Gemeentelijke basisschool blijft bestaan

Op 22 juli 2015, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst is verheugd dat haar oproep voor het behoud van de gemeenteschool in Ranst gevolgd wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Tijdens de gemeenteraad van 16 juni leek het nog dat het gemeentebestuur onverzettelijk haar plannen om de Gemeentelijke Lagere School 'De Knipoog' te laten overnemen door de Vrije Basisschool Annuncia wou uitvoeren.

Wij wezen er toen op dat N-VA ervan overtuigd is dat het basisonderwijs een kerntaak van de gemeente is en ook moet blijven. De rol van een lokaal bestuur bestaat erin volgens N-VA-Ranst om dienstverlening voor de burgers uit te bouwen, en onderwijs is daar een essentieel element van.

Ons verzoek aan het college van burgemeester en schepenen om zich te concentreren op de verdere uitbouw van kwaliteitsvol gemeentelijk basisonderwijs in Ranst wordt vandaag ingewilligd.

De gemeenteraadsleden van N-VA Ranst verbinden zich ertoe om het pedagogisch project van de gemeenteschool verder te ondersteunen in samenspraak met de leerkrachten, de ouders en de nieuwe aangestelde directeur mevrouw Hilde Van den Broeck.

Initiatieven die het welvaren van de gemeentescholen in Ranst ten goede komen kunnen op onze goedkeuring rekenen in de gemeenteraad.

Artikel: Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid van 22/07/2015

Het schepencollege van Ranst heeft beslist dat er niets verandert aan de inrichting van de bestaande lagere scholen in de gemeente.

De afgelopen maanden liet het college onderzoeken of de gemeentelijke basisschool 'De Knipoog' niet kon overgenomen worden door de Vrije Basisschool Annuncia vanwege het dalend aantal leerlingen in de gemeenteschool. Maar deze fusie komt er dus niet. Met Hilde Van den Broeck werd er bij De Knipoog trouwens een nieuwe directrice aangesteld als vervanger van Lieve Verlinden, die met pensioen ging.

Oppositiepartij N-VA reageert opgelucht. De partij wees het schepencollege van Ranst er steeds op dat basisonderwijs een kerntaak is van de gemeente en dat het die altijd moet blijven uitvoeren. (FSL)