Gemeenteraadszitting van maandag 17 april 2023

Op 17 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

Gemeentelijke toelagen 2023

Er werd een bedrag van 108.374 euro goedgekeurd als toelage voor 2023 voor verenigingen die initiatieven nemen of steunen voor inwoners van de gemeente. Dit bedrag wordt verdeeld over 25 verenigingen. Het gaat hier over sociale organisaties, middenstandsverenigingen, projectverenigingen voor het erfgoed, voetbalclubs, volwassenonderwijs en natuurverenigingen.

Aanstelling gewestelijke handhavers GAS via OVAM voor zwerfvuil, sluikstort en hondenpoepzakjes

Via het project handhavers zwerfvuil van de Vlaamse overheid krijgen de lokale besturen ondersteuning in hun zwerfvuilbeleid. Bij OVAM zijn 30 handhavers aangeworven die zich uitsluitend bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De OVAM-handhavers kunnen in gans Vlaanderen toezicht houden via de GAS-reglementering.
De Vlaamse overheid biedt deze dienstverlening gratis aan aan de lokale besturen.
De gemeenteraad heeft beslist dat deze handhavers vanaf heden ook in Ranst controles kunnen uitvoeren inzake openbare netheid zoals zwerfvuil en het in bezit hebben van minstens 2 hondenpoepzakjes door hondeneigenaars voor het opruimen van de uitwerpselen van zijn of haar hond. De handhavers zwerfvuil van de OVAM zullen enkel handhaven op zwerfvuil, niet op sluikstorten. De bedoeling is om het veroorzaken van zwerfvuil te betrappen op heterdaad. Door het inzetten van de handhavers zwerfvuil kan de pakkans verhogen. Prioritair worden volgende focus-afvalstoffen aangepakt: peuken, eet- en drankverpakkingen, kauwgom, papier/karton, hondenpoep/zakjes en hondenpoep.

Aanleg fietspad Zandhovensteenweg

De plannen voor de bushalte met parking voor auto’s en fietsenstalling aan het op- en afrittencomplex van de E34 in Oelegem zijn klaar. Begin 2024 wordt er met de werken gestart.
Om een comfortabele bereikbaarheid voor de fietsers te garanderen is het noodzakelijk om het fietspad van de Zandhovensteenweg her aan te leggen. Hiervoor werd een bedrag van 312.000 euro voorzien.

Onderhoud van de buurtwegen in 2023

Net zoals vorige jaren gaat het gemeentebestuur in 2023 fors investeren in het onderhoud van de voetpaden en de gemeentewegen. Voor een totaal bedrag van 1.093.000 euro worden volgende werken in 2023 uitgevoerd:
Herentalsebaan (oneven zijde) tussen woonzorgcentrum en Stenenkruisstraat - Vernieuwen voetpaden en opritten
Oelegemsesteenweg - Vernieuwen fietspaden
Safi-pad naast Sintelweg - Plaatselijk vernieuwen van betonverharding
Ranstsebinnenweg + Heiken – Vernieuwen voetpaden + goot en boordsteen
Emblemseweg (vanaf +/- Kreupelstraat tot Oostmalsesteenweg) - Nieuwe toplaag in asfalt
Bistweg (thv nr 58 tem 62C) - Aanleg van berm en opritten

Heraanleg van het Torenplein in Oelegem

Naar aanleiding van de rioleringswerken in de Achterstraat werd er een plan opgemaakt om het centrum van Oelegem op te waarderen én vooral de lokale middenstand een boost te geven.
Het Torenplein wordt een autoluw plein met extra terras ruimte voor het Boerenhof en Brasserie De Leeuw. De klanten zullen daar letterlijk in het zonnetje kunnen zitten tussen het groen. De bus zal dan niet meer rond het plein rijden maar een halte krijgen in de straat.
Het verlies aan parkeerplaatsen zal opgevangen worden door de aanleg van een parking op een terrein in de Achterstraat.
Dit alles werd besproken met de omwonenden en de handelaars en iedereen is het erover eens dat dit een verbetering zal zijn in vergelijking met het troosteloze plein dat er vandaag is.
Omdat wij het belangrijk vinden dat u de juiste informatie krijgt vindt u helemaal onderaan als bijlage het ontwerp van grondplan van het Torenplein terug. Zo kan u zelf zien hoe het plein eruit gaat zien.