Gemeenteraad 20 april 2015

5. Veiligheid fietsers -
6. Nazicht hydranten -
7. Aanvullend mobiliteitsonderzoek Oelegem -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Brug van Oelegem.
Tijdens de gemeenteraad van maart wezen wij erop dat de maximale toegelaten snelheid op de brug van Oelegem komende vanuit Broechem 50 Km/uur is en komende vanuit Oelegem 90 Km/uur.
De schepen verklaarde toen dat er bij het plaatsen van de borden bebouwde kom en einde bebouwde kom een fout was gebeurd. De verkeerspolitie heeft daar onmiddellijk melding van gemaakt en heeft er op aangedrongen om deze situatie snel te corrigeren.
Een maand later moeten we vaststellen dat het bord 50 km per uur nog steeds niet aangebracht is en dat de onveilige situatie niet is opgelost.
Schepen Fernand Bossaerts gaf als verklaring dat de brug nog steeds moet beschouwd worden als werfzone en dat de NV De Scheepvaart verantwoordelijk is.
Wanneer de veiligheid in gevaar komt moet er door het bestuur ingegrepen worden is onze mening. Verkeersveiligheid zou toch een prioriteit moeten zijn vinden wij!

Wegetracé verkaveling Venusstraat 23.
Aan de gemeenteraadsleden werd gevraagd om het wegentracé van een gedeelte van het Schuurblok goed te keuren. Zowel het plan van de aanvrager als de juiste afmeting van deze voetweg waren onduidelijk.
De voetweg moest aansluiten op een reeds bestaande weg in de achterliggende verkaveling die 6,50 meter breed is. Het College stelde voor om een versmalling van de goed te keuren voetweg van 12 meter naar ca. 3 meter toe te passen. Wij konden ons hier niet mee akkoord verklaren en stelde dat een dergelijke versmalling  enkel de verkavelaar / eigenaar ten goede komt en dat dit geen meerwaarde voor de gemeente inhoud. Enkel een wegentracé met gratis grondafstand met een minimale breedte van 6,50 meter komt voor ons in aanmerking voor goedkeuring.
In dit dossier zijn er verschillende onduidelijkheden en er ontbreekt een door de aanvrager opgesteld plan waarop het wegentracé met de concrete afmetingen staat en waarop aangeduid staat hoe de aansluiting op de voetweg van 6,50 meter breed in de achterliggende verkaveling gaat uitgevoerd worden.
Daarom verzocht Johan De Ryck de voorzitter van de gemeenteraad om dit punt te verdagen. Omdat Sonja De Poorter het punt niet wou verdagen en toch de stemming vroeg heeft de volledige oppositie de zaal verlaten waardoor de stemming niet kon doorgaan omdat er vanaf dat moment te weinig gemeenteraadsleden aanwezig waren om geldig te stemmen.

Aanvullend verkeersreglement: bermparkeren Gustaaf Peetersstraat.
Volgens het College zou er een tekort aan parkeerplaatsen zijn tussen de Gustaaf Peetersstraat en de Emblemseweg en daarom werd voorgesteld om op een strook groen van 5,50 meter bermparkeren toe te staan.
John Oliviers merkte op dat het tekort aan parkeerplaatsen niet opgelost wordt  door bermparkeren toe te staan op een plaats waar maximaal 1 auto kan parkeren. Door op deze plaats bermparkeren toe te laten wordt er een onveilige situatie gecreëerd. Het zicht van de automobilisten die de parking tussen perceel 60 en 62 willen verlaten wordt ernstig belemmerd wanneer er op die plaats een auto op de berm zou staan. Wij vroegen om deze groene zone groen te houden. Daarom heeft de N-VA fractie tegen dit voorstel gestemd.

Stand van zaken onderwijslandschap deelgemeente Ranst.
Naar aanleiding van de mail die het College had verzonden op 26 maart 2015 was er veel onduidelijkheid ontstaan betreffende de plannen van het bestuur met de gemeentelijke school De Knipoog te Ranst en de mogelijke fusie met de vrije basisschool Annuncia.
De schepen van onderwijs verduidelijkte dat na de eerste verkennende gesprekken tussen de inrichtende macht van de twee onderwijsnetten de piste van herstructurering verder zal uitgewerkt worden. De 3 vestigingen (Gasthuisstraat, Millegem en de Schoolstraat) zullen geplaatst worden onder 1 gemeenschappelijke inrichtende macht, namelijk VBS Annuncia (DIM Antwerpen - Diocesane inrichtende machten van het bisdom Antwerpen). Voor het schooljaar 2015-2016 verandert er niets.
De stelling van N-VA Ranst is dat er moet gestreefd worden naar een pluralistisch aanbod enerzijds en naar efficiënt gebruik van infrastructuur en middelen anderzijds. Een kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind moet hierbij steeds het uitgangspunt zijn en blijven.

Veiligheid fietsers. - Interpellatie door Guido Wittocx.
In het verslag van het schepencollege van 26 maart 2015 lazen we dat AWV een negatieve reactie heeft gegeven over de plaatsing van het “oplichtend bord fietsers” op de Antwerpsesteenweg t.h.v. het Safi-pad.
De schepen betreurde net zoals wij het negatieve advies van AWV. Wel waren er al een aantal mogelijke oversteekplaatsen om het “oplichtend bord fietsers” te plaatsen. De verkeerscommissie zal hier kortelings een beslissing over nemen.

Nazicht hydranten. - Interpellatie door Jan Dillen.
In het verslag van het schepencollege van 2 april 2015 lazen we dat 4 personeelsleden van de technische dienst een opleiding ‘nazicht hydranten’ bij Pidpa Grobbendonk gingen volgen.
Tot op heden wordt het nazicht van alle hydranten in onze gemeente uitgevoerd door de brandweer van zone rand, dit deels gecombineerd als oefening. Jan Dillen vroeg of het de bedoeling was dat de technische dienst dit nazicht in de toekomst zou uitvoeren.
De schepen stelde ons gerust. Het nazicht van de hydranten zal blijven gedaan worden door de brandweer.
Enkel wanneer er een standpijp moet geplaatst worden om water af te tappen bij bijvoorbeeld een evenement zal dit door het personeel van de technische dienst uitgevoerd worden. Daarom moeten zij een opleiding volgen.

Aanvullend mobiliteitsonderzoek Oelegem. - Interpellatie door Johan De Ryck.
Naar aanleiding van de mogelijke heraanleg van de brug aan de Jozef Simonslaan moet er een aanvullend onderzoek uitgevoerd worden betreffende het terugdringen van de verkeersdruk in het centrum van Oelegem. Deze resultaten moeten teruggekoppeld worden met de gemeente én de bewoners van Oelegem.
Johan De Ryck ondervroeg de schepen over de inhoud van het studiewerk, de uitvoeringstermijn en de prijs.
Uit het antwoord van de schepen onthouden we dat vooral het bevorderen van de verkeersstroom via het industrieterrein Ter Strate wordt onderzocht en de beperking van de verkeersinstroom naar de dorpskern van Oelegem. Op een vijftal plaatsen zullen daarvoor verkeerstellingen uitgevoerd worden in de maanden mei en juni. Deze studie zal de gemeente ongeveer 25.000 euro kosten.

Interpellaties

Klik op onderstaande verwijzing voor de volledige tekst van de interpellatie.

Veiligheid fietsers. - Interpellatie door Guido Wittocx

Aanvullend mobiliteitsonderzoek Oelegem. - Interpellatie door Johan De Ryck

Nazicht hydranten. - Interpellatie door Jan Dillen

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad