Gemeenteraad 2 juni 2015

3. Ontwikkeling Millegemveld -
4. RUP zonevreemde bedrijven -
5. Groenvoorziening op het speelplein Valkenlaan -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Overname van GLS 'De Knipoog'
In de maand mei heeft het college nog gesprekken gevoerd met OVSG en DIM in verband met de mogelijke herstructurering van de gemeentelijke lagere School 'De Knipoog'.
An Willems vroeg naar de stand van zaken na deze gesprekken.
De schepen antwoordde dat er met OVSG gesproken is over het onderbrengen van de 3 gemeentescholen onder 1 directie. Met DIM werd er enkel gesproken over cijfers en overname voorwaarden. Zij bevestigde dat er nog geen beslissing genomen was.
De burgemeester benadrukte nogmaals dat Ranst een financieel gezonde gemeente is en dat de mogelijke herstructurering niets te maken had met de gemeentelijke financiën.
Om het dalend leerlingenaantal tegen te gaan hadden de leerkrachten, de ouders en het OVSG voorgesteld om een gemeentelijke kleuterschool te starten in Ranst. Dit voorstel wordt door het college niet onderzocht omdat er dan in de 3 gemeentescholen kleuteronderwijs moet ingericht worden en dit volgens de schepen niet haalbaar is.
Wij zijn het niet eens met deze denkwijze. Johan De Ryck - fractievoorzitter van N-VA Ranst - verwoorde het standpunt van N-VA als volgt: “De leerkrachten en de ouders verdedigen terecht het pedagogisch project van hun school. Het is voor ons duidelijk dat De Knipoog aan de leerlingen optimale kansen op ontplooiing geeft. N-VA is ervan overtuigd dat het basisonderwijs een kerntaak is en moet blijven van de gemeente. De rol van een lokaal bestuur bestaat erin om dienstverlening voor de burgers uit te bouwen, en onderwijs is daar een essentieel element van.”
Daarom vroeg hij aan het gemeentebestuur om zich te concentreren op de verdere uitbouw van kwaliteitsvol gemeentelijk basisonderwijs in Ranst.

Aanvullend verkeersreglement Bistweg
Er werd aan de gemeenteraadsleden gevraagd om de beslissing van het college van 16 april 2015 goed te keuren. Hierdoor zou de nu geldende enkelrichting opgeheven worden en zou er terug 70 km/u gereden kunnen worden in de Bistweg.
In het college van  26 maart 2015 werd er echter beslist op advies van de verkeerscommissie om over heel de Bistweg 50km/u in te stellen.
Waarom is de definitieve snelheidsbeperking van 50 km/u voor de ganse Bistweg niet mee opgenomen in het nu goed te keuren besluit vroeg Patrik Teurfs?
De schepen gaf als verklaring dat hij voorstander was om alles stap voor stap uit te voeren. De beslissing om de snelheidsbeperking van 50 km/u voor de ganse Bistweg in te voeren zou op een volgende gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd worden.
Het terugkeren naar de onveilige 70 km/u vonden wij onaanvaardbaar en daarom stemde de N-VA fractie tegen dit voorstel van het college.

Ontwikkeling Millegemveld
Door het college werd er opdracht gegeven aan Igean en de Lierse Huisvestingsmaatschappij om de overdracht te regelen en een stedenbouwkundige studie uit te werken voor de gronden aan het Millegemveld.
John Oliviers drukte zijn bezorgdheid uit over dit dossier en vroeg om de plannen voor te leggen aan de Gecoro.
De burgemeester antwoordde dat er op dit ogenblik nog geen plan opgemaakt is en dat dit dossier zeker zal besproken worden op de Gecoro. Vermits de gemeente mee aan tafel zit zal erover gewaakt worden dat de directe omgeving van de kerk van Millegem gevrijwaard zal blijven van bebouwing.

RUP zonevreemde bedrijven fase 1.
In mei 2013 hebben wij in de gemeenteraad het Rup zonevreemde bedrijven fase 1 definitief vastgesteld.
In dit RUP werd duidelijk omschreven hoe de groenbuffer grenzend aan het bedrijfsperceel moet aangelegd en beplant worden.
Wij vroegen of de groenbuffer die aangeduid was op de plannen integraal aangelegd en beplant werd?
De burgemeester antwoordde dat dit nog niet gebeurd was omdat er nog geen stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd werden op basis van dit RUP.
Welke controle voert het gemeentebestuur uit wanneer er voorwaarden worden opgelegd in stedenbouwkundige vergunningen vroeg Johan De Ryck?
Niet geheel onverwacht kregen wij als antwoord dat de gemeente helemaal geen systematische controles uitvoert. Soms worden er flagrante overtredingen vastgesteld door de politie, maar het merendeel van de klachten die behandeld worden komen van “wakkere” burgers.
N-VA is van oordeel dat het de taak is van het gemeentebestuur om de naleving van opgelegde voorwaarden te controleren.

Groenvoorziening op het speelplein Valkenlaan
Reeds meerdere malen interpelleerden wij over de beloofde groene buffer op het speelplein Valkenlaan achter de gebouwen aan de kant van de Kievitlaan en de Merellaan.
Ook vragen van de buurtbewoners bleven zonder resultaat.
Daarom interpelleerde Leen Baeten nogmaals de schepen om te weten te komen of de beloofde groene buffer er nu komt of niet.
De door de buurtbewoners voorgestelde leibomen werden door de schepen afgewezen. Wel beloofde hij te gaan samenzitten met de aanpalende eigenaars om hen voor te stellen een haag te planten op de perceelgrenzen zoals voorzien is in de verkavelingsvergunning.

Interpellaties

Klik op onderstaande verwijzing voor de volledige tekst van de interpellatie.

Overname van GLS 'De Knipoog'. - Interpellatie door An Willems

Ontwikkeling Millegemveld. - Interpellatie door John Oliviers

RUP zonevreemde bedrijven fase 1.- Interpellatie door Johan De Ryck

Groenvoorziening op het speelplein Valkenlaan.- Interpellatie door Leen Baeten