Gemeenteraad 18 januari 2016

1. Plaatsing van een private bewakingscamera -
2. Dadingovereenkomst verbouwing POB Ranst -
3. Kinderopvang ‘Hof van Ocken’ -

Lees hier het kort verslag, de tussenkomsten en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Eedaflegging van Erik Fossez als gemeenteraadslid
Omdat Lutgart Van Dessel beslist had om andere horizonten te gaan verkennen kwam er een plaatsje vrij in onze gemeenteraadsfractie. De eerste opvolger op de N-VA lijst was Erik Fossez. Hij aanvaarde de hem geboden kans en legde de eed af als nieuw gemeenteraadslid. Wij wensen beiden veel succes.

Plaatsing van een private bewakingscamera
Op de gemeenteraad werd er een gunstig advies gevraagd voor de plaatsing van 3 veiligheidscamera’s. Wij hadden vastgesteld dat de camera’s reeds geplaatst waren en vonden dit de wereld op zijn kop. Jan Dillen verwees naar de wet van 21 maart 2007 die vrij duidelijk is: de beslissing tot het plaatsen van bewakingscamera's wordt genomen nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven. Uit de toelichting en het advies van de korpschef konden wij ook niet uitmaken of en door wie de beelden van de camera’s in real time kunnen bekeken worden. Vandaar dat wij ons hebben onthouden bij de stemming.

Verbouwing POB Ranst - dadingovereenkomst
Bij de gunning van de werken voor de verbouwing van de bibliotheek in Ranst aan PMC Projects zijn er een aantal fouten gemaakt. Volgens Dillen Bouwteam zijn bepaalde eenheidsprijzen in de offerte van PMC Projects abnormaal laag. De gemeente Ranst heeft verzaakt aan haar verplichting om een prijsonderzoek te voeren. Het gevolg hiervan is dat Dillen Bouwteam een schadevergoeding vraagt van 25.000 euro.
Volgens de schepen was het vragen van een prijsverantwoording wettelijk niet verplicht. Johan De Ryck wees erop dat volgens de uitspraken van de Raad van Staten het bestuur wel degelijk verplicht was om een prijsonderzoek te voeren. De schepen meldde ook dat de ontwerper Groep Archo architecten die een verslag van nazicht hadden opgesteld niet zal gevraagd worden om een deel van de boete te betalen.
Het bestuur was van oordeel dat ze de regels mocht overtreden omdat zelfs na betaling van een minnelijke schikking de totaal prijs van het project nog lager was dan de prijs die Dillen Bouwteam vroeg.
Het zal niemand verbazen dat N-VA Ranst deze redenering niet wenst te volgen. Daarom onthielden wij ons bij de stemming.

Concessieovereenkomst kinderopvang ‘Hof van Ocken’
Op de gemeenteraad van 28 april 2014 hebben wij ons onthouden bij de goedkeuring van de lastvoorwaarden voor de kinderopvang Hof Van Ocken. Eén van de argumenten die wij toen naar voor brachten was de vrij hoge huurprijs die gevraagd werd. Wij hebben toen benadrukt dat daardoor het voorstel onrealiseerbaar was. Na 14 maanden leegstand kunnen wij alleen maar vaststellen dat onze bekommernis correct was en dat de huurprijs van 600€ die wij toen als realistisch beschouwden nu werd goedgekeurd. An Willems hoopte dan ook dat de opening van de kinderopvang snel zou plaatshebben. Wij keurden dan ook de aanpassing van de lastvoorwaarden mee goed.

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.