Gemeenteraadszitting van maandag 26 juni 2023

Op 26 juni 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Kort verslag van enkele belangrijke punten die werden besproken

Riolering Everhoek

De gemeenteraad van 19 december 2022 heeft het wegentracé en de aanpassingen aan het wegennetwerk goedgekeurd voor het uitvoeren van de benodigde rioleringswerkzaamheden alsook de heraanleg van de straten. Tegen het besluit van de gemeenteraad werd er een beroep ingediend bij de minister. Volgens de beroep indieners was de “actuele” en “toekomstige” rooilijn onvoldoende duidelijke afgebeeld op het rooilijnplan. De minister heeft om die reden het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2022 vernietigd.

Het doel van de wijzigingen aan het wegennet de aanleg van een riolering, met onderbrenging van nutsleidingen en de verbetering van de verkeersveiligheid door de fietsinfrastructuur te verbeteren en de verkeerscirculatie aan te passen zodanig de kleinere wegen een veiligere doorgang kennen.

Om geen vertraging op te lopen voor het uitvoeren van het rioleringsproject Everhoek heeft is het gemeentebestuur onmiddellijk akkoord gegaan met het voorstel van schepen Jan Dillen om in het binnengebied (Louis Ecranlaan en Herbsteinlaan) de riolering aan te leggen onder de bestaande rijweg die hersteld wordt naar de oorspronkelijke staat. Hiervoor hebben we dan geen rooilijn- en onteigeningsplan nodig. De werken mogen op deze manier tevens ook uitgevoerd worden zonder omgevingsvergunning. De werken aan nutsleidingen (vernieuwen of ondergronds brengen), aanleg bermen, opsluiting van de asfalt worden voorlopig niet uitgevoerd.

Lening van 3 miljoen euro

Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet in de opname van nieuwe leningen voor een totaal bedrag van 23 miljoen euro. Nieuwe leningen opnemen was de voorgaande 4 jaar niet nodig, omdat er voldoende geld beschikbaar was om alle uitgaven te betalen. Omdat dit gemeentebestuur verder wil investeren in de verbetering van de voet- en fietspaden en de gemeentewegen werd er beslist om 3 miljoen euro te lenen om de toekomstige uitgaven te financieren.

Laadpaal in de Broddestraat

Vlaanderen wil 35.000 laadpalen tegen 2025. Volgens het principe “paal volgt wagen” kunnen burger een publieke laadpaal aanvragen wanneer er aan volgende voorwaarden voldaan wordt:

• het aanwezige elektriciteitsnet moet voldoende zijn om de laadpaal te voeden;
  • de aanvrager beschikt over een voertuig dat voor 100% elektrisch aangedreven is;
  • de aanvrager beschik niet in de mogelijkheid om op eigen terrein een laadpaal te installeren;
  • er geen bestaande publieke laadpaal is op een wandelafstand van 250m.

Een bewoner van de Broddestraat heeft een aanvraag ingediend en Vlaanderen heeft vastgesteld dat aan alle voorwaarden voldaan werd. Er zal één laadpaal geïnstalleerd worden die voorzien is van twee laadpunten. De gemeenteraad gaf zijn goedkeuring om 2 parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen in te richten in de Broddestraat ter hoogte van de Stekelbessenlaan.

Nieuwe Maasweg

Op 20 januari 2023 diende de gemeente Ranst een omgevingsvergunningsaanvraag in voor de aanleg van de “Nieuwe Maasweg” in Oelegem. Deze weg verbindt de KMO-zone Ter Straten via de Ter Stratenweg rechtstreeks met de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg. Er wordt voorzien in de aanleg van een rijweg van 6,60 meter breedte. Het afgescheiden fietspad, heeft een breedte van 3 meter. Aan de zuidzijde van de rijweg is een groene bufferstrook met hoogstammen en streekeigen beplanting. Deze bufferstrook heeft een breedte van 20 meter en een hoogte van 4 meter. De gemeenteraad heeft het voorgestelde rooilijnplan en het wegentracé goed gekeurd.
Opvallend was wel dat de oppositie tegen stemde. In 2016 waren zij de grote verdedigers van deze weg. In het antwoord op een interpellatie van huidig burgemeester Johan De Ryck staat in het verslag van de gemeenteraad van 17 oktober 2016 letterlijk: “De burgemeester (Lode Hofmans) hoopt dat de gemeenteraad, over alle partijgrenzen heen, kan aantonen dat deze omleidingsweg belangrijk is voor de inwoners van Oelegem en Ranst en dat we samen unaniem een signaal kunnen geven aan de Vlaamse Regering dat deze weg noodzakelijk is voor de leefbaarheid in onze gemeente.”
Nu N-VA effectief de “Nieuwe Maasweg” in Oelegem wil realiseren is de leefbaarheid van het woongebied in de Vaartstraat en het dorpscentrum van Oelegem voor de oppositie plots niet meer belangrijk.

Loslopende honden

Naar aanleiding van het bijtincident op 1 juni 2023 op het wandelpad in Ranst werd er een vraag gesteld naar de stand van zaken. Burgemeester Johan De Ryck gaf volgend antwoord:

“Dit bijtincident heeft mij persoonlijk erg geraakt. Als je ooit gebeten bent door een hond, wat mij als kind overkomen is, dan weet je dat je dit nooit vergeet. Bij deze wens ik dan nogmaals het slachtoffer mijn steun betuigen in de verwerking van dit traumatisch voorval.
Nadat ik de melding van het bijtincident op donderdag 1 juni 2023 gekregen heb en er onduidelijkheid was over wie de eigenaar was van de honden heb ik onmiddellijk gevraagd aan de politie om bijkomende onderzoeksdaden uit te voeren.
Toen de politie ter plaatse kwam waren de honden reeds weggehaald door een man. Het slachtoffer en een getuigen wezen in de richting van de serre achter het voetbalveld. De politie is naar het betrokken adres gegaan en de eigenaar verklaart dat haar honden niets te maken hebben met het incident. Op het moment van de vaststelling door de politie loopt er één herdershond in de tuin en zitten de twee andere honden opgesloten in een kennel.
Op dat moment kon ik als burgemeester geen wettelijke actie ondernemen.

Aan de politie werd de opdracht gegeven om de volledige site rond het voetbalveld en de serre te controleren. Tijdens het plaats bezoek werd duidelijk dat aan de voorwaarden van de bestuurlijke maatregelen opgelegd in het besluit van de burgemeester van 1 december 2020 niet meer voldaan is aangezien vastgesteld werd dat het domein niet naar behoren werd afgesloten om ontsnappingen te voorkomen.

Op 8 juni 2023 werden volgende aanvullende bestuurlijke maatregelen genomen:

• de inbeslagname van de 3 volwassen honden;
  • een verbod om met honden op het openbaar domein te komen;
  • de verplichting tot het nemen van adequate maatregelen om ontsnapping te voorkomen;
  • de verplichting dat een dierendeskundige van een erkend dierenopvangcentrum de reconditioneerbaarheid van de honden moet onderzoeken.

De politie voert regelmatig controles uit. Wanneer er volwassen honden aangetroffen worden op hun domein zullen deze onmiddellijk in beslag genomen worden.

Natuurlijk luisteren wij naar de noodkreet van de Ranstenaar om te zorgen dat de veiligheid kan gegarandeerd worden, maar een burgemeester kan geen verbod opleggen om honden te houden.
Dit kan enkel opgelegd worden door de rechtbank. Om die reden heeft het college van burgemeester en schepenen een advocaat aangesteld om een verzoek in te dienen bij de rechtbank om een verbod uit te spreken voor het houden van honden. “

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 27/06/2023

Gemeente vraagt rechtbank om verbod op het houden van honden op te leggen aan eigenaar Turkse herders naast voetbal

Christel Engelen (Vlaams Belang) interpelleerde de burgemeester tijdens de gemeenteraad over de maatregelen na het bijtincident met de Turkse herders op het Millegempad begin juni. Blijkt dat de gemeente Ranst intussen bij de rechtbank een verzoek tot verbod op het houden van honden heeft gevraagd voor de eigenaars van de Turkse herders naast het voetbalterrein.
De situatie sleept al drie jaar aan, zei Engelen, nadat er in 2020 al ernstige bijtincidenten waren. In juli 2020 werd er een hondje doodgebeten en in november 2020 werd de poedel Cubby aangevallen, met zware verwondingen voor hond en baasje tot gevolg. De twee honden werden toen in beslag genomen en gerepatrieerd naar Turkije door een organisatie, omdat ze niet herplaatsbaar waren in ons land volgens een gedragsdeskundige.
Christel Engelen trok in twijfel of die repatriëring wel echt gebeurd was. Na het nieuw bijtincident bleken er opnieuw drie volwassen Turkse herders en twaalf pups te zitten. Die volwassen herders werden intussen op vraag van de burgemeester in beslag genomen, de pups mogen nog wat opgroeien en moeten dan ook het terrein verlaten.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) zei dat hij na het recent incident eerst bijkomende onderzoeksdaden moest laten stellen door de politie, vermits de eigenaar ditmaal ontkende dat zijn honden iets met het bijtincident te maken hadden. Dit kon ook niet objectief meer worden vastgesteld, hoewel slachtoffer en een getuige de Turkse herders en hun eigenaar herkend hadden.
“Ik heb de inbeslagname laten doen op basis van het niet respecteren van de opgelegd maatregelen in 2020, waarbij de eigenaar een veilige omheining moest garanderen. Bij de politiecontrole bleken er kapotte ramen in de serres en gaten in de omheining. De eigenaar verwees voor de kapotte ruiten naar de voetballers die gaten in de serre zouden sjotten. In elk geval konden wij de honden op deze basis in beslag laten nemen. De omheining voldeed niet meer aan de voorwaarden opgelegd in het burgemeestersbesluit van 2020.”
Burgemeester De Ryck benadrukte dat het om andere honden ging dan de dieren uit 2020. “Die honden van toen zijn dus wel degelijk naar Turkije gerepatrieerd.” Als burgemeester kan hij geen verbod op het houden van honden opleggen. Die bevoegdheid heeft hij niet. Daarom heeft de gemeente Ranst nu een verzoek bij de rechtbank gedaan om een verbod op het houden van honden uit te spreken voor de bewuste eigenaar van de Turkse herders.
Burgemeester De Ryck zei dat het bijtincident hem hard had aangegrepen. “Ik ben zelf ooit als kind door een hond gebeten. Ik heb het slachtoffer dan ook mijn medeleven betuigd, want het is iets dat je nooit vergeet.” kma

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 27/06/2023

Verkavelingsaanvraag en tracé nieuwe Maasweg goedgekeurd

De gemeenteraad van Ranst keurde de verkavelingsaanvraag, het wegtracé en de lastvoorwaarden voor de nieuwe Maasweg goed in Oelegem. Er was wel weerstand vanuit de oppositie.
Op 20 januari diende de gemeente Ranst een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen aan de Maasweg in Oelegem. De aanvraag betreft de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, die de KMO-zone Ter Straten via de Ter Stratenweg rechtstreeks met de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg verbindt. Voor de realisatie zijn onteigeningen nodig en moet er een rooilijnplan worden opgemaakt.
“We hebben intussen kennisgenomen van de bezwaren”, zegt schepen voor mobiliteit Luc Redig (Groen). “Maar die zullen we later behandelen met de omgevingsvergunning. Hier gaat het vooral om het wegentracé.”
Lode Hofmans en de andere leden van de politieke beweging P.I.T. vrezen dat de nieuwe Maasweg nog een aanzuigeffect van extra verkeer zal hebben, wat vooral ten nadele is van de bewoners van de Zandhovensteenweg. “Zonder een rechtstreekse aansluiting van deze nieuwe Maasweg op de op- en afrit in Oelegem heeft dit geen enkele zin”, zegt raadslid Lode Hofmans. “Ik zie ook dat er heel wat grondinname zal gebeuren. Moet dit zo ruim?”
Schepen Redig denkt niet dat er een aanzuigeffect komt. “Een aansluiting op de op- en afrit in Oelegem werd al onderzocht en is niet mogelijk. Op langere termijn is dit de beste oplossing voor de mensen van Oelegem. In de Nieuwelaan in Oelegem is het verkeer ondanks alle maatregelen nog met 50% toegenomen. Deze nieuwe Maasweg is vooral nodig voor de leefbaarheid van de vijftig gezinnen die in de Vaartstraat wonen.”
Het punt werd met vijftien stemmen voor, vier tegen en een onthouding goedgekeurd.
kma