Geen boete voor "Zone 30" sticker op je vuilnisbak

Op 28 februari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA Ranst:

Oppositielid Fernand Bossaerts beschuldigde het gemeentebestuur van onwettige praktijken. Hij beweerde zelfs dat Ranstenaren die in een zone 30 wonen en een zone 30-sticker op hun afvalcontainer kleven een boete riskeren.

Vooraleer paniek te veroorzaken en Ranstenaren bang te maken zou het beter zijn om het artikel in het verkeersreglement aandachtig en correct te lezen.
Een sticker met daarop een pictogram van een verkeersbord is geen verkeersbord zoals bedoeld in artikel 80.2 van het verkeersreglement.
Het betreft een sensibiliseringsactie die automobilisten aanspoort om de rijstijl aan te passen in het kader van de verkeersveiligheid. Met deze stickers wordt de maximumsnelheid extra onder de aandacht gebracht.

Het enige waar men op moet letten is dat er geen verwarring van de weggebruikers mag optreden en dat is de reden waarom deze stickers enkel aan bewoners in zones 30 worden uitgedeeld zoals vermeld staat op de webstek van de gemeente.

Het aanbrengen van een zone 30-sticker op een vuilbak in een zone 30 is dus niet strafbaar was onze mening.

Om alle twijfel weg te nemen heeft de politie het advies van het Politie parket gevraagd. Het parket sluit zich in haar advies aan bij het standpunt van het gemeentebestuur. De “Zone 30” sticker heeft geen bindende kracht zoals vermeld staat in Artikel 5 van de Wegcode.
"Je kan dus niet beboet worden voor het kleven van “Zone 30” sticker  op je afvalcontainer"  aldus burgemeester Johan de Ryck.

Artikel: Het Laatste Nieuws - 01/03/2024

Toch geen boete voor wie sticker '30 per uur' kleeft op afvalcontainer

Inwoners van groot Ranst die een sticker '30 per uur' op hun afvalcontainer kleven, riskeren dan toch geen boete. Dat bevestigde het Antwerpse parket aan het gemeentebestuur. Tijdens de recentste gemeenteraadszitting was de gemeentelijke verkeerscampagne een punt van discussie.
Raadslid Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) trok de rechtsgeldigheid in twijfel van de stickercampagne die begin dit jaar door het schepencollege werd gelanceerd. Burgers kunnen bij de gemeente 'snelheidsremmende' stickers verkrijgen voor op hun gele, groene en zwarte afvalbakken (op voorwaarde dat ze in een zone 30 wonen). Fernand Bossaerts had zijn licht opgestoken bij VIAS en kreeg daar te horen dat de stickeractie in strijd was met de wegcode. Wie een bestickerde container aan de straat zet, zou volgens Bossaerts een boete van 55 tot 1 375 euro riskeren.
Nochtans had het gemeentebestuur vooraf wel een positief advies gekregen van de lokale politie. Uiteindelijk werd aan het Antwerpse parket gevraagd om voor eens en voor altijd klaarheid te scheppen in dit dossier. Het parket liet weten dat de '30 per uur' stickers louter als een pictogram in een sensibiliseringscampagne worden gezien. "Burgers kunnen dus niet beboet worden", besluit burgemeester Johan De Ryck (N-VA). (KDC)
KRISTOF DE CNODDER

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 28/02/2024

Parket formeel: u riskeert toch geen boete voor sensibiliseringssticker van zone 30 op vuilnisbak

Tijdens de gemeenteraad beweerde gemeenteraadslid Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) dat alle inwoners van Ranst die een zone 30-sticker aanbrengen op hun afvalcontainers een verkeersovertreding van de eerste graad begaan die strafbaar is met een boete van 55 euro tot 1.375 euro. Dat blijkt nu toch niet correct.
“Het gemeentebestuur betreurt het dat een gemeenteraadslid door een merkwaardige interpretatie van de regelgeving verwarring zaait, inwoners met boetes schrik aanjaagt en een sensibiliseringscampagne op de helling zet”, laat de gemeente Ranst nu weten.
Voor de sensibiliseringscampagne werd vooraf in de commissie mobiliteit en openbare werken advies gevraagd aan de politie. Net zoals in verschillende andere gemeenten werd er groen licht gegeven voor deze campagne. Inwoners die in een zone 30 wonen, kunnen gratis één of twee stickers komen halen, om op hun afvalcontainer te plakken.
“Om alle twijfel weg te nemen heeft de politie het advies van het parket gevraagd. In het schriftelijk advies staat dat de “zone 30” sticker geen verkeersbord is, maar louter om een sticker met een pictogram van een verkeersbord C43 (30km/u) als sensibiliseringscampagne.
Het doel is om in een zone 30 – wanneer er een vuilnisophaling voorzien is, de maximumsnelheid extra onder de aandacht te brengen. Dit is volgens het parket in lijn met het Ministerieel rondschrijven van 27 oktober 1998 betreffende de zones met een snelheidsbeperking tot 30 km per uur met als doel in bepaalde straten de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te verhogen.
Het parket sluit zich in haar advies aan bij het standpunt van het gemeentebestuur. “De ‘zone 30’-sticker heeft geen bindende kracht zoals vermeld staat in Artikel 5 van de Wegcode. De inwoners van Ranst die in een zone 30 een “zone 30”-sticker kleven op hun afvalcontainer kunnen dus niet beboet worden, maar ze dragen wel bij aan de sensibilisering van de weggebruikers om hen attent te maken op de snelheidsbeperking die in hun straat van toepassing is”, aldus burgemeester Johan de Ryck (N-VA).
Raadslid Fernand Bossaerts had informatie ingewonnen bij het Vias, tot 2017 het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. (kma)

Artikel: Het Laatste Nieuws - 22/02/2024

Wie meedoet aan actie voor veiliger verkeer, riskeert boete van 55 euro

Ranstenaren die in een zone 30 wonen, kunnen bij de gemeente sinds kort een gratis sticker ‘30 per uur’ ophalen om op hun afvalcontainer te plakken. De gemeente wil automobilisten zo nog nadrukkelijker wijzen op de maximumsnelheid. “Navraag leert echter dat deze actie in strijd is met de wegcode”, zegt gemeenteraadslid Fernand Bossaerts.
Sinds begin dit jaar kunnen inwoners van Ranst en deelgemeentes ‘snelheidsremmende’ stickers verkrijgen voor op hun gele, groene en zwarte afvalbakken (op voorwaarde dat ze in een zone 30 wonen). Volgens schepen van Verkeersveiligheid Luc Redig (Groen) werden er door de gemeente 2 500 stickers besteld (ter waarde van een dikke duizend euro) en werden er intussen zowat honderd stickers verspreid.
VIAS
Fernand Bossaerts (van oppositiepartij CD&V/WIJ) merkte tijdens de jongste gemeenteraadszitting op dat de stickeractie niet rechtsgeldig is. “Ik heb navraag gedaan bij het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid VIAS en volgens de experts van VIAS is dit initiatief problematisch”, aldus Bossaerts. “In de wegcode staat dat verkeersborden enkel mogen worden aangebracht door de wegbeheerder. Zelf borden of nabootsingen van borden aanbrengen, is een verkeersovertreding van de eerste graad. Wie een container met sticker in de berm of op het trottoir zet, riskeert een boete van 55 tot 1 375 euro.”
Schepen Luc Redig verklaarde dat het gemeentebestuur vooraf een positief advies had gekregen van de lokale politie, maar hij vroeg Fernand Bossaerts wel om het schrijven van VIAS door te sturen. Het schepencollege zal de boodschap van VIAS in detail gaan bekijken. Eventueel volgt een bijsturing van de actie.
Kristof De Cnodder

Artikel Gazet van Antwerpen 20/02/2024

Raadslid Fernand Bossaerts (CD&V) neemt gemeentelijke stickeractie zone 30 onder vuur: “Mensen die dat kleven riskeren boete”

Ranstenaren die in een zone 30 wonen, kunnen sinds vorige maand een gratis zone 30-sticker op hun afvalcontainer kleven. Maar volgens raadslid Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) zijn die onwettig en riskeren de inwoners een boete. Het bestuur gaat zijn kritiek onderzoeken.
De stickers maken weggebruikers extra attent op de geldende snelheidsbeperking. Elk gezin kan maximaal twee stickers per container ophalen in de bibfilialen en het gemeentehuis. “Je kan het vergelijken met de stickers die we ook gratis geven aan inwoners om op de brievenbus te kleven tegen ongewenst drukwerk, om papier te besparen”, legde schepen Luc Redig (Groen) naar aanleiding van de interpellatie van Bossaerts op de gemeenteraad nog eens uit.
Ranst bestelde 2.500 stickers, ten bedrage van 1.077 euro, waarvan er al een 100-tal verdeeld werd. “We gaan nu rustig, laagdrempelig, verder met de verspreiding”, aldus Redig.
Maar volgens raadslid Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) zijn de stickers in strijd met artikel 80.2 van de wegcode en riskeren bewoners die hun afvalcontainer met sticker op de openbare weg zetten, een boete. Op de eigen oprit kan het geen kwaad, wel vanaf ze op een stoep staan.
Vias institute, tot 2017 het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, noemt het initiatief van de gemeente Ranst “problematisch”, zegt Bossaerts. “Het is verboden op de openbare weg iets aan te brengen dat verkeersborden nabootst en bestuurders in de war kan brengen.”
Er werd gevraagd de opmerkingen van Vias aan de schepen te bezorgen. De stickerzaak zal dan verder bekeken worden. Iemand anders merkte op dat de stickers misbruikt kunnen worden als iemand uit bijvoorbeeld een zone 50 ze gaat kleven. Het college van burgemeester en schepenen was verbaasd op alle kritiek op deze laagdrempelig bedoelde preventiecampagne voor een betere naleving van de zone 30. Maar het gaat de klachten bekijken. (kma)