Gemeenteraad 22 mei 2017

3. Aanpassing gemeentelijke webstek    -
4. Ruimtelijke ordening    -
5. Trage weg Bistweg-Dullaard -

Lees hier het kort verslag, ons voorstel, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Rup Emmaus - ReMa
Ook bij de definitieve goedkeuring van het Rup Emmaus – Rema heeft de N-VA zich onthouden bij de stemming. Wij vinden het niet correct dat de gerechtvaardigde uitbreidingswens van Zevenbergen misbruikt wordt om in datzelfde RUP uitbreidingsmogelijkheden te voorzien voor een winstgevend privé initiatief.
Tijdens de gemeenteraad van 19 september 2016 wordt er verwezen naar de oorsprong van het dossier namelijk een vraag van Rema om een RUP op te maken, gezamenlijk met Zevenbergen. De burgemeester verklaarde toen dat het RUP zal gefinancierd worden door REMA. Johan De Ryck vroeg duidelijkheid over wie de kosten van het RUP nu uiteindelijk betaalt?
Niet de volledige kost maar toch een gedeelte zal doorgerekend worden aan REMA was nu het antwoord van de burgemeester. Hoe groot dit gedeelte dan wel zou zijn kon hij niet zeggen.

Jaarrekening 2016
Voor de tweede maal legde het college de visum weigering van de financieel beheerder naast zich neer. De financieel beheerder had erop gewezen dat de offerte voor de verkeersveiligheid bevorderende maatregelen  niet rechtsgeldig was omdat de handtekening van één zaakvoerder ontbrak.
Wij onderzochten het dossier en konden eveneens vaststellen dat de offerte wel degelijk getekend moest worden door beide zaakvoerders om rechtsgeldig te zijn. Wanneer er bij de uitvoering van de werken iets misloopt zal de aannemer zich kunnen onttrekken van zijn aansprakelijkheid. Johan De Ryck protesteerde dan ook tegen de lichtzinnige beslissing van het college.
De schepen was van oordeel dat de ontbrekende handtekening louter een formaliteit was en dat de mogelijke schadevergoeding niet opwoog tegen de vertraging die de werken zouden oplopen.
Wij tikten het college op de vingers en benadrukten dat het hun plicht is om behoedzaam om te springen met de centen van de burgers.

Aanpassing gemeentelijke webstek - Voorstel door Johan De Ryck
Wij hadden vastgesteld dat het niet vanzelfsprekend is om een lopend openbaar onderzoek terug te vinden op de gemeentelijke webstek. Om alle lopende openbare onderzoeken te kunnen raadplegen moest je minsten 17 maal klikken op een tab. Johan De Ryck stelde daarom voor om alle lopende openbare onderzoeken samen te brengen onder één rubriek “Openbare onderzoeken” en op de home pagina een tab te voorzien waardoor je met één klik deze rubriek kan raadplegen.
De schepen moest toegeven dat de klantvriendelijkheid van de webstek op sommige vlakken te wensen over laat. Ons voorstel werd dan ook aangenomen.
Wij zijn dan ook verheugd om vast te stellen dat vandaag reeds een aanpassing werd doorgevoerd en alle lopende openbare onderzoeken nu terug te vinden zijn onder één rubriek.

Ruimtelijke ordening - Interpellatie door John Oliviers
Zowel de gemeentelijke als de hogere overheden hebben reeds veel inspanningen geleverd om de openbare ruimte beter te beheren en ervoor te zorgen dat er meer structuur komt in onze ruimtelijke wanorde. Ook in Ranst zijn er deze legislatuur weer een aantal RUP’s opgemaakt. Voor John Oliviers lijkt het dan ook evident dat er naar deze plannen toe wordt gewerkt bij het toekennen van vergunningen. Niets is echter minder waar. De inkt was amper droog van het RUP Broechem Zuid of het college had reeds een uitzondering toegestaan. De burgemeester gaf dit toe. Volgens hem is duidelijk omschreven in de Vlaamse Codex wat in welk gebied mag maar het begrip ruimtelijke ordening is vaag waardoor uitzonderingen en afwijkingen kunnen toegestaan worden.

Onderhoud trage weg Bistweg/Dullaard - Interpellatie door Leen Baeten
Tussen de Bistweg en de Dullaard is er een veldweg. Deze trage weg zou een interessante en veilige weg zijn voor fietsers als verbinding tussen het centrum van Ranst, de Moervelden en Broechem. Daarom vroeg Leen Baeten om deze  weg te onderhouden zodat hij terug goed zichtbaar en bruikbaar wordt.
De schepen antwoordde dat deze weg geen eigendom is van de gemeente en dat het een pak geld zou kosten als de gemeente zou moeten instaan voor alle privatieve verbindingswegen.
Wij zijn van oordeel dat mits een goede overeenkomst tussen de eigenaar en de gemeente deze veilige verbinding tussen Ranst en Broechem kan gebruikt worden door de fietsers in plaats van het onveilige fietspad langs de Broechemlei. Het gemeentegeld zou in dit geval wel goed besteed zijn.

Voorstel

Aanpassing gemeentelijke webstek - Voorstel door Johan De Ryck - Klik hier