Gemeenteraadszitting van maandag 19 september 2022

Op 19 september 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Klagende gemeenteraadsleden krijgen ongelijk van de gouverneur

Klacht van raadslid Fernand Bossaerts

Tijdens de gemeenteraad van juni 2022 stelde burgemeester Johan De Ryck voor om het verslag van de gemeenteraad van mei 2022 aan te passen.
Deze aanpassing was gebaseerd op het overleg tussen raadslid Bossaerts en de omgevingsambtenaar en op basis van het audioverslag. Raadslid Christel Meeuws vroeg uitstel voor de goedkeuring van het verslag. Burgemeester Johan de Ryck en voorzitter John Oliviers weigerden daarop in te gaan en gingen over tot de stemming van het aangepaste verslag. Met 16 stemmen voor, 2 tegen en 4 onthoudingen werd het aangepaste verslag goedgekeurd.
Raadslid Bossaerts meent dat dit een schending is van het democratische recht van de gemeenteraadsleden om toezicht te houden op de beslissingen van de gemeenteraad en diende klacht in.
De gouverneur is hierover heel duidelijk: “Er is geen sprake van een schending van het controlerecht van de gemeenteraadsleden”
Elk gemeenteraadslid heeft het recht om tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van het verslag van de vorige vergadering. Wanneer de meerderheid van de gemeenteraadsleden het aangepaste verslag goedkeuren is dit conform het Decreet over het Lokaal bestuur. De klacht van Fernand Bossaerts werd dan ook verworpen.

Klacht van raadslid Roel Vermeesch

Naar aanleiding van de interpellatie van raadslid Bart Goris over de eerstelijnszone op de gemeenteraad van 20 juni 2022 vroeg burgemeester Johan De Ryck op het einde van het debat om het voorstel van raadslid Goris niet ter stemming voor te leggen.
Roel Vermeesch was van oordeel dat dit niet kon. De gouverneur spreekt hem hierover tegen en zegt dat de burgemeester, zoals ieder ander raadslid, over de mogelijkheid beschikt om aan de raad voor te stellen om niet te stemmen over een voorstel.
Omdat Roel Vermeesch van oordeel was dat het voorstel van de burgemeester neerkwam op het opvoeren van een ‘nummertje’ met als doel het verdoezelen van onwaarheden, leek het raadslid Vermeesch aangewezen om andere dossiers waarin de burgemeester volgens hem eveneens onwaarheden heeft verkondigd te berde te brengen.
De gouverneur stelt vast dat voorzitter John Oliviers raadslid Vermeesch dan ook terecht verzocht om bij het punt te blijven en er niet van af te dwalen.
Vermits Roel Vermeesch geen gevolg heeft gegeven aan het verzoek van de voorzitter werd zijn micro uitgezet. Desondanks heeft raadslid Vermeesch toch zijn uiteenzetting verder gezet.
Voorzitter John Oliviers heeft vervolgens de gemeenteraad geschorst omdat raadslid Vermeesch maar aan het woord bleef en hij de orde verstoorde. De gouverneur bevestigt dat overeenkomstig het huishoudelijk reglement, de voorzitter de gemeenteraad mag schorsen of sluiten wanneer de vergadering rumoerig wordt.
Na de schorsing van de zitting door de voorzitter, hebben tien aanwezige raadsleden uit protest tegen de handelwijze van raadslid Vermeesch de zitting verlaten. Elk raadslid mag op gelijk welk moment de zitting verlaten, aldus de gouverneur.
Het gevolg was dat er onvoldoende raadsleden aanwezig waren om verder te vergaderen.
Concreet voor de gemeenteraad van Ranst moeten er ten minste dertien raadsleden ter zitting aanwezig moeten zijn om geldig te kunnen beraadslagen of beslissen. Vermits dat niet het geval was, werd de zitting terecht opgeheven, aldus het besluit van de gouverneur.
De klachten van Roel Vermeesch werden terecht verworpen.

Vernietigingsbesluit betreffende de aanpassing van het huishoudelijk reglement

Tien gemeenteraadsleden van de oppositie vroegen om een extra gemeenteraad samen te roepen voor een hybride vergadering op 25 juli 2022. De gouverneur heeft vastgesteld dat voorzitter John Oliviers terecht niet is ingegaan op dit verzoek wat betreft de vorm van vergaderen. Hybride vergaderingen van de gemeenteraad zijn immers enkel mogelijk in uitzonderlijke omstandigheden.
Het feit dat een aantal gemeenteraadsleden met vakantie was, maakt geen uitzonderlijke omstandigheid uit, zoals bedoeld door de decreetgever.
Tijdens de gemeenteraad van juni 2022 was er een addendum bij het huishoudelijk reglement goedgekeurd waarin vermeld staat wanneer er digitaal of hybride kan worden vergaderd.
De gouverneur is van oordeel dat er een zeer ruime invulling werd gegeven aan het begrip ‘uitzonderlijke omstandigheden’. Het addendum biedt teveel interpretatieruimte en leidt tot rechtsonzekerheid. Om die reden heeft de gouverneur het betrokken besluit van de gemeenteraad dan ook vernietigd. De fysieke vergadering van een gemeenteraad blijft de regel.

Bebouwing “Millegemveld” definitief van de baan

Het woonuitbreidingsgebied 'Millegemveld' werd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 13 februari 2020 principieel aangeduid als onbebouwbaar. Hierdoor is een ontsluiting van het 'Millegemveld' op de manier zoals initieel voorzien in de gemeenteraad van 27 oktober 2011 niet meer noodzakelijk. De wegenis die er momenteel is in de vorm van een smalle asfaltweg is voldoende voor de ontsluiting van de twee  woningen.
Om dit definitief vast te leggen moest de rooilijn van de Schaubroekweg tussen de Herentalsebaan en de Groenenbroekstraat aangepast worden. De voorlopige vaststelling van het nieuwe rooilijn plan werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Vervolgens zal er een openbaar onderzoek aangaande de wijziging van de rooilijn plaats vinden om daarna de nieuwe rooilijn definitief vast te leggen in de gemeenteraad.

Infrastructuurwerken Vruntebaan

Om de kolken aan de oneven zijde aan te kunnen sluiten op de gracht worden er 12 doorsteken gemaakt in de rijbaan. Oorspronkelijk werd er in het dossier enkel plaatselijk sleufherstel voorzien voor deze 12 doorsteken. Echter zal plaatselijk sleufherstel meer risico geven op scheuren in de bestaande rijbaan en oneffenheden met geluidsoverlast voor de buurtbewoners tot gevolg, aldus schepen Jan Dillen. Om een duurzame oplossing te kunnen bieden keurde de gemeenteraad het vernieuwen van de toplaag goed.

Onderhoud Vaartstraat

In een gedeelte van de Vaartstraat is in september 2020 een buitengewoon onderhoud gebeurd. Het resultaat van dit onderhoud is tot op heden nog volledig bevredigend. De gedeeltes waarop dit onderhoud niet werd gedaan, beginnen echter in versneld tempo verder te degraderen waardoor maatregelen nodig zijn. De gemeenteraad ging akkoord om ook een buitengewoon onderhoud toe te passen op het resterende gedeelte.

Bijkomende klaslokalen voor de gemeentelijke basisschool te Broechem

Na het inrichten van kleuteronderwijs in de gemeenteschool te Broechem was er nood aan bijkomende klaslokalen. Het lastenboek voor de realisatie van de bouw van 2 klaslokalen werd door de gemeenteraad goedgekeurd.

Fietspad langs het Antitankgracht

We zijn er ons van bewust dat het wegdek van het fietspad langs het Antitankgracht op het grondgebied van Ranst in slechte staat verkeert. Regionaal landschap De Voorkempen is volop bezig met het project ‘Antitankgracht naar een robuuste ruggengraat in de Voorkempen’. Het doel is om conflicten en missing links in het wandel-, fiets- en ruiternetwerk weg te werken en de aantrekkingskracht van de Antitankgracht en de omliggende natuur- en bosgebieden te vergroten als ecologische hotspot.
De werken verlopen in verschillende fasen waarbij het deftig snoeien van de oevers en uitdiepen van de gracht een eerste fase is. Bij deze werken worden grote machines gebruikt en is er geopteerd om het fietspad en wandelpad na deze werken aan te pakken.
Schepen Jan Dillen volgt dit van nabij op en hij hoopt dat zo snel als mogelijk het fietspad hersteld zal zijn.