Gemeenteraadszitting van maandag 23 mei 2022

Op 23 mei 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Bestuurlijke organisatie Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden goedgekeurd

Jaarrekening 2021

Jaarlijks wordt er een overzicht opgemaakt van de realisatie van de beleidsdoelstellingen van het gemeentebestuur met een overzicht van de ontvangsten en uitgaven.
Wat kan u lezen in het jaarverslag van 2021:

Beleidsdoelstelling 01: Een evenwichtig financieel beleid
De inkomsten uit de belastingen zijn op hetzelfde peil gebleven als de voorgaande jaren.
In Emblem werd er aan de Dorpstraat 99 een woning aangekocht die betaald werd met de gelden uit de verkoop van de percelen grond aan de Doggenhoutstraat in Ranst.
De schuld per inwoner in Ranst bedroeg einde 2020 428 euro tegenover 1.260 euro in Vlaanderen.
Nieuwe leningen opnemen was niet nodig, omdat er voldoende geld op de rekening van de gemeente stond. Hieruit blijkt dat Ranst een financieel gezonde gemeente is.

Beleidsdoelstelling 02: Slimme dienstverlening op maat!
Bij de dienst burgerzaken werden er 11.046 afspraken ingeboekt.
Op 31 december 2021 waren er 182 personeelsleden in dienst.
Burgerbevraging en participatie gaat verder.
Public Minds bevroeg het inwonerspanel over de lokale dienstverlening en vroeg de inwoners van Oelegem hun mening over de mobiliteit.
Veerkrachtige dorpen organiseerde in Ranst een participatietraject. De inrichting van de gevraagde ontmoetingsplek volgt weldra.
Voor de aanleg van een speel- en ontmoetingsplek in Ranst en Oelegem werden vragen gesteld aan de kinderen, jongeren, volwassenen en buurtbewoners.

Beleidsdoelstelling 03: In Ranst leef je menswaardig en krijg je de kans om volwaardig deel te nemen aan de samenleving
Ranst heeft 55 woningen in eigen beheer die op basis van een sociaal puntensysteem verhuurd worden.
Er werden babbelcafés en werkmomenten in de Welkomhof georganiseerd  met als doel het sociaal isolement te doorbreken.
25 personen kregen arbeidstrajectbegeleiding voor professionele activering.
Verder kunnen inwoners bij de gemeente terecht voor juridisch advies, schuldbemiddeling, gezinszorg, in het opvoedingspunt en bij het Lokaal Loket Kinderopvang.
Door de de oprichting van de kleuterschool in GBS Broechem en de groeiende kleuterscholen in Oelegem en Ranst steeg het aantal leerlingen naar 477.

Beleidsdoelstelling 04: Een zorgzame en levendige gemeente waar ontmoeten centraal staat
In 2021 kon slechts 1 (digitale) voorstelling aangeboden worden in het kader van de culturele programmering. Verder konden Ranstenaren genieten van verschillende coronaveilige activiteiten.

Beleidsdoelstelling 05: Voetgangers en fietsers hebben voorrang binnen een evenwichtig mobiliteitsnetwerk
De geplande onderhoudswerken aan voet- en fietspaden en aan de wegen werden uitgevoerd.
Het voetpad van de Hofstraat werd vernieuwd. Heel wat wegen kregen een nieuwe toplaag in asfalt: Ter Stratenweg, Van Gheldenakenlaan, Van Edinghenlaan, Van Halmalenlaan, Louis Ecranlaan, Mulderweg, Schawijkstraat en Boerenkrijglaan. In de Vorstjensweg werd de rijweg in klinkers vernieuwd. De betonverharding in de Bistweg kreeg een doorgedreven onderhoud.

Beleidsdoelstelling 06: Ranst: klimaat- en milieuvriendelijk
In het Toekomstbos aan de Oelegemsesteenweg werden 2.640 bomen aangeplant met de hulp van alle Ranstse scholen.
De rioleringswerken in de Winkelhaak werden uitgevoerd. Voor de werken in de Mulderweg werden de onderhandelingen over de grondafstand opgestart. In het najaar werden de rioleringswerken in het Heesterbos uitgevoerd.
De rioleringsgraad van Ranst is gestegen van 78,1% in 2020 naar 81,3% in 2021. De zuiveringsgraad van Ranst is voor dezelfde periode gestegen van 55,7% naar 57,9%.

Beleidsdoelstelling 07: Een open en groen karakter met respect voor de eigenheid van de dorpskernen
In 2021 werden 516 omgevingsvergunningsdossiers ingediend. De gemeentelijke beleidsvisie op bouwen dient als basis voor het beoordelen van de goede ruimtelijke ordening.

Projectdefinities en plan van aanpak sites Van den Nestlaan en Dorpstraat 97-99

Aansluitend bij de huisvesting van de technische dienst en de dienst omgeving op de site Van den Nestlaan, is de verhuis van de overige diensten van het OCMW en de gemeente naar deze locatie een beleidsprioriteit. Hiervoor is een loods beschikbaar van circa 3.500 m² vloeroppervlakte.
Voldoende ruimte om de circa 65 personeelsleden die nu nog op drie locatie zitten (het gemeentehuis, het OCMW en Den Boomgaard) terug samen te brengen.
Hiervoor hebben we niet de volledige loods nodig.
Vandaar het belang van een kwaliteitsvolle combinatie met nevenfuncties zoals het gemeentelijk documentatiecentrum, de Podiumacademie Lier, de VOR (vorming en onderwijs Ranst), de Welkomhof en/of de politie.
Om de juiste beslissingen te kunnen nemen laten we ons bijstaan door experten die een projectdefinitie en een plan van aanpak moeten opmaken.

Ook voor de Perceel het terrein aan de Dorpstraat 97-99 in Emblem laten we ons bijstaan door experten om een kernversterkend project voor Emblem te realiseren. Belangrijk hierbij is dat er  een ontwikkeling komt waarbij zowel Kabatoon als ASPI-sport een nieuwe plek krijgen die eigendom blijft van de gemeente naast andere gemeenschaps- en private voorzieningen. De invulling moet in samenspraak met Kabatoon, Aspi-sport en de bevolking uitgevoerd worden.

Belastingen op motoren

Wanneer een bedrijf door de coronapandemie gedurende een bepaalde periode heeft stilgelegen is er voorzien dat in een belastingvermindering in verhouding tot het aantal maanden dat hun toestellen buiten werking zijn geweest.

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en de impact daarvan op de landbouwsector

Sinds 19 april, en nog tot 17 juni, loopt er een openbaar onderzoek van de Vlaamse PAS en het bijhorende plan-MER om burgers, organisaties, adviesinstanties en dergelijke de kans te geven om hun stem hierover te laten horen.
Het openbaar onderzoek geeft elk bedrijf de kans om opmerkingen te formuleren over de impact van de maatregelen tot op het niveau van elk individueel bedrijf.
Het gemeentebestuur heeft een schrijven ontvangen van de Boerenbond maar ook van de Bond Beter Leefmilieu die een lobbycampagne zijn gestart. De belangenorganisatie van de boeren wil de stikstofregels voor de landbouw zoveel mogelijk versoepeld zien, terwijl de natuurbeweging eerder het omgekeerde wil.

Er dreigt een ernstige verslechtering van het leefmilieu plaats te vinden in heel Vlaanderen als we nu niet ernstig ingrijpen, maar dit is blijkbaar nog niet voor alle partijen duidelijk.

Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsleden hebben natuurlijk empathie met de getroffen boeren, maar het uitblijven van een beslissing rond het PAS maakt dat er onzekerheid is over de toekomst voor de land- en tuinbouwbedrijven.
Sinds het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 25 februari 2021 het zogenaamde stikstofarrest zijn heel wat dossiers bevroren en spreekt de landbouwsector zelf van “moordende onzekerheid”. Het nieuwe beoordelingskader zal vastgelegd worden in de PAS en is een noodzakelijk gegeven om toekomst en rechtszekerheid te creëren voor de landbouwsector.

Het is de plicht van het gemeentebestuur en bij uitbreiding de gemeenteraad om de belangen van alle burgers te verdedigen. Wat het openbaar onderzoek van de Vlaamse PAS betreft zijn er binnen onze gemeente voor en tegenstanders die elk individueel hun mening kenbaar kunnen maken aan de Vlaamse regering. Een eensluidend advies is in deze niet mogelijk om die reden werd de door cd&v ingediende motie van de Boerenbond niet ter stemming voorgelegd aan de gemeenteraadsleden.

Artikel: Gazet van Antwerpen  WEBSITE  25/05/2022

Ranst zwaarst getroffen gemeente van provincie door stikstofakkoord: twee landbouwbedrijven moeten sluiten

Twee van de 41 rode bedrijven die in 2025 als piekbelasters moeten sluiten in het kader van het PAS-akkoord (Programmatische Aanpak Stikstof), liggen in Ranst.

Alleen Bree in Limburg is nog zwaarder getroffen met drie rode bedrijven. Ook in Zandhoven en in Lier moet er één landbouwbedrijf in 2025 dicht.

In Vlaanderen zijn er vier gemeenten waar twee landbouwbedrijven als rode piekbelasters staan aangeduid in het PAS-akkoord en moeten uitdoven. Ranst is één van die zwaar getroffen gemeenten. De mededeling van oppositieraadslid Fernand Bossaerts (CD&V/WIJRanst) op de gemeenteraad verraste wel, omdat Ranst vooral tuinbouwers en fruitboeren heeft, en relatief weinig veehouders. Bossaerts vermoedt dat Ranst zo zwaar getroffen is door de aanwezigheid van de beschermde bossen ten oosten van Antwerpen zoals het Muizenbos en het habitatgebied in de Vallei van de Tappelbeek.
Om privacyredenen worden de namen van de landbouwbedrijven in het PAS-akkoord niet vermeld. Ook Bossaerts kent ze niet. “En dat doet niet ter zake. Ik wil alleen een motie voorleggen aan de gemeenteraad ter ondertekening om te protesteren tegen dit PAS-akkoord zodat wij opkomen voor de toekomst van onze landbouwers”, zegt hij.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) voelde daar weinig voor. “Er is een openbaar onderzoek lopende waarin de bedrijven alsook inviduele burgers bezwaren en opmerkingen kenbaar kunnen maken. Zowel uw partij als mijn partij hebben dit akkoord mee goedgekeurd in de Vlaamse regering. Er zijn correcte vergoedingen voorzien voor de landbouwbedrijven die hun activiteiten in 2025 moeten stopzetten. Hier wordt al zo lang over gepraat. Het is tijd om een einde te maken aan de onzekerheid voor de betrokken boeren. Daarom vragen wij om de motie niet voor te leggen aan de gemeenteraad.”
Fernand Bossaerts betreurde die houding. “De E313 en het Albertkanaal lopen ook door die bossen en natuur. Die zorgen ook voor veel uitstoot. Daar wordt niet over gesproken.”
Het is niet duidelijk of de twee rode landbouwbedrijven ook effectief nog zeer actief zijn. Een tijdje geleden kwam een boer om het leven in zijn landbouwbedrijf. Dat bedrijf was ook rood, maar de runderen zijn er inmiddels weg. De vergunning is er wel nog. De zoon was al langer naar Wallonië getrokken om te boeren door het gebrek aan toekomst in Ranst.
Een ander bedrijf dat we contacteerden dat vroeger rood was ingekleurd, is intussen niet meer rood en mag dus zijn bedrijfsvoering verder zetten. Mogelijk heeft dit te maken met de Raad van State die op 3 juni 2020 de besluiten tot voorlopige en definitieve vaststelling van het RUP Tappelbeek vernietigde, waardoor het oud gewestplan opnieuw van kracht is daar.
De meeste rode landbouwbedrijven zijn wel al langer op de hoogte dat ze weinig toekomst hebben omdat ze bij waardevolle natuur liggen, al toont het verhaal van de Abdij van Averbode aan dat sommige totaal uit de lucht vallen.

Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen  WEBSITE  25/05/2022

Studiebureau gaat onderzoeken hoe loods Van den Nestlaan en tweewoonst Emblem best verder ontwikkeld worden

De gemeente gaat een studiebureau aanstellen om te onderzoeken wat er best op de gemeentelijke sites van de Dorpstraat 97-99 in Emblem en de Van den Nestlaan in Broechem gaat komen.

Vorig jaar kocht de gemeente een huis aan dat een tweewoonst vormt met de vroegere bib op een strategische locatie in de Dorpstraat in Emblem. In overleg met de verenigingen die er gebruik van maken moet een studiebureau nu een projectdefinitie en plan van aanpak opstellen. Hetzelfde wordt gedaan voor de gemeentelijke site aan de Van den Nestlaan die nog een invulling nodig heeft. Zelfs als de administratie naar ginder is verhuisd, zal er nog een halve loods leegstaan. Is het opportuun om de politie naar ginder te verhuizen? Welke behoeften zijn er dan? Of zijn er nog andere interessante pistes? Het studiebureau moet dit ook via een participatief traject doen. De gemeente trekt 139.000 euro uit voor deze opdracht.
Raadslid Roel Vermeesch (onafhankelijke) vindt dat te veel geld en begrijpt niet waarom het bestuur dit niet zelf kan doen. “Dit gaat om visieontwikkeling. Zeker wat het kleinschalig project in de Dorpstraat in Emblem betreft vind ik dat je als gemeente zelf met die verenigingen kan gaan praten en een visie kan ontwikkelen. Wij deden zoiets in het vorig bestuur gewoon zelf. De gemeentelijke diensten kunnen hierbij toch helpen?”
Volgens burgemeester Johan De Ryck (N-VA) hebben de gemeentelijke diensten hier momenteel geen tijd voor. “Er zijn momenteel enkele vacatures die moeilijk ingevuld geraken. Zelfs als we examens uitschrijven en hier geschikte kandidaten uitkomen, is dat nog geen garantie dat ze uiteindelijk voor de job bij de gemeente tekenen, hebben wij al gemerkt. Het is momenteel heel moeilijk om bekwaam personeel te vinden. Daarom hebben wij het nodig geacht om deze opdracht uit te besteden. Onze mensen hebben al werk genoeg.”
Vanuit de oppositie klonk het voorstel of er voor die 139.000 euro dan geen tijdelijke ambtenaar in dienst kon worden genomen om deze taak uit te voeren. Maar het bestuur ziet de aanstelling van een studiebureau als de beste optie in de huidige omstandigheden.

Kristin Matthyssen