Gemeenteraad 16 maart 2015

4. Afsluiten straten -
5. Kastanjebomen kerkhof Emblem -
6. Brug van Oelegem -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Antwerpsesteenweg - JH Krejoel - Goedkeuring gebruiksovereenkomst
Volgens onze informatie werd de ter stemming voorliggende gebruiksovereenkomst nog niet besproken met de bestuursleden van Krejoel. Daarom vroeg Jörg Welz om dit punt te verdagen tot er een door beide partijen aanvaarde ontwerptekst is opgemaakt.
Omdat schepen Roel Vermeesch om praktische redenen niet wou ingaan op onze vraag heeft N-VA zich onthouden bij de stemming.
Onmiddellijk na de gemeenteraad hebben wij en de schepen gesproken met de aanwezige bestuursleden van Krejoel. Er werden afspraken gemaakt om de opmerkingen van Krejoel te bespreken vooraleer de definitieve gebruiksovereenkomst zal opgesteld worden.

Aanpassing personeelsformatie en organogram
De Vlaamse Regering heeft beslist om het gesco-statuut af te schaffen.
De personen die als gesco tewerkgesteld waren moesten daarom opgenomen worden in het personeelsbestand van de gemeente met een volwaardig contract.
N-VA is dan ook zeer tevreden dat het bestuur de betrekkingen die voorheen werden uitgevoerd door gesco’s, beschouwt als betrekkingen van bestendige aard.
Bijgevolg worden deze functies behouden en worden de gesco’s vanaf nu tewerkgesteld als gewone contractuele personeelsleden van de gemeente Ranst.

Ondersteuning energie- en klimaatbeleid door Igean milieu & veiligheid
Op de agenda stond een kennisname waarover gestemd moest worden.
Het punt handelde over een ondersteuningsaanbod van Igean waarvoor een bedrag van 4.250 euro werd gevraagd. Verder werd gemeld dat de burgemeester of de schepen tijdens een show moment van Igean het Burgemeestersconvenant ging ondertekenen.
Wij vroegen ons af waarom de gemeenteraad hierover moest stemmen vermits deze zaken volledig onder de bevoegdheid van het College vallen en door hen reeds goedgekeurd was.
Schepen Tine Muyshondt bevestigde onze zienswijze, maar omdat Igean vroeg om deze kennisname ter stemming aan de gemeenteraad voor te leggen werd het punt op de agenda geplaatst.
Johan De Ryck stelde dat het niet Igean is die bepaalt waarover de gemeenteraad moet stemmen. Daarom heeft de N-VA fractie niet deelgenomen aan deze ongeldige stemming.

Afsluiten straten. - Interpellatie door John Oliviers.
In de verslagen van het College lazen wij dat Sint Lucia geen toelating had gekregen om de Venusstraat tijdens de schooluren af te sluiten voor een circus dat de school georganiseerd had. Een inwoner van Oelegem die gevraagd had om de Vlotstraat af te sluiten ter gelegenheid van een schieting voor hun huwelijk kreeg wel toelating.
John Oliviers vroeg welke criteria het College hanteerde om wel of niet toelating te verlenen voor het afsluiten van een straat.
Burgemeester Lode Hofmans gaf drie criteria aan, algemeen belang, proportionaliteit en veiligheid, waarmede rekening werd gehouden om een toelating te verlenen.

Kastanjebomen kerkhof Emblem - Interpellatie door Jan Dillen.
Nu de 29 kastanjebomen aan het kerkhof van Emblem gekapt zijn wilde Jan Dillen weten of de bomen werden gerooid door de eigen gemeentelijke werklui of een externe firma. Hij vroeg zich ook af wat met het hout was gebeurd.
De bevoegde schepen antwoordde dat de bomen werden gerooid door het bedrijf Decleyn en dat de gemeente daar ruim 4.000 euro voor moest betalen. Het hout maakte deel uit van de overeenkomst en gaat naar het rooibedrijf.
Schepen Jef Verhaegen maakte zich boos over onze vragen. Omdat er in Emblem gesproken wordt over het feit dat hij “de boer opgegaan” was om het kastanje hout aan de man te brengen, zal waarschijnlijk de reden geweest zijn waarom hij zich zo opwond .

Brug van Oelegem. - Interpellatie door Johan De Ryck.
Volgens de oorspronkelijke plannen moest de brug volledig afgewerkt zijn in april 2014. De timing is vanaf de start van de werken om allerlei redenen misgelopen. Johan De Ryck stelde dat we stilaan kunnen gaan spreken over de Oelegemse brug der zuchten!
Wij vroegen een overzicht van de nog uit te voeren werkzaamheden en kregen we van schepen Fernand Bossaerts een hele waslijst van zaken die nog moeten uitgevoerd worden. Over wie verantwoordelijk is voor de vertraging zijn de opdrachtgever en de aannemers in discussie.
De ribbelstrook die aangebracht is op de stoeprand van het fietspad noemde de schepen de schuwstrook. Hij verwees hierbij naar het Fiets Vademecum.
Het klopt dat een aanliggend eenrichtingsfietspad best voorzien wordt van een veiligheidsmarge (schuwafstand) tegenover de rijbaan. Deze strook moet wel befietsbaar zijn als uitwijkmogelijkheid bij inhaalbewegingen. N-VA twijfelt wel aan de befietsbaarheid van deze ribbelstrook.
Ten slotte vroegen wij waarom de maximale toegelaten snelheid op de brug komende vanuit Broechem 50 Km/uur is en komende vanuit Oelegem 90 Km/uur? De schepen verklaarde dat er een probleem was geweest met de plaatsing van de verkeersborden maar dat alles nu in orde was waardoor de snelheid op de brug beperkt is tot 50 Km/uur. Johan De Ryck ontkende dit en hij zegde dat de borden nog steeds foutief waren opgesteld.
Via sms en e-post excuseerde de schepen zich later op de avond voor de verkeerde informatie. Hij gaf ons gelijk en de werfleider kreeg onmiddellijk de opdracht om de borden op de juiste plaats te zetten.

Interpellaties

Klik op onderstaande verwijzing voor de volledige tekst van de interpellatie.

Afsluiten straten.- Interpellatie door John Oliviers.

Kastanjebomen kerkhof Emblem.- Interpellatie door Jan Dillen.

Brug van Oelegem. - Interpellatie door Johan De Ryck.

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad