Gemeenteraadszitting van maandag 19 december 2022

Op 19 december 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025

De coronacrisis is nog maar juist achter de rug of de volgende crisis dient zich aan. Door de oorlog in Oekraïne is er enerzijds de opvang van Oekraïense vluchtelingen en zijn er anderzijds de stijgende energie- en grondstofprijzen die zorgen voor een stijgende inflatie. Als gevolg hiervan werden de budgetten van de loonkosten en de kosten voor de realisatie van projecten aangepast, evenals de intrestvoeten van de bestaande en nieuwe leningen.

Hieronder kan u enkele belangrijke aanpassingen die nu werden doorgevoerd per beleidsdoelstelling terugvinden:

1. Een evenwichtig financieel beleid

• De inkomsten uit de aanvullende personenbelasting werden verhoogd rekening houdend met de indexatie van de belastingschalen.
  • De Vlaamse regering stelde in haar septemberverklaring extra middelen (484.000 euro) ter beschikking voor om de oplopende personeels- en energiekosten op te vangen.
  • Als gevolg van de inflatie stijgt de intrestvoet van de nieuwe leningen van 1,5 % naar 3,5%, daardoor stijgen de intrestlasten significant van 1.105.000 euro naar 2.431.000 euro.

2. Slimme dienstverlening op maat

• De lonen voor het personeel stijgen 2023 tot en met 2025 in totaal met 3,6 miljoen. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan de voorziene indexaties volgens het planbureau.
  • Voor de veiligheid van de inwoners is er in 2023 een gemeentelijke toelage aan de politiezone Zara van 2.855.104 euro en voor de brandweerzone Rand 900.281 euro.

3. In Ranst leef je menswaardig en krijg je de kans om volwaardig deel te nemen aan de samenleving

• Voor de intensieve woonbegeleiding in samenwerking met het CAW werd er 35.728 euro voorzien.
  • De lonen van het onderwijs stijgen met 1.280.000 euro voor 2023 tot en met 2025 door indexatie en de stijging van het aantal personeelsleden. Dit bedrag komt eveneens terug in de ontvangsten als tussenkomst door de Vlaamse overheid.

4. Een zorgzame en levendige gemeente waar ontmoeten centraal staat

• De nieuwe subsidie voor buurtfeestinitiatieven werd vanaf 2023 voorzien voor 5.000 euro per jaar.
  • Het leesbevorderingsproject in samenwerking met Verhalenweverij stijgt met 2.750 euro.

5. Voetgangers en fietsers hebben voorrang binnen een evenwichtig mobiliteitsnetwerk

• Het budget voor het onderhoud van de wegen wordt in 2023 en 2024 verhoogd met 1 miljoen euro naar een totaal budget van 4,2 miljoen euro.
  • Ook voor het onderhoud van de voet- en fietspaden en de pleintjes werd er 900.000 euro extra voorzien wat resulteert in een totaal budget van 2,18 miljoen euro.
  • Voor de inrichting van de snelbushaltes aan de E34 in Oelegem werd in totaal 136.000 euro voorzien.

Meer dan 6 miljoen euro wordt er geïnvesteerd in wegeniswerken in Ranst. Dit is de eerste maal dat het gemeentebestuur van Ranst zoveel uitgeeft voor het onderhoud en de vernieuwing van wegen, voet- en fietspaden.

Met N-VA aan het roer wordt er wel degelijk aan de weg getimmerd.

6. Ranst: klimaat- en milieuvriendelijk

• De nodige budgetten werden voorzien voor de opmaak van het hemelwaterplan, het sloopbeleidsplan, het warmteplan en de update van het bermbeheerplan.
  • Het budget voor het onderhoud van de wegbeplanting bedraagt jaarlijks 350.000 euro.
  • In 2022 werden de rioleringswerken aan de Kromstraat en Heesterbos beëindigd.
  • In 2023 wordt gestart met de uitvoering van de rioleringswerken aan de Mulderweg en de Everhoek en in 2024 staan de rioleringswerken aan de Oostmalsesteenweg, de Achterstraat en de Pater Domstraat op het programma. Het grootste deel van de kosten voor riolering wordt betaald via de saneringsbijdrage.

Met N-VA in het gemeentebestuur wordt er eindelijk werk gemaakt van de aanleg van rioleringen om ervoor te zorgen dat het afvalwater van de Ranstenaren eerst gezuiverd wordt vooraleer het in de beek geloosd wordt.

Brownfieldconvenant - site Van Camp – Oostmalsesteenweg

De Vlaamse Regering wenst de herontwikkeling van verlaten bedrijventerreinen (brownfields ) te stimuleren en te faciliteren in plaats van nieuwe gebieden (greenfields) aan te snijden voor de ontwikkeling van industriële activiteiten. Dit gebeurt door het afsluiten van brownfieldconvenanten. Het Brownfieldproject site Van Camp omvat het bouwrijp maken van de percelen aan de Oostmalsesteenweg.
Binnen het RUP 'KMO-zone Oostmalsesteenweg'onderscheiden zich twee deelzones:
1.  de zone voor lokaal bedrijventerrein die na bodemsanering herontwikkeld wordt naar een bedrijventerrein met kmo-units,
2.  de zone voor natuur die wordt afgegraven tot het oorspronkelijke peil waardoor de oorspronkelijke natuur in deze zone zich terug kan ontwikkelen.

Totaalrenovatie gebouw De Loods, Schoolstraat 7, 2520 Ranst

Voor de volledige herinrichting van de aangekochte loods in de Schoolstraat in Ranst werd het contractvoorstel van Fluvius goedgekeurd. Voor het bedrag van 1.382.820 euro wordt het dak volledig vernieuwd en wordt er extra ruimte gecreëerd ten behoeve van de gemeentelijke basisschool en de buitenschoolse kinderopvang. Ook de speelpleinwerking zal onderdak krijgen en er zal een polyvalente ruimte komen voor de Ranstenaren. Een buitenspeelruimte en een grote fietsenstalling zijn eveneens voorzien. Schepen Jan Dillen zal erop toezien dat deze totaalrenovatie correct verloopt.

Allierse Kapel Emblem

Ranst telt heel wat kunstenaars. Een degelijke expositieruimte voor deze kunstenaars ontbrak. Toen de Allierse Kapel in Emblem vrij kwam heeft burgemeester Johan De Ryck gevraagd aan de technische dienst of we in eigen beheer een aantal aanpassingswerken konden uitvoeren om de  binnenruimte in te richten als tentoonstellingsruimte met respect voor de erfgoedwaarde van het gebouw. In de gemeenteraad werd het gebruiksreglement goedgekeurd. De officiële opening en dus de eerste tentoonstelling zal in mei 2023 doorgaan.

Tussenkomst voor buurtactiviteiten

Om Ranstenaren te stimuleren om buurtactiviteiten te organiseren heeft de gemeenteraad zijn goedkeuring gegeven om een tussenkomst van 150 euro te voorzien. Met deze financiële ondersteuning wil het gemeentebestuur de sociale samenhang in de buurt vergroten. De buurtactiviteiten moeten openbaar, open en toegankelijk zijn voor alle buurtbewoners en duidelijk bekend gemaakt worden in de buurt. “Een levendige buurt waar mensen elkaar ontmoeten tijdens buurtactiviteiten zorgt ervoor dat het aangenaam wonen is in Ranst” aldus schepen Leen Baeten.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/12/2022

Sterk vervuilde site Van Camp wordt herontwikkeld dankzij brownfieldconvenant

De verloederde oude site van Natuursteen Van Camp aan de Oostmalsesteenweg in Broechem tegenover Campus Vesta wordt herontwikkeld. Omdat het om een vervuilde site gaat, wordt er een brownfieldconvenant afgesloten zodat het ook interessanter wordt voor de projectontwikkelaar. De Vlaamse Regering wil de herontwikkeling van verlaten bedrijventerreinen, zogenaamde brownfields, stimuleren in plaats van nieuwe gebieden of greenfields aan te snijden voor de ontwikkeling van industriële activiteiten, woningbouw of recreatie. Dit gebeurt door het afsluiten van brownfieldconvenanten. Op de gemeenteraad werd goedgekeurd om de verlaten bedrijfssite van Natuursteen Van Camp op deze manier te herontwikkelen. Initiatiefnemer is de projectontwikkelaar Tervia’s Blue uit Hulshout, die de convenant afsluit met de Vlaamse regering, OVAM en de gemeente. “De gemeente moet niet bijdragen in de kosten”, legt schepen Luc Redig (Groen) uit. “De gronden van Van Camp zijn sterk vervuild en zullen eerst moeten gesaneerd worden. De ontwikkelaar krijgt via de convenant hiervoor een stimulans van de overheid.” In totaal gaat het om 3,4 hectaren. Vooraan tegen de straat komt er opnieuw een bedrijvenzone. “Ditmaal een duurzame, met groendaken”, zegt schepen Redig. Achteraan ligt het terrein in natuurgebied en zal alles afgegraven worden tot het oorspronkelijk niveau. Het paalt achteraan aan overstromingsgebied. Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen - 21/12/2022

Allierse kapel krijgt nieuwe bestemming als exporuimte voor kunstenaars

De Allierse kapel in Emblem werd met een aantal kleine en omkeerbare ingrepen in de binnenruimte omgebouwd tot expositieruimte. Lokale kunstenaars, socio-culturele verenigingen uit Ranst en de Beeld- en Podiumacademie mogen er tentoonstellen.
De huurvoorwaarden werden zopas goedgekeurd in de gemeenteraad van Ranst. De Allierse kapel uit de zeventiende eeuw, nog grotendeels herbouwd in 1719, is eigendom van de gemeente Ranst. Er zijn al meer dan twintig jaar geen misvieringen meer. De parochie heeft de kapel een tijd gehuurd van de gemeente om verder te verhuren aan verenigingen. Nadien was er een seniorenlokaal, maar die bijeenkomsten van de Allierse Senioren zijn in de coronaperiode gestopt. Volgens schepen Annelies Creten (Groen) zijn er veel creatieve inwoners en is de vraag naar expositieruimte groot. Vanaf 1 januari kan de Allierse kapel, vlakbij Lier, gehuurd worden. Allier zou oud Lier betekenen. Kristin Matthyssen