Goorstraat in Oelegem opgeknapt

Op 9 april 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA Ranst:

Bij de werken aan de Goorstraat werd er een 75 cm brede kantstrook geplaatst aan de zuidzijde van de Goorstraat tussen de Schildesteenweg en de Dobbelhoeve. Na plaatsing is er vastgesteld dat er grote niveauverschillen zijn tussen de kantstrook en de bestaande asfaltverharding. Dit vormt een gevaarlijke situatie voor het verkeer en niet in het minst voor fietsers.
Omdat de Goorstraat de grens vormt tussen Schilde en Oelegem werd er een overeenkomst afgesloten met Schilde om de volledige rijweg op het grondgebied van Ranst en Schilde te asfalteren.

Tussen de Dobbelhoeve en het Fort van Oelegem werden in 2023 eveneens betonnen kantstroken geplaatst voor het comfort van de fietsers. De kasseien die de rijweg vormden werden opgebroken en heraangelegd.

Als sluitstuk voor de opknapbeurt van de Goorstraat werden de brugleuningen over het Groot Schijn in opdracht van het gemeentebestuur terug in ere hersteld.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 09/04/2024

Na nieuw kasseidek Goorstraat nu ook groene brugleuningen over Groot Schijn

Er zijn nieuwe brugleuningen over het Groot Schijn in de Goorstraat in Oelegem. De oude waren al enkele jaren kapot.
De nieuwe leuningen over het Groot Schijn in de Goorstraat werd in opdracht van de gemeente Ranst geplaatst. “Tijdens de overstromingen raakte ik ter plaatse in gesprek met een boswachter van het Vrieselhof over de vervallen leuning van de brug”, vertelt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Hij wees erop dat de herstelling door het gemeentebestuur moest uitgevoerd worden. Onmiddellijk hebben we met het college van burgemeester en schepenen een prijsvraag gelanceerd. Eind februari werd het werk toegewezen aan Bouwsmederij Noël in de Kromstraat in Ranst.”
De leuning werd gemaakt volgens het model van de bestaande leuningen aan de Molenbeek en Heidebeek in de Broechemsesteenweg in Ranst. Ze werden groen geschilderd. Het is in de mooie omgeving van het fort in elk geval veel netter dan de lange periode met nadarafsluiting, zeker nu ook met het nieuw kasseidek. (kma)

Artikel: Gazet van Antwerpen - 26/03/2024

Goorstraat krijgt nieuw asfalt

Samen met de gemeente Schilde gaat Ranst de Goorstraat herasfalteren. Er was daar een gevaarlijke situatie ontstaan voor fietsers.
Bij de werken aan de Goorstraat heeft de aannemer in opdracht van de gemeente Ranst een 75 centimeter brede kantstrook geplaatst aan de zuidzijde van de Goorstraat tussen de Schildesteenweg en de Dobbelhoeve. Na plaatsing werd vastgesteld dat er grote niveauverschillen zijn tussen de kantstrook en de asfaltverharding.
Dat vormt een gevaarlijke situatie voor het verkeer en niet in het minst voor fietsers. Er zijn twee mogelijke oplossingen om deze onveilige situatie op te lossen. De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Ranst en Schilde goed voor de asfaltering van de Goorstraat als grensstraat tussen Schilde en Ranst. Zo kan het niveau van het wegdek voor de fietsers weer in overeenstemming worden gebracht met het niveau voor de gemotoriseerde weggebruikers op het asfalt. Door het niveauverschil was het nu echt gevaarlijk om met de fiets naar beneden te schuiven.
De gemeentegrens tussen Ranst en Schilde loopt dwars door de straat, al staan er aan de kant van Schilde wel veel meer huizen. Aan de kant van Oelegem gaat het om één boerderij. In Schilde ligt onder meer de Dobbelhoeve. (kma)
kma