuniteit niet verloren te laten gaan werd de aanvraag ingediend door het diensthoofd Vrije Tijd via het ondernemingsnummer van de gemeente Ranst.

2023
De Vlaamse subsidie investeringssubsidie van 250.000 euro werd bij ministerieel besluit van 28 april 2023 toegekend.

2024
Begin februari 2024 presenteert het Bouwteam het door hen opgemaakte ontwerp aan het college van burgemeester en schepenen.
Er werd gevraagd naar een officiële principebeslissing van het gemeentebestuur en de gemeenteraad.

• Wat is de visie rond jeugdlokalen?
  • Is de gemeente bereid een erfpachtovereenkomst te sluiten met de Kerkfabriek?
  • Wat is het subsidiebedrag dat de gemeente ter beschikking wil stellen?
  • Is de gemeente bereid om de regie in handen te nemen van de bouw van een nieuw jeugdlokaal?
  • Is de gemeente akkoord om een renteloze lening toe te kennen?

De afspraak was dat in het college van 29 februari 2024 op deze vragen een antwoord zou geformuleerd worden.
Nog vooraleer het antwoord verzonden kon worden hebben wij 1 maart 2024 het verzoekschrift aan de gemeenteraad ontvangen.
De reeds in 2020 gevraagde op te richten VZW werd op 17 maart 2024 eindelijk opgericht onder de naam VZW Knoeselplein.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 19/03/2024

KSA en Chiro Broechem massaal present op zitting gemeenteraad

De KSA en Chiro van Broechem woonden maandagavond massaal de gemeenteraad van Ranst bij. Ze hadden gehoopt op minstens 600.000 euro gemeentelijke steun voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen. Maar de meerderheid van N-VA en Groen wil uiteindelijk 250.000 euro in het meerjarenplan inschrijven, evenveel als de subsidie van de Vlaamse overheid.
De oude jeugdlokalen van KSA en Broechem, op grond van de Kerkfabriek, zijn na vijftig jaar versleten. Het Bouwteam Broechem van beide jeugdverenigingen liet een plan voor een nieuwbouw opmaken die 1 miljoen euro kost. De gemeente liet al vanaf het begin van de besprekingen in 2019 blijken dat ze dat te veel vindt en de jeugdbewegingen kleiner moeten denken. Zelf stelde de gemeente een architect aan, die becijferde dat een renovatie met uitbreiding goedkoper gaat uitvallen.
Om schot in de zaak te brengen, diende het Bouwteam Broechem een verzoekschrift in met drie verschillende voorstellen waarover alle politieke partijen op de gemeenteraad zich konden uitspreken. Die liepen uiteen van 700.000 euro steun tot 500.000 euro, nog aangevuld met renteloze leningen en logistieke steun. Wat alle partijen in elk geval toejuichten, is dat KSA en Chiro Broechem recent een vzw Knoeselplein hebben opgericht.
Iedereen kreeg vijf minuten spreektijd, wat vanuit de oppositie slecht werd onthaald. Uiteindelijk duurde de bespreking van het verzoekschrift ruim anderhalf uur. Fernand Bossaerts (CD&V) kon als lid van de Kerkfabriek van Broechem niet meestemmen, om belangenvermenging te vermijden.
Sonja De Pooter (onafhankelijke) en Lode Hofmans (onafhankelijke) kozen voor voorstel 1, waarbij de gemeente 700.000 euro zou inschrijven. “Geef die jongeren de centen die ze nodig hebben, wij hebben dat destijds ook altijd gedaan. Zo kochten we voor de scouts van Oelegem vier stukken bouwgrond als speelterrein en gaven we in Emblem 6 miljoen oude Belgische frank aan de jeugd”, aldus Hofmans. “Je moet jeugd niet opzadelen met renteloze leningen en terugbetalingen. Haal het geld in mijn deelgemeente Oelegem, door het overbodig project van de dorpspleinhernieuwing niet uit te voeren.” Ook Goesting! koos resoluut voor die hoogste steun. “De lokalen die er nu staan, zijn gewoon onveilig”, aldus Kevin Helsen (Goesting!).
Christel Engelen (Vlaams Belang) klonk voorzichtiger en verwees naar noden van andere verenigingen. Maar ze vond 600.000 euro en logistieke steun wel aanvaardbaar, net als CD&V/WIJ, dat ook voorstel 2 koos.
De meerderheidspartijen N-VA en Groen brachten uiteindelijk een eigen amendement ter stemming waarin de gemeente 250.000 euro steun verleent aan vzw Knoeselplein, aangevuld met een renteloze lening en logistieke ondersteuning. “We baseren ons volgens het gelijkheidsbeginsel op de bedragen die onze gemeente aan andere jeugdverenigingen gaf in het verleden, geïndexeerd”, zei burgemeester Johan De Ryck (N-VA). Samen met de Vlaamse subsidie hebben ze dan een budget van een half miljoen euro. Daar kan je al een winddicht gebouw mee zetten.” Raadslid Erika Eeckhout (N-VA) had eerder al verwezen naar de Chiro van Ranst die ook volop werken voor een nieuw dak en vroeg de noden van andere verenigingen niet te hypothekeren.
Schepen van Jeugd Annelies Creten (Groen) vond het prachtig dat er zo veel ouders aanwezig waren. “Het toont dat er engagement is. We verwachten ook wat inzet van jullie kant. Er zijn zo veel manieren om extra fondsen te verzamelen. Denk maar aan een crowdfunding. Wij willen in elk geval de gesprekken verder zetten.”
De oppositie vroeg de 250.000 euro te verdubbelen, omdat het hier over twee jeugdverenigingen gaat. Volgens de oppositie zou 500.000 euro budgettair haalbaar zijn. De Kerkfabriek is bereid de grond voor 40 jaar in erfpacht te geven.
Uiteindelijk werd het voorstel van de 250.000 euro goedgekeurd, tegen de zin van de oppositie. de vzw Knoeselplein zal dus moeten ‘downsizen’ ofwel de renovatie moeten bekijken, maar volgens het Bouwteam is dat even duur als een nieuwbouw. De jongeren verkochten als ludiek protest alvast gouden wafeltjes.
Kristin Matthyssen

Artikel: Het Laatste Nieuws - 18/03/2024

Chiro en KSA Broechem hoopten op half miljoen gemeentelijke subsidie voor bouw nieuw lokaal, meerderheid houdt het bij de helft

Het gemeentebestuur van Ranst zal in de meerjarenplanning een subsidie ter waarde van 250 000 euro inschrijven voor de (ver)bouw(ing) van een gezamenlijk lokaal voor de Broechemse chiro en KSA. Dat is een aanzienlijk bedrag, maar wel veel minder dan de 500 à 700 000 euro waarop de jeugdbewegingen hadden gerekend/gehoopt.
De chiro- en KSA-afdeling van de Ranste deelgemeente Broechem delen in de Pertendonckstraat het zogenaamde Franciscusheem. De jeugdverenigingen kunnen elk beschikken over een stuk van het gebouw en delen ook enkele gemeenschappelijk ruimtes. Na 45 jaar heeft het Franciscusheem, dat staat op grond van de Broechemse kerkfabriek, echter zijn beste tijd gehad. Chiro en KSA hebben zich verenigd in de vzw Knoeselplein om samen een bouwdossier voor te bereiden.
Bij de Vlaamse overheid kon men alvast een bouwsubsidie van 250 000 euro lospeuteren en met de kerkfabriek werd een nieuwe erfpachtregeling voor de komende veertig jaar uitgedokterd. Aan de gemeenteraad werden drie verschillende scenario’s voorgelegd, waarbij de gemeente respectievelijk 700 000, 600 000 of 500 000 euro zou investeren in de geplande jeugdinfrastructuur.
Betaalbare lidgelden
De kostprijs van het project dat vzw Knoeselplein voor ogen heeft, bedraagt ongeveer één miljoen euro. “Zelf hebben we onze financiële beperkingen, temeer omdat we de lidgelden betaalbaar willen houden”, klonk het eerder. “We hopen dat de gemeente een inspanning wil leveren voor een groep van in totaal zowat 350 jongeren.”
Na een lang debat binnen de gemeenteraad werd er ook een subsidiebedrag gestemd, alleen lag dat een pak minder hoog dan hetgeen waarop Chiro en KSA hadden gehoopt. Op de oppositiebanken was er weliswaar een bereidheid om 500 000 euro toe te kennen, maar meerderheidspartijen N-VA en Groen hielden die boot af. Men wees er onder meer op dat er ook nog andere verenigingen met infrastructuurnoden zijn en dat de budgetten onder controle moeten blijven.
Toch renovatie?
“In december 2020 verklaarden we ons al bereid om voor 200 000 euro tussen te komen”, gaf burgemeester Johan De Ryck (N-VA) aan. “Nu willen we tot 250 000 euro gaan, een zelfde bedrag als de Vlaamse overheid. Verder staan onze gemeentelijke diensten klaar om administratieve ondersteuning te geven bij de voorbereiding van het project en laten we de mogelijkheid open om aan vzw Knoeselplein een renteloze lening toe te kennen.”
Chiro en KSA, die met tientallen leden en sympathisanten waren opgedaagd voor de gemeenteraadszitting van maandag, zullen dus nog zelf een half miljoen euro bij mekaar moeten proberen te harken. Ofwel moeten ze hun plannen (verder) downsizen. “Misschien biedt een crowdfunding wel mogelijkheden”, opperde schepen van Jeugd Annelies Creten (Groen). “Verder zijn wij er van overtuigd dat er met veel minder geld ook mooie dingen kunnen worden gerealiseerd. Een grondige renovatie met kleine uitbreiding van het gebouw zou aanzienlijk goedkoper zijn. Dat lieten we al nakijken. Chiro en KSA waren geen voorstander van een renovatie, maar volgens ons kan dat ook een prima oplossing zijn.”
Kristof De Cnodder