Nieuw bestuur zet mes in aantal schepenpostjes

Op 17 oktober 2018, over deze onderwerpen: In de pers, Verkiezingen 2018

Standpunt N-VA Ranst:

Iedereen moet bezuiningen dus is het de taak van het gemeentebestuur om het goede voorbeeld te geven.

Artikel in Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 17 Okt. 2018

Nadat zondagavond al bekend raakte dat N-VA en Groen de nieuwe coalitie gaan vormen in Ranst zijn intussen ook alle schepenposten verdeeld. Opvallend: Ranst doet het voortaan met vijf man in het schepencollege. Dat zijn er twee minder dan nu.

Dat Johan De Ryck (N-VA) vanaf 1 januari burgemeester wordt in Ranst was al geweten. Dat Luc Redig (Groen) en Leen Baeten (NVA) schepen worden eveneens. Inmiddels werden ook Jan Dillen (N-VA) en Annelies Creten (Groen) tot schepen gebombardeerd.
John Oliviers (N-VA) wordt voorzitter van de gemeenteraad.

"Momenteel telt onze gemeente een zevenkoppig schepencollege. Van hogerhand moesten we in de komende legislatuur sowieso één schepenpost schrappen, maar wij gaan dus nog een stap verder", zegt Johan De Ryck. "Minder schepenen betekent minder mensen die de gemeente moet betalen. We willen op dat vlak het goede voorbeeld geven." Vanzelfsprekend worden de takenpakketten per schepen nu wel groter. "Vier van de vijf mensen in het college zullen zich daarom
voltijds op de politiek gaan concentreren", geeft De Ryck aan. " Enkel Jan Dillen gaat het proberen te combineren met een andere job."

Voornaamste bevoegdheden: algemeen beleid en financiën voor De Ryck, sociale zaken voor Baeten, openbare werken voor Dillen, mobiliteit en de nieuwe post klimaat voor Redig en onderwijs voor Creten. (KDC)