Gemeenteraadszitting van maandag 20 juni 2022

Op 20 juni 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Bestuurlijke organisatie Ranst

Gemeenteraad vroegtijdig beëindigd

Bij de behandeling van de interpellatie van Bart Goris over de eerstelijnszone nam gemeenteraadslid Roel Vermeesch het woord. Tot verbijstering van de aanwezige gemeenteraadsleden week hij totaal af van het te bespreken onderwerp en begon hij met verwijten te uiten tegen de burgemeester en de schepenen. Zoals voorzien in het huishoudelijk reglement werd hij door de voorzitter van de gemeenteraad ter orde geroepen. Vermits het gemeenteraadslid het normale verloop van de bespreking in het gedrang bracht heeft de voorzitter tot tweemaal toe opgeroepen om de gemeenteraad te schorsen voor overleg. Roel Vermeesch bleef volharden en negeerde de woorden van de voorzitter. In de deontologische code, die door ieder gemeenteraadslid onderschreven werd, staat dat gemeenteraadsleden respectvol met elkaar moeten omgaan, dat ze zich moeten houden aan het huishoudelijk reglement en de aanwijzingen van de voorzitter moeten opvolgen.

De waarnemend voorzitter kon enkel vaststellen dat er niet meer voldoende leden aanwezig waren om geldig te kunnen beraadslagen. De gemeenteraad werd dan ook vroegtijdig beëindigd.

Wij betreuren deze gang van zaken en hopen dat dergelijke incidenten zich in toekomst niet meer voordoen. Iedereen mag van mening verschillen maar respectvol met elkaar omgaan moet de norm blijven.

Artikel: Gazet van Antwerpen  WEBSITE  22/06/2022

Gemeenteraad vroegtijdig beëindigd omdat meerderheid opstapt na incident

De gemeenteraad van Ranst eindigde in chaos na anderhalf uur toen de meerderheid opstapte en er onvoldoende raadsleden aanwezig bleven om verder geldig te vergaderen.

Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) betreurt de gang van zaken, “maar raadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) hield zich niet aan het onderwerp en bleef maar doorgaan.”
Aanvankelijk leek het een rustig kabbelende gemeenteraad te worden, waarbij er alleen wat discussie was over de invoering van een schoolstraat in de Rubenslaan tussen de Rembrandtlaan en de Kapelstraat. Dit wil zeggen dat dit deel van de Rubenslaan tijdens het schooljaar is afgesloten op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.30 uur tot maximaal 16 uur en op woensdag van 11.45 uur tot maximaal 12.15 uur.
Raadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) had ook enkele kritische vragen of de nieuwe verkaveling van de Stekelbessenlaan aan de Juul Persijnstraat 49 in Broechem met twintig loten geen te kleine kavels vormt. De meeste kavels draaien rond de 300 vierkante meter. Volgens hem is dit in strijd met de beleidsvisie van het huidig bestuur. Hij vond de parkeerplaatsen ook ongelukkig - loodrecht op de weg - ingepland. Volgens de meerderheid ging het hier over het wegentracé en nog niet over het goedkeuren van een verkavelingsverguning.
Pallieterland
De toon was toen wel al een beetje gezet. In de aanvullende agenda stelde Bart Goris (Goesting) vragen over de uitzonderingsmaatregel die Ranst had aangevraagd, maar van de minister niet gekregen heeft, om toch bij de huidige eerstelijnszone Pallieterland te mogen blijven. Volgens Goris had zijn partij documenten in handen gekregen waaruit bleek dat de meerderheid gelogen zou hebben over deze vraag.
Onafhankelijk raadslid Roel Vermeesch pikte hierop in door een lijst te beginnen opsommen van dossiers waarin het bestuur volgens hem niet de waarheid gesproken zou hebben.
“Omdat hij zich niet aan het onderwerp hield en niet stopte, heeft de voorzitter de microfoon van Vermeesch uitgezet, maar zelfs dan bleef hij doorgaan”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “We hebben toen tot de schorsing opgeroepen om met alle fractieleiders te overleggen, maar dit bracht evenmin verandering. Hierop hebben we met de meerderheid de zaal verlaten.”
Vier raadsleden van de meerderheid bleven wel zitten, maar de gemeenteraad was met onvoldoende leden om verder geldig te vergaderen, waarop oud-burgemeester en huidig onafhankelijk oppositieraadslid Lode Hofmans als oudste de voorzitter ad-interim werd en niet anders kon dan de gemeenteraadszitting vroegtijdig te beëindigen.
“Wij betreuren deze gang van zaken waarbij het gemeentebestuur zijn verantwoordelijkheid ontloopt”, zegt Bart Goris (Goesting). Ook Fernand Bossaerts (CD&V/WIJ) vindt het spijtig dat zijn interpellatie over het stikstofakkoord nu niet meer behandeld werd.
Huishoudelijk reglement
Volgens burgemeester Johan De Ryck overtrad Roel Vermeesch het huishoudelijk reglement en de deontologische code door van onderwerp te veranderen en allerlei verwijten te uiten tegen de burgemeester en de schepenen.
“Zoals voorzien in het huishoudelijk reglement werd hij door de voorzitter van de gemeenteraad ter orde geroepen. Vermits het gemeenteraadslid het normale verloop van de bespreking in het gedrang bracht, heeft de voorzitter tot tweemaal toe opgeroepen om de gemeenteraad te schorsen voor overleg. Roel Vermeesch bleef volharden. In de deontologische code, die door ieder gemeenteraadslid onderschreven werd, staat dat gemeenteraadsleden respectvol met elkaar moeten omgaan, dat ze zich moeten houden aan het huishoudelijk reglement en de aanwijzingen van de voorzitter moeten opvolgen. Omdat het huishoudelijk reglement en de deontologische code door het gemeenteraadslid geschonden werd heeft de meerderheid uit protest de zaal verlaten.”
Kristin Matthyssen

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

De mogelijkheid om hybride of digitaal te vergaderen is wettelijk vastgelegd. De raden kunnen enkel digitaal of hybride vergaderen wanneer dit opgenomen is in hun huishoudelijk reglement. Deze manier van vergaderen is de uitzondering het fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt.

Aanvaarding van een schenking

Voor een volgend bebossingsproject van de gemeente willen we graag een schenking aanvaarden van ongeveer 7.000 euro. Deze schenking komt van de familie Wauters. Hun broer, Christoph Wauters is overleden in februari 2021. Hij had grote affiniteit met het klimaat en de natuur en zijn wens was om donaties voor zijn overlijden, te schenken aan klimaat- en natuur gerelateerde projecten. Deze middelen zullen in Ranst gebruikt worden voor de inrichting van een bos in samenwerking met de Bosgroep Antwerpse Gordel.

Realisatie fietsverbinding Ranst – Wommelgem

Tijdens een overleg met de gemeente Wommelgem kwam de verbinding tussen Vinkenstraat (Ranst) en Heyaardstraat (Wommelgem) ter sprake.  Het is de intentie van beide gemeenten om die verbinding over de ganse lengte optimaal toegankelijk te maken voor fietsers en voetgangers. Met de eigenaars van een perceel beboste grond waar de doorgang momenteel te smal is werd een akkoord bereikt over de aankoop van een strook met een breedte van 3 meter over de volle lengte van het perceel.

Een nieuwe voorzitter voor de Gecoro

Op 24 maart 2022 kondigde Gust Wouters zijn ontslag als voorzitter en lid van de Gecoro aan. Gust Wouters zal zijn functie in de Gecoro als voorzitter vanaf 30 juni 2022 neerleggen. Luc Verbeeck heeft zich kandidaat gesteld en de gemeenteraad heeft hem aangesteld als nieuwe  voorzitter van de Gecoro. Wij daken Gust Wouters voor zijn inzet voor de Gecoro en wensen Luc Verbeeck veel succes als voorzitter.

Schoolstraat – Rubenslaan

De directie van VBS De Springplank had aan de politie de vraag gesteld voor het inrichten van een schoolstraat in de Rubenslaan tussen de Rembrandtlaan en de Kapelstraat als tijdelijke maatregel tijdens de coronaperiode. De schoolstraat heeft echter een gunstig effect op de verkeersveiligheid en werd positief onthaald door directie en ouders. Ook de buurtbewoners hadden geen opmerkingen. De gemeenteraad keurde het aanvullende verkeersreglement voor het definitief invoeren van een schoolstraat goed. Dit wil zeggen dat dit deel van de Rubenslaan is afgesloten op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.30 uur tot 16 uur en op woensdag van 11.45 uur tot 12.15 uur.

Samenwerkingsovereenkomst VDAB

Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Vanuit de doelstelling om te streven naar een werkzaamheidsgraad van 80%, willen het Departement Werk & Sociale Economie en VDAB sterker samenwerken met de lokale besturen. In deze samenwerkingsovereenkomst worden doelstellingen en acties afgesproken die een antwoord bieden op de uitdagingen op de arbeidsmarkt in onze regio.

Volgende 3 strategische doelstellingen worden verder uitgewerkt:

• Meer mensen aan de slag - Elk talent telt
  • Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
  • Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat

Artikel: Gazet van Antwerpen  WEBSITE  22/06/2022

Gemeente Ranst krijgt 7.000 euro om bos te planten van familie betreurde Christoph Wauters die om klimaat bekommerd was

De gemeenteraad van Ranst heeft unaniem een schenking aanvaard van 7.000 euro van de familie Wauters voor een bebossingsproject.

Het komt uit de nalatenschap van Christoph Wauters, die vorig jaar in februari op 36-jarige leeftijd overleed en hard begaan was om het klimaat en de natuur.
Christoph Wauters was afkomstig uit Edegem, woonde in Deurne en werkte als ICT-coördinator in het Xaveriuscollege in Borgerhout. Hij had al enkele jaren gezondheidsproblemen, maar zijn onverwacht overlijden zo jong verraste iedereen. Wauters stond bekend als iemand die zich inzette voor de sociaal zwakkeren. Zo deed hij een chromebook-solidariteitsactie op school. Maar hij toonde ook een grote inzet voor het klimaat en deed mee aan tal van klimaatbetogingen, zoals met Teachers for Climate Belgium.
In plaats van snijbloemen te geven, konden kennissen en vrienden na zijn overlijden een bedrag storten om een boom te planten.
De gemeente Ranst kreeg bericht dat ze 7.000 euro ontvangt van de familie van Christoph voor een bebossingsproject. “Voor zover ik weet was er geen familiale band met Ranst en woonde hij hier niet. Maar blijkbaar wandelde en fietste Christoph graag in Ranst. Wij zijn vereerd en zullen dit bedrag nuttig inzetten voor een bebossingsproject op ons grondgebied in samenspraak met de Bosgroep Antwerpse Gordel”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “De juiste locatie staat nog niet vast, maar als gemeente hebben we verschillende projecten.”
De opmerkelijke schenking passeerde vrij snel op de gemeenteraad, omdat niemand er vragen bij had en iedereen het een mooi gebaar van de familie vond ter nagedachtenis van een geliefde met een groot hart voor de natuur.
Kristin Matthyssen