Kinderopvang in Ranst

Op 12 november 2023, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

Net als in andere gemeentes kampen we ook in Ranst met een groot tekort aan opvangplaatsen voor kinderen van 0 tot 2,5 jaar.
Helaas kunnen we dit probleem als gemeente niet zomaar oplossen, maar het laat ons niet onberoerd. Daarom trachten wij deze mensen met kleinere ondersteunende maatregelen toch enigszins een hart onder de riem te steken. Zo brachten we hen tijdens de week van de Kinderopvang allemaal een bezoekje met een attentie.
“We kunnen geen wonderen doen, maar trachten de mensen uit de kinderopvang toch zoveel mogelijk te steunen met zaken als gratis info avonden, regelmatig overleg met hen via het LOK (lokaal overleg kinderopvang) en binnenkort met de opleiding “levensreddend handelen” die zij gratis kunnen volgen.” zegt schepen voor sociale zaken, Leen Baeten.

Reportage ATV - 12/11/2023

Klik hier om de reportage op ATV te herbekijken

Ook Ranst kampt met groot tekort aan kinderopvang: “Ouders moeten soms in andere gemeenten een plaats zoeken”

Er is een groot tekort aan opvangplaatsen voor kinderen tussen de 0 en 3 jaar. Ouders staan soms zelfs langer dan een jaar op de wachtlijst. Het is een grote zorg in veel gemeenten, ook in Ranst. Daar hebben ze opvangplaatsen voor een kleine 40 procent van de kinderen.

Artikel: Het Laatste Nieuws - 8/11/2023

Ook in Ranst is het vaak lang wachten op voltijds plaatsje in kinderopvang: “Een derde van digitale opvangvragen voor 2024 kon nog niet worden beantwoord”

Tot anderhalf jaar wachten voor een vrije (voltijdse) plaats in de kinderopvang? In heel wat gemeenten rond Antwerpen is dat niet uitzonderlijk, zo blijkt uit een rondvraag van HLN. Ook in Ranst is de vraag groter dan het aanbod. “Een derde van de tot nu toe gestelde digitale opvangvragen voor 2024 kon nog niet beantwoord worden”, zegt bevoegd schepen Leen Baeten (N-VA).

Kinderopvang tot 2,5 jaar in Ranst in cijfers:
• 180 opvangplaatsen voor 489 kinderen
• 36,8 opvangplaatsen per 100 kinderen tot 2,5 jaar (Vlaamse gemiddelde: 43,9)

Sophie Bresseleers en Romina Verhoeven runnen in de Ranstse deelgemeente Oelegem kinderopvang Kleine ik. In Kleine ik is plek voor 17 kinderen en al die plaatsen zijn ook effectief ingenomen. “Wie zijn kindje nu inschrijft, kan hier pas vanaf september 2025 voltijds terecht”, vertellen Sophie en Romina. “Hier en daar is er nog wel eens een dag vrij, maar daar zijn ouders doorgaans weinig mee. Meestal willen ze graag een oplossing voor de hele werkweek.”

De uitbaters van Kleine Ik stippen aan dat er bij hen een periode is geweest dat de vraag nóg wat groter was. “Dat was op een moment dat de Vlaamse inspectie een paar opvanginitiatieven in de ruime omgeving liet sluiten. Toen kregen we nog meer telefoons dan we al gewend waren. Gelukkig lijkt die situatie opnieuw wat gestabiliseerd. Tegelijk is het wel erg moeilijk om bijkomend personeel aan te trekken. Zo zijn we al meer dan drie maanden op zoek naar een extra collega, maar we hebben zelfs nog geen enkele sollicitatie binnen gekregen.”

180 plaatsen
Schepen Leen Baeten, die in Ranst bevoegd is voor Sociale Zaken en Gezinsbeleid, beaamt dat er te weinig opvang is. Ranst telt momenteel 180 opvangplaatsen voor baby’s en peuters – verspreid over verschillende locaties – maar dat is dus eigenlijk onvoldoende. “De aanvragen die zijn gebeurd via het Lokaal Loket Kinderopvang wijzen hoe dan ook op een tekort”, aldus schepen Baeten. “We hebben momenteel enkel zicht op de digitale aanvragen voor de komende periode. Voor 2024 kwamen er via deze weg voorlopig 21 aanvragen binnen. Daarvan konden er 7 niet worden beantwoord. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer niet-geregistreerde aanvragen en tekorten.”

Gratis cursus
De gemeente zelf organiseert geen kinderopvang voor de allerkleinsten, al verhuurt men in deeldorp Emblem wel een gemeentelijk gebouw tegen gunstige voorwaarden aan een privé-initiatief. “We proberen ook ondersteuning te bieden aan de sector”, gaat Leen Baeten verder. “Zo kunnen mensen uit de kinderopvang eind november bijvoorbeeld gratis een door de gemeente georganiseerde cursus ‘levensreddend handelen’ volgen. Verder publiceerden we eerder dit jaar een interview met een onthaalmoeder in het gemeentelijke infoblad, om zo het beroep te promoten. Ten slotte werd begin 2022 Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) opgericht, een adviesraad waarbinnen mensen uit de kinderopvang en beleidsmakers uit de regio Voorkempen van gedachten kunnen wisselen. Mogelijke ondersteunende maatregelen kunnen hier verder worden besproken.”
Kristof De Cnodder

Artikel: Gazet van Antwerpen  -  10/10/2023

Roos en reep chocolade voor alle kinderbegeleiders voor Week van de Kinderopvang

Nog tot en met 15 oktober wordt de Week van de Kinderopvang gevierd. Het lokaal loket kinderopvang Voor- en Noorderkempen en de gemeente Ranst zetten deze week iedereen in de schijnwerper die bijdraagt aan de kinderopvang.
Alle kinderbegeleiders werden dinsdag in de bloemetjes gezet. Ze ontvingen een roos en een reep chocolade als dank voor hun dagelijkse en enthousiaste inzet, zegt Leen Baeten (N-VA), schepen voor sociale zaken. “Ze maken deel uit van die eerste belangrijke 1000 dagen van een kind. Zo bouwen ze vanuit de kinderopvang mee aan onze toekomst.”
Het lokaal loket kinderopvang Voor- en Noorderkempen roept alle (groot)ouders en kinderen op om deze week kinderbegeleiders extra te bedanken. “Dit kan door je kindje een kleurplaat te laten maken of bijvoorbeeld op een kaartje een compliment te schrijven”, zegt Imke Arnouts van het Lokaal Loket Kinderopvang.
Het lokaal loket kinderopvang helpt (toekomstige) ouders met hun zoektocht naar kinderopvang. Je bent steeds welkom voor een bezoekje op www.kinderopvangvoorkempen.be. Hier stellen ze graag alle opvanginitiatieven in de Voorkempen voor. Je kan hen ook contacteren via kinderopvang [at] huisvanhetkindvoorkempen.be of 0470-21.51.95.

Kristin Matthyssen