Gemeenteraadszitting van maandag 22 mei 2023

Op 22 mei 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

Jaarrekening 2022

Jaarlijks wordt er een overzicht opgemaakt van de realisatie van het gemeentebestuur met een overzicht van de ontvangsten en uitgaven.

De verwezenlijkingen van 2022 kan u lezen in het jaarverslag. Hieronder vind u een samenvatting:

Beleidsdoelstelling 1:  Een evenwichtig financieel beleid

De inkomsten uit de belastingen en de tegemoetkomingen van de hogere overheden lagen voor 2022 in de lijn van de verwachtingen en bedroegen 18,4 miljoen euro.
De uitstaande leninglast is verder gedaald en evolueerde van 7,5 miljoen euro einde 2021 naar 6,8 miljoen euro einde 2022.
De schuld per inwoner in Ranst bedraagt 387 euro tegenover 1.156 euro  in Vlaanderen.
Nieuwe leningen opnemen was niet nodig, omdat er voldoende geld beschikbaar was op de zichtrekening om alle uitgaven te betalen.

Beleidsdoelstelling 2: Slimme dienstverlening op maat!

Uitbouw digitale dienstverlening
In 2022 werden er 14.662 afspraken geboekt.
Er werden 2.674 attesten via het e-loket aangevraagd.
De afspraken voor het EnergieK Woonloket kende een sterke stijging.

HRM-beleid
Op 31 december 2022 waren er 182 personeelsleden in dienst van de gemeente Ranst.

Communicatie en participatie
Het participatietraject Veerkrachtige dorpen liep in Ranst en Broechem. Veerkrachtig Oelegem start in 2023 en veerkrachtig Emblem in 2024.
Ook de participatieprojecten van GeWOONtebrekers, Tof in mijnen hof! en Tuinrangers mochten op veel belangstelling rekenen.

Beleidsdoelstelling 3: In Ranst leef je menswaardig en krijg je de kans om volwaardig deel te nemen aan de samenleving

Activeren van kwetsbare groepen
We organiseren zinvolle activiteiten met als doel het sociaal isolement te doorbreken (49 babbelcafés en 10 gemeenschappelijke werkmomenten in de Welkomhof).
Vanuit het Lokaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie voor mensen in armoede werd de focus gelegd op de sensibilisering van de Ranste verenigingen.

Materiële en financiële steun
114 personen ontvingen een leefloonof of een bijpassing tot het leefloon, waarvan 30 Oekraïners.
135 gezinnen kregen gezinszorg en 166 gezinnen kregen poetshulp.
De 19 vrijwilligers van onze Minder Mobielen Centrale deden samen 1.068 ritten.
Het fysieke Huis van het Kind werd officiëel geopend.

Organiseren en ondersteunen van kleuter en lager onderwijs
Op 1 februari 2022 waren er in de gemeentelijke scholen 476 leerlingen ingeschreven.

Informeren en ondersteunen van ouders, kinderen en jongeren
Tijdens de speelpleinwerking werden in de Paasvakantie en de zomervakantie dagelijks gemiddeld 100 kinderen opgevangen.
Er waren gemiddeld 20 kinderen aanwezig in de Buitenschoolse Kinder Opvang tijdens de krokus- en de herfstvakantie.

Beleidsdoelstelling 4: Een zorgzame en levendige gemeente waar ontmoeten centraal staat

Inwoners stimuleren om zelf initiatieven te nemen om mensen samen te brengen
In 2022 werden er 10 speelstraten ingericht.
De zaalverhuur loopt opnieuw vlot. In totaal waren er 554 verhuringen.
De Allierse kapel werd ingericht als tentoonstellingsruimte en het voormalig senioren lokaal aan Den Boomgaard werd ingericht als vergaderlokaal.

Levenslang leren faciliteren
De bibliotheek heeft in totaal 3.974 leden. Door het nieuwe bibliotheeksysteem zijn er veel meer reservaties.
De lokale werking Podiumacademie telt 325 leerlingen en de Beeldacademie heeft 244 leerlingen.
Het Volwassenen Onderwijs Ranst krijgt 534 cursisten over de vloer.

Beleidsdoelstelling 5: Voetgangers en fietsers hebben voorrang binnen een evenwichtig mobiliteitsnetwerk

Onderhoudswerken werden uitgevoerd aan Zakstraat, Rundvoortstraat, Sint Antoniusstraat, Driepikkelhoeveweg, Van den Nestlaan, De Fraulalaan, Van Colenlaan, zijstraat Keerbaan en de Vaartstraat.
De Vruntebaan werd volledig vernieuwd.
De paaltjes op de Ranstsesteenweg tussen rijweg en fietspad werden vernieuwd.

Beleidsdoelstelling 6: Ranst: klimaat- en milieuvriendelijk

Afvalbeleid
We noteren een stijging met 10,9% recycleerbaar PMD-afval en een daling met 17,5% van het restafval.
In het recyclagepark kwamen er 35.597 bezoekers op afspraak.
Er werden 221 meldingen van sluikstort gedaan. 33 Mooimakers helpen mee het zwerfvuil op het openbaar domein op te ruimen.

Klimaatverandering aanpakken
Er werden gemeentelijke subsidies gegeven voor ontharding, groendaken en hemelwaterrecuperatie.
Het project Energiedorpen werd opgestart.
Voor de duurzame mobiliteit werden er elektrische deelfietsen van Donkey Republic geplaatst in elke deelgemeente.

Lucht- en waterkwaliteit
De rioleringswerken in de Kromstraat en Spruytershofstraat zijn volledig afgewerkt.
Het maaien van de bermen en ruimen van de baangrachten evenals het onderhoud aan wegbeplanting en zomerbebloeming werd uitgevoerd zoals voorzien.
Door de opname van groendaken als vergunningsvoorwaarde in de omgevingsvergunningen werden er 15.733 m² nieuwe groendaken gecreëerd.

Aanpassing retributiereglement voor de uitvoering van werken

Werken uitgevoerd door de gemeente in functie van private aanvragen is een uitzondering.
Het is niet de bedoeling dat de gemeente concurrentieel is met private aannemers voor het uitvoeren van werken. De aangerekende kosten moeten eerder een afschrikeffect realiseren voor onder andere sluikstorters en eigenaars die zorgen voor een verkeersonveilige situatie.
De uitvoering van werken wordt gedefinieerd als volgt:

• allerlei werken aangevraagd door derden zoals de aanleg van een inrit op het openbaar domein in functie van de private toegang tot het perceel;
  • het opruimen van sluikstorten;
  • verwijderen van overhangend groen en afsluitingen afkomstig van private percelen;
  • wegnemen van constructies die zonder vergunning geplaatst werden op openbaar domein.

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

• 50 euro per arbeidsuur zonder gebruik van machines;
  • 60 euro per arbeidsuur met gebruik van kleine machines;
  • 95 euro per arbeidsuur met gebruik van grote machines.

De kost van gehuurde machines en de afvoer van afval wordt aangerekend aan de door het gemeentebestuur verschuldigde kostprijs.
Alle kosten gemaakt door een aangestelde aannemer zullen aan de derde doorgerekend worden.
Het factuurbedrag wordt vermeerderd met een administratieve kost van 100 euro.

Fietszone - Schoolstraat, Gasthuisstraat, Lievevrouwestraat

In 2021 werd de verkeersstudie voor Ranst opgestart. Deze werd in 2022 afgerond.
Op 14 maart 2023 adviseerde de commissie mobiliteit en openbare werken om volgende straten als fietszone in te richten: Schoolstraat, Gasthuisstraat en Lievevrouwestraat.
Op vraag van de vrije basisschool besliste het college van burgemeester en schepenen om de enkelrichtingen in Gasthuisstraat en Lievevrouwestraat als proefopstelling in te voeren om te testen of dit de veiligheid in de schoolomgeving verhoogd.
De gemeenteraad heeft het invoeren van een fietszone in de Schoolstraat, de Gasthuisstraat en de Lievevrouwestraat goedgekeurd met ingang vanaf 1 juli 2023.

Welke regels gelden er in een fietszone?
In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Dat geldt voor al het verkeer, ook voor de fietsers zelf dus. De snelheidslimiet geldt altijd, dus ook als er geen fietser te zien is. Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken. Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Verder blijven alle andere regels gelden in een fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.

Schoolstraat – Schildesteenweg

Er is een onveilige situatie in de omgeving van De Driehoek, voornamelijk op de parking en de opritten van het OCMW gebouw, maar ook op de Schildesteenweg voor de school. Met de directie is samen naar een oplossing gezocht. Een schoolstraat kwam uit de bus.
Tijdens het einde van de schooldag, zijnde op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.10 uur tot maximaal 15.40 uur en op woensdag van 12.05 uur tot maximaal 12.30 uur, wordt gemotoriseerd verkeer geweerd in de Schildesteenweg tussen de Venusstraat en het Torenplein. Op die manier is de volledige wegbreedte ter beschikking van voetgangers en fietsers en brengt dit rust in de schoolomgeving. Op drukke momenten, zoals het einde van een schooldag leidt dit tot een hoger veiligheid in de schoolomgeving en minder chaos op de parking vlak voor de schoolpoort. De gevaarlijke toestanden die zich voordoen op de opritten van het OCWM-gebouw zullen verleden tijd zijn.