Nieuwe brug Vaartstraat over E34/E313 te Ranst

Op 5 januari 2024, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

EINDELIJK!!!
 
De brug over de E313 in de Vaartstraat raakte in 2012 ernstig beschadigd toen een vrachtwagen de onderkant ramde. Voor de veiligheid mocht er gedurende meer dan tien jaar in de Vaartstraat enkel beurtelings verkeer over de brug passeren, met verkeerslichten. Net als de oude brug van Wommelgem, kreeg ze de bijnaam ‘brokkelbrug’, omdat er eens stukken naar beneden vielen.
In 2012 was er geen budget om de brug te vervangen.
In  de verantwoordingsnota betreffende de vervanging van brug van de Vaartstraat lazen we in 2015 dat de planning voorzag dat deze brug volledig buitendienst gesteld zou worden voor het verkeer vanaf het najaar van 2016 tot eind 2017.
In 2018 lezen we dat de bouw van de brug over de E313/E34 in de Oelegemse Vaartstraat nog minstens drie jaar op zich laat wachten. De werken moesten in het najaar van 2018 starten, maar toen bleek het ontwerp van de nieuwe brug niet bruikbaar.
Een nieuwe sierlijke brug was al getekend en normaal moest in 2018 de verbouwing beginnen maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) was tot de conclusie gekomen dat het ontwerp technisch niet uitvoerbaar was. De hoeveelheid wapeningsstaal was in verhouding tot de hoeveelheid beton te hoog en daardoor was de stevigheid niet helemaal verzekerd. De Vlaamse overheid liet een bijkomende studie maken om tot een degelijk nieuw ontwerp voor de brug te komen. Dat hield in dat er pas in 2021 aan de brug n gewerkt worden. Als de nieuwe studie klaar is volgt er meer informatie over het definitieve ontwerp.
In 2024 is het dan eindelijk zover. De bouw van de nieuwe brug start in maart, de brug wordt afgesloten vanaf 1 februari 2024 voor de voorbereidende werken.


 

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 5/01/2024


Bouw nieuwe brug Vaartstraat start in maart, brug afgesloten vanaf 1 februari

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start zaterdag 9 maart met de vervanging van de brug van de Vaartstraat, over de E313, in Ranst.
De oude brug wordt vervangen door een volledig nieuw exemplaar met ruimte voor gemotoriseerd dubbelrichtingsverkeer, enkelrichtingsfietspaden en een ecoduct. Vanaf 1 februari wordt de brug afgesloten voor alle verkeer om de zone rond de brug vrij te maken als werfzone.
De brug van de Vaartstraat in Ranst raakte in 2012 zwaar beschadigd toen een vrachtwagen tegen de onderzijde reed. Voor de veiligheid kan het verkeer sindsdien slechts beurtelings passeren via verkeerslichten. Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf maart een volledig nieuwe brug die opnieuw ruimte biedt voor gemotoriseerd dubbelrichtingsverkeer.
“Daarnaast voorziet het Agentschap ook een enkelrichtingsfietspad aan beide zijden, afgescheiden van de rijbaan. Een ecoduct maakt het plaatje compleet. Zo kunnen dieren in alle rust en veiligheid de snelweg oversteken en worden twee natuurgebieden met elkaar verbonden. Als alles vlot verloopt, is de nieuwe brug klaar voor gebruik tegen eind 2024”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

Voorbereiding
Vooraleer de aannemer in opdracht van AWV kan starten aan de bouw van de nieuwe brug, voert hij voorbereidende werken uit. Vanaf donderdag 1 februari start hij met het rooien van enkele bomen om de projectzone vrij te maken. Dat moet voor het broedseizoen gebeuren. Tijdens dat seizoen is het verboden om vogels, hun eieren en hun nesten te verstoren. Vanaf 1 februari kan verkeer niet meer over de brug rijden. Die situatie geldt tot de nieuwe brug klaar is. De afgesloten werfzone bevindt zich tussen de Zakstraat en de Oude Vaartstraat. Beide zijstraten blijven dus bereikbaar. De gedetailleerde omleidingen, voor zowel de actieve weggebruikers als het gemotoriseerd verkeer, liggen nog niet helemaal vast. Zodra deze bekend zijn, worden omleidingsplannen online gezet en volgt er nog uitgebreide communicatie.

Afbraak oude brug in maart
In de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 maart, van 22 uur tot 9 uur, gaat de oude brug tegen de grond. Om de brug te slopen, wordt de E34/E313 die nacht volledig afgesloten in beide richtingen. AWV verwacht ernstige verkeershinder. Het Vlaams Verkeerscentrum raadt de weggebruikers met klem aan de omgeving te vermijden. Verkeer wordt op grote schaal omgeleid. Wie van Hasselt naar Antwerpen of Gent rijdt en omgekeerd, moet omrijden via Brussel. Verkeer vanuit Eindhoven naar Antwerpen en omgekeerd wordt omgeleid via Breda.
Als de voorbereidende werken vlot verlopen, start de bouw van de nieuwe brug vanaf april. De plaatsing van de middenpijler is in de paasvakantie gepland, omdat dan meerdere rijstroken op de snelweg nodig zijn als werfzone. Het verkeer rijdt in die periode over een verminderd aantal rijstroken, twee in elke richting. De busbaan richting Antwerpen wordt afgesloten. Tijdens de laatste drie weken van april passeert het verkeer over drie rijstroken, zowel richting Antwerpen als richting Hasselt en Eindhoven. De busbaan blijft eveneens afgesloten. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht zware hinder.
De opening van de spiksplinternieuwe brug is momenteel voorzien voor eind 2024. De meest actuele info is steeds beschikbaar op www.wegenenverkeer.be/ranst

Kristin Matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is