Gemeenteraadszitting van maandag 22 november 2021

Op 23 november 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele punten die werden goedgekeurd

Aanvullend verkeersreglement - tonnagebeperking Rubenslaan-Moorstraat
In de Rubenslaan en de Moorstraat, in het gedeelte tussen de Bistweg en de Rubenslaan, zijn geen bedrijven die grote vrachten vereisen. Nochtans worden de bermen, voornamelijk aan de kruispunten, stuk gereden door zwaar vrachtverkeer. Dit is verkeer dat een weg zoekt om de files te vermijden. Beide straten zijn niet geschikt om zwaar vervoer toe te laten, omwille van hun smal en bochtig karakter. Door de huidige tonnagebeperking van 5,5 ton te wijzigen naar 3,5 ton wordt de verkeersveiligheid in de buurt verhoogd. Plaatselijk verkeer voor laden en lossen blijft uiteraard toegelaten.

Groenonderhoud via sociale tewerkstelling
De gemeente Ranst stimuleert via het project "Groenonderhoud via sociale tewerkstelling" duurzame tewerkstelling van personen met beperkte kansen op de arbeidsmarkt. Het doet dat door deze mensen in te schakelen voor het onderhoud van de groenaanplanting in perken en plantsoenen met een duidelijke meerwaarde voor het milieu. De gemeenteraad keurde het lastenboek goed. Enkel maatwerkbedrijven (sociale of beschutte werkplaatsen) of sociale inschakelingsondernemingen komen in aanmerking om een offerte in te dienen.

Onderzoek naar PFOS-PFAS in Ranst
Naar aanleiding van de PFOS-PFAS problematiek in Zwijndrecht werden mogelijke risicolocaties in kaart gebracht. Enkel de site van Campus Vesta werd aangeduid om bijkomend onderzoek te verrichten.  De buurtbewoners kregen van het provinciebestuur de melding dat er geen enkele reden was om van een onrustwekkende situatie te spreken.  Op de site van Campus Vesta, wordt sinds 2007 niet meer gewerkt met PFOS-houdend blusschuim. In 2015 hebben zij bovendien geïnvesteerd in een nieuw waterzuiveringssysteem en is er speciaal voor hen een blusschuim ontwikkeld zonder milieubelastende producten. Er zijn op Campus Vesta preventief bijkomende bodemonderzoeken uitgevoerd, zowel door PIH als door OVAM. Er werd geen PFOS verontreiniging vastgesteld. Voor de meest recente informatie over de verspreiding, risico’s en maatregelen in verband met PFAS kun je steeds de webstek van Vlaanderen hierover raadplegen.

Eerstelijnszone Pallieterland
Ranst heeft ervoor gekozen om te behoren bij de referentieregio Antwerpen omdat het merendeel van de reeds bestaande samenwerkingsverbanden binnen die regio vallen. Voor Ranst is het eveneens uiterst belangrijk dat er in de toekomst samenwerkingsverbanden met de referentieregio Rivierenland met de gemeente Lier en Nijlen mogelijk blijven. Omdat de Vlaamse regering van oordeel is dat alle samenwerkingsverbanden binnen eenzelfde referentieregio moeten vallen zou Ranst voor wat betreft de eerstelijnszone van regio moeten veranderen.
De beslissingsbevoegdheid over de referentieregio en de eerstelijnszone ligt bij de Vlaamse minister van Welzijn en Volksgezondheid. Het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft in juni 2021 een gesprek gevoerd met de vertegenwoordigers van de Eerstelijnszone Pallieterland en het gemeentebestuur van Ranst om te polsen naar de concrete impact op de werking van de eerstelijnszone. Na dit gesprek heeft het Agentschap Zorg en Gezondheid laten weten dat de verdere bespreking afhankelijk van de indeling van de provincie Limburg in drie referentieregio’s. Bij gebrek aan een finale beslissing hieromtrent, kunnen er geen volgende stappen genomen worden. Zodra hierover meer duidelijkheid is zal er opnieuw contact met ons opgenomen worden. Met andere woorden zolang er voor de regiovorming geen definitieve afbakening is blijven de huidige samenwerkingsverbanden bestaan en verandert er dus niets en is er zeker geen reden tot bezorgdheid. Zodra het gemeentebestuur een vraag krijgt van de bevoegde Vlaamse minister om een voorstel te doen over de afbakening van het werkingsgebied van de eerstelijnszone zal de gemeenteraad geïnformeerd worden en zal er een gemeenteraadscommissie georganiseerd worden waarin alle betrokkenen in dit dossier gehoord worden.