Gemeenteraadszitting van maandag 21 november 2022

Op 21 november 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Een pluim op de hoed van het gemeentebestuur

Er werden tijdens de gemeenteraad door de gemeenteraadsleden van de oppositie geen interpellaties ingediend. De gemeenteraad is rechtstreeks door de Ranstenaar verkozen en vormt de spil van de lokale democratie. Beleidsbeslissingen worden uitgevoerd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeentelijke administratie, onder toezicht en controle van de gemeenteraad. Het gemeenteraadslid heeft dus een belangrijke controlerende functie. Tussen de gemeenteraad van oktober en november is het college van burgemeester en schepenen 5 maal samengekomen en heeft het bijna 200 beslissingen genomen. Geen enkele beslissing gaf aanleiding om een vraag te stellen op de gemeenteraad van november. Een duidelijk bewijs dat N-VA schepenen Leen Baeten en Jan Dillen en N-VA burgemeester Johan De Ryck uw gemeente Ranst goed besturen.

Retributiereglement op graafwerken voor nutsvoorzieningen

Wanneer er in uw straat gewerkt wordt aan de nuts­voor­ziening (elektriciteit, water, gas, kabel ed.) en er komen graafwerken aan te pas moet er door de nutsmaatschappij een vergoeding betaald worden aan de gemeente. De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter open­lig­gende sleuflengte en bedraagt voor werken in de rijwegen 10,24 euro/meter, voor werken in voet­paden 7,88 euro/meter en voor werken in aardewegen 4,73 euro/meter. Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per aansluitingspunt.

Fietsen voor het gemeentepersoneel

Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet in middelen voor het voeren van een modern en eigentijds personeelsbeleid. Hierin past het bieden van een optie aan het personeel om een deel van de eindejaarspremie om te zetten in een fietsleaseformule. Igean heeft hiervoor een raamovereenkomst afgesloten met de firma o2o uit Gent. Op vraag van N-VA schepen Jan Dillen gaat de gemeente gebruik maken van deze aanbieding. Het personeel van de gemeente Ranst kan nu een fiets bestellen en laten onderhouden bij een plaatselijke fietshandelaar.

Subsidiereglement seniorenverenigingen

De werking van de seniorenverenigingen werd over het algemeen zwaar geraakt door de maatregelen die genomen moesten worden om de coronapandemie te bestrijden. Het lijkt dan ook niet aangewezen om de normaal voorziene berekening van de subsidiebedragen toe te passen temeer omdat deze voornamelijk gebaseerd is op het aantal activiteiten dat de verenigingen hebben georganiseerd. Daarom zullen dezelfde bedragen die toegekend werden in 2020, opnieuw worden uitbetaald voor het subsidiejaar 2022. "Deze regeling heeft als voordeel dat de erkende seniorenverenigingen een eerlijke subsidie zullen krijgen, gebaseerd op hun werking in een normaal jaar." aldus N-VA schepen Leen Baeten

Ruimen grachten langs gemeentewegen

Wateroverlast kunnen we voorkomen door op een correcte wijze de grachten langs gemeentewegen te onderhouden. Op de gemeenteraad werd een lastenboek goedgekeurd voor het ruimen van baangrachten en andere belangrijke afwateringsgrachten en het manueel onderhoud van bermen en grachten voor de volgende 4 jaar. Hiervoor werd een bedrag voorzien van 250.000 euro per jaar.