Gemeenteraad 17 oktober 2016

7. Heraanplanting speelbos Van Steenbergenlaan  -
8. Verkeersveiligheid Emblem  -
9. Adopteer de rotondes  -

Lees hier het kort verslag, ons voorstel, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Voorstel (Maasweg), vaststelling rooilijn- en onteigeningsplan
John Oliviers stelde duidelijk dat wij voor de aanleg van de omleidingsweg zijn, maar wij hadden wel een aantal kritische vragen.
Waarom werd er niet onderzocht om de ontsluitingsweg dichter bij de bestaande KMO zone aan te leggen om zo de versnippering van landbouwgrond te voorkomen? De burgemeester verwees naar de studies die gedaan werden om het aantal restpercelen tot een minimaal te beperken.
Ook vroegen wij of het de bedoeling van het gemeentebestuur is om onbenutte percelen te creëren om die dan later te kunnen omzetten naar bedrijventerreinen? Het is niet de bedoeling van het gemeentebestuur om landbouw gebied om te zetten naar industrie gebied verkondigde de burgemeester. Hij voegde er nog aan toe dat het nog veel moeite zal kosten om deze omleidingsweg door landbouwgebied te mogen aanleggen.
Ten slotte vroegen wij of de omleidingsweg tijdig afgewerkt zal zijn om effectief als omleidingsweg te kunnen gebruiken wanneer de brug over het Albertkanaal aan de Jozef Simonslaan wordt afgesloten? Het gemeentebestuur kon hiervoor geen enkele garantie geven.
Na een onderbreking van de vergadering heeft de N-VA fractie beslist om dit punt mee goed te keuren in het belang van de verbetering van de leefbaarheid van het centrum van Oelegem enerzijds en het woongebied van de Vaartstraat anderzijds.

Definitieve goedkeuring gedeeltelijke afschaffing voetweg 45 in Oelegem
Dit gemeentebestuur blijft volharden in de boosheid. Terwijl de ons omliggende gemeenten volop bezig zijn met de herwaardering en terug openstellen van trage wegen gaat de huidige coalitie verder met het afschaffen van voetwegen. Johan De Ryck voerde aan dat er geen enkele noodzaak is om voetweg nr 45 af te schaffen.
Integendeel mits de her ingebruikname van dit tracé kan men een veilige voetgangers en fiets verbinding realiseren tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg. Zorg er als gemeentebestuur voor dat voetwegen niet in onbruik geraken. Wij wezen het gemeentebestuur op haar plicht om elke belemmering van het publiek gebruik van een buurtweg (voetweg) onmiddellijk te doen verwijderen. De raadsleden van CD&V en Open Vld gingen niet in op onze vraag om tegen het voorstel voor de gedeeltelijke afschaffing van voetweg 45 in Oelegem te stemmen. Wij betreuren de bemerking van de burgemeester dat deze voetweg weinig nut heeft.

Parkeerreglementering Vaartstraat
Onze goedkeuring werd gevraagd om wegmarkeringen aan te brengen in de Vaartstraat.
Leen Baeten was ter plaatse gaan kijken en had geconstateerd dat de parkeerzones reeds geschilderd waren en onze goedkeuring hiervoor vragen dus geen zin meer had.  Wij stelden wel vast dat de buurtbewoners zich zorgen maken om het aantal parkeerplaatsen dat nu sterk gereduceerd was. Ook merkten we op dat de parkeerdruk in dat stuk van de Vaartstraat is toegenomen sinds de bouw van de appartementen op de hoek van de Zevenbergenlaan, een bouw met alweer te weinig voorziene parkeerplaatsen nl. slechts één garage, die niet gebruikt wordt als garage maar als berging, en 2 staanplaatsen.
Waarom verbaasde het ons niet dat de schepen ons meldde dat deze wegmarkeringen werden aangebracht op vraag van één buurtbewoner. De schepen verkondigde ook dat er streng zal opgetreden worden tegen automobilisten die hun voertuig buiten de “parkeervakken” plaatst.
Johan De Ryck bracht de schepen op de hoogte van het feit dat de wegmarkering enkel een aanduiding was van de denkbeeldige rand van de rijbaan met als gevolg dat er niet kan geverbaliseerd worden wanneer iemand zijn auto niet in de aangeduide parkeerzone plaatst.

Aanvullend verkeersreglement zone 30 - Lievevrouwestraat
Weerom verwarring. De zone 30 was reeds goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van juni. Nu moest de tonnagebeperking tot 5,5 ton goedgekeurd worden.
In heel Vlaanderen komt men verkeersborden verboden 3,5 ton tegen. De verkeerscommissie had op 8 juni een tonnagebeperking van 3,5 ton geadviseerd. Is het dan echt nodig om in Ranst af te wijken van de algemeen geldende norm vroeg Johan De Ryck.
Volgens de schepen rijden er bestelwagens van meer dan 3,5 ton en die moeten ook door de Lievevrouwestraat kunnen rijden. Met andere woorden voor de schepen is het geen probleem dat zwaar verkeer dat niet in de wijk moet zijn door de winkelstraat en langs de twee scholen rijdt.

Snelheidsregime N14
In de vorige gemeenteraad had de N-VA fractie erop gewezen dat door toepassing van het decreet van 8 mei 2009 de gemeente ook op gewestwegen zelf de snelheid kan bepalen. Wij vroegen toen om een besluit op te maken voor een snelheidsbeperking op de Oostmalsesteenweg in de nabijheid van de Vrije Basisschool van Emblem. De schepen antwoordde dat ze deze piste zou onderzoeken.
Geen loze belofte want het besluit voor de invoering van een snelheidsregime van 50 km/u voor de Oostmalsesteenweg (N14) van 200m aan elke zijde van de kruising van de Stapstraat werd ter goedkeuring voorgelegd. Iedereen in de gemeenteraad stemde natuurlijk in met dit voorstel.

Millegem - Interpellatie door An Willems
Naar aanleiding van de voortgangstoets betreffende het bindend sociaal objectief voor Ranst lazen we dat er in Millegem een groot project gepland is.
Wordt Milleghemveld verkocht aan de Lierse Huisvestingsmaatschappij en wanneer wodrt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad vroeg An Willems. De burgmeester antwoordde dat de verkoopbelofte was opgemaakt. Op de ene helft van het terrein komen sociale woningen, de andere helft wordt voorbehouden voor privé projecten. Appartementen worden niet toegelaten. Zodra er een plan opgesteld is zal dit aan de gemeenteraad en de buurtbewoners voorgelegd worden.

Heraanplanting speelbos Van Steenbergenlaan - Interpellatie door Guido Wittocx
Het onderhoud van het zogenaamde speelbos aan de Van Steenbergenlaan laat te wensen over.
De jonge aanplantingen worden overwoekerd door bramen en grassen waardoor de boompjes onvoldoende licht en lucht krijgen om te groeien. Guido Wittocx wilde weten wie hiervoor verantwoordelijk is. De schepen betreurde samen met ons de huidige situatie. Maar volgens Agentschap Natuur en Bos en het Regionaal Landschap is er geen onderhoud nodig omdat het hier gaat om bosexploitatie en geen park. De aanplantingen zullen de bramen en grassen overschaduwen en waardoor deze vanzelf zullen verdwijnen.

Verkeersveiligheid Emblem - Interpellatie door Jan Dillen
Het College had al een aantal malen toestemming gegeven aan DCA om de Dorpstraat af te sluiten aan de Barcleys-site voor het plaatsen van een kraan en om beton te storten. Jan Dillen klaagde aan dat het verkeer van en naar de Oostmalsesteenweg via de Kloosterstraat werd omgeleid wat een onveilige situatie creëerde aan de Sint Jozefschool. De schepen deelde onze bezorgdheid en ging dit voorleggen aan de verkeerscommissie.

Adopteer een rotonde - Voorstel ingediend door Johan De Ryck
Door de grote zichtbaarheid en de vaak honderden passanten per dag, vormen rotondes een ideale blikvanger in onze gemeente. De rotondes in Ranst zijn mooi aangelegd en voorzien van vrij weelderig groen. De keerzijde daarvan is dat ze vrij duur zijn in aanleg en arbeidsintensief qua onderhoud.
Met dit voorstel wil N-VA Ranst de lokale ondernemingen betrekken bij de aanleg en het onderhoud van de gemeentelijke rotondes, door ze de kans te geven een rotonde te ‘adopteren’ voor een bepaalde periode.
De schepen was positief over ons voorstel maar de rotondes aan de vernieuwde brug in Oelegem zijn nog niet opgeleverd en ook voor de rotonde op de Keerbaan is het nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren als de brug daar verhoogd wordt.
Johan De Ryck stelde voor om ons voorstel in beraad te houden en opnieuw te bespreken wanneer de andere rotondes overgedragen zijn aan de gemeente.

Interpellaties en Voorstel

Maasweg. Interpellatie door John Oliviers

Adopteer de rotondes. Voorstel door Johan De Ryck

Milleghemveld. Interpellatie door An Willems

Heraanplanting speelbos Van Steenbergenlaan. Interpellatie door Guido Wittocx

Verkeersveiligheid Emblem. Interpellatie door Jan Dillen

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.