Sociaal woonproject aan watertoren in Ranst plechtig geopend

Op 22 oktober 2022, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

Toespraak van burgemeester Johan De Ryck

"In december 2013 besliste het Vast Bureau van de gemeente Ranst om op zoek te gaan naar een partner om hier aan de Speltlaan een sociaal woonproject te realiseren. In het verslag van toen lezen we dat De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting ogenschijnlijk de eerste gesprekspartner is. De gesprekken resulteerde in een verkoop / aankoop belofte tussen het OCMW van Ranst en De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting die ondertekend werd op 18 maart 2015 door Marc Van Den Eynde en Jan Hauwaer die tot op vandaag nog steeds de trekkende krachten zijn bij De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting.
In juni 2016 kwam Marc Vanden Eynde toelichting verstrekken over de bouw van 26 huurwoningen / appartementen op deze site. Bedoeling was toen om te straten met de werken in 2017.
Dat was een beetje voortvarend zullen we zeggen want in oktober 2018 werd de stand van zaken aangaande het project aan de Watertoren in Ranst besproken op de Raad voor maatschappelijk welzijn. Op dat moment waren alle vergunningen in orde en kon er gestart worden met de werken na de goedkeuring van de financiering. Begin 2020 gingen de werkzaamheden voor de bouw van veertien woningen en twaalf appartementen van start.
Voor het huidige bestuur was dit een zeer belangrijk project omdat wij beslist hadden om de achterstand betreffende het aantal sociale huurwoningen in Ranst – het zogenaamde sociaal objectief – terug te dringen. Het bindend sociaal objectief betekend dat er in totaal 151 sociale huurwoningen moeten zijn op het grondgebied van Ranst. Met deze bijkomende 26 sociale huurwoningen zetten we in ieder geval een stap in de goede richting.
In samenwerking met De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting waren wij volop plannen aan het uitwerken voor de bouw van de resterende sociale huurwoningen. De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting en Arro Antwerpen zouden samen met het gemeentebestuur een kwalitatief woonproject realiseren, deels voor sociale huurwoningen, deels voor sociale koopwoningen. Begin dit jaar heeft de Vlaamse Regering echter beslist dat Ranst wordt ingedeeld bij de Regio Antwerpen en dat wij moeten overgaan naar de nieuwe woonmaatschappij De Voorkempen. De verdeling en opvolging van het patrimonium wordt door de sociale huisvestingsmaatschappijen op dit moment onderling bekeken. Daardoor staan alle lopende zaken momenteel stil. Wij betreuren dit ten zeerste.
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting uitdrukkelijk te bedanken voor alles wat ze voor Ranst hebben gedaan voor de sociale huisvesting en ook voor het feit dat ze nog steeds constructief met ons samenwerken ook al moeten we kortelings gedwongen afscheid nemen. In ieder geval dankt het gemeentebestuur van Ranst u voor de bouw en de toewijzing van deze nieuwe woningen aan de Speltlaan.
En laat het voor iedereen duidelijk zijn het zijn niet de bovenaardse wezens die hier met hun UFO op het dak geland zijn die dit project hebben gerealiseerd maar wel De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting die soms wel over bovenaardse krachten moet beschikken om een dergelijk project tot een goed einde te brengen. Nogmaals dank hiervoor en proficiat met de realisatie van dit sociaal woonproject."

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 22/10/2022

“Na twee jaar op wachtlijst” Nieuw sociaal woonproject aan watertoren plechtig geopend met frietje en speeches

In de Speltlaan in Ranst onder de watertoren van Pidpa werden vrijdag 26 nieuwe sociale huurwoningen en appartementen geopend. Het gaat om een realisatie van het OCMW van Ranst en de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting.
Eind 2013 besliste de gemeente Ranst om op zoek te gaan naar een partner om in de Speltlaan, vlak bij het voetbalveld, een sociaal woonproject te realiseren. De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting kwam als partner uit de bus. Het heeft allemaal wat langer geduurd dan verwacht, maar burgemeester Johan De Ryck (N-VA) toonde zich vrijdag heel tevreden.
“Voor het huidig bestuur was dit een zeer belangrijk project, omdat wij beslist hadden om de achterstand in sociale huurwoningen in Ranst - het zogenaamd 'sociaal objectief' - terug te dringen”, zegt de burgemeester. “Volgens dat bindend sociaal objectief moeten er in totaal 151 sociale huurwoningen komen in Ranst. Met deze 26 nieuwe sociale huurwoningen en appartementen zetten we een stap in de goede richting.”
Voor De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting is het het eerste en meteen ook het laatste project in Ranst geweest. Begin dit jaar besliste de Vlaamse regering om Ranst in te delen in regio Antwerpen. “We moeten overgaan naar de nieuwe woonmaatschappij De Voorkempen. Deze huizen en appartementen moeten dus worden overgedragen”, vertelt De Ryck.
Waterkuip als UFO
Bijzonder aan het project in de Speltlaan is dat de grote waterkuip van de Pidpa-watertoren als een UFO op de daken van de huizen lijkt te rusten. Qua architecturale uitstraling heeft het project voor- en tegenstanders. Er zijn ook grotere huurwoningen met drie slaapkamers.
Enkele huurders toonden vrijdag trots hun nieuwe stek. Twee maanden geleden trokken Güven (42) en Yeter (40) in hun huurappartement op de gelijkvloerse verdieping, met voordeur richting de Ranstsesteenweg. Ze hebben Turkse roots, maar Güven is eigenlijk een echte Lierenaar. “Ik werk aan de haven van Antwerpen. Nu zit ik nog tien minuten dichter bij het werk”, vertelt hij. “Dit is een nieuwbouw, dus qua energiekosten valt het allemaal mee. Ik heb tweeënhalf jaar op de wachtlijst moeten staan. Ook dat vind ik heel goed meevallen.”
Het stel heeft een tuintje. De tweede slaapkamer is bedoeld voor de stiefzoon van Güven die binnenkort mee verhuist. “Toen we voor het eerst de open keuken en living zagen, waren we blij verrast door de ruimte. Er is een mooie inloopdouche. Het enige nadeel is dat de twee slaapkamers aan de straatzijde op de Ranstsesteenweg liggen. Voor 22u kun je niet slapen, want er wordt echt hard gereden op die baan. Het geluid van het voetbal en de tennisvelden hoor je zowel voor- als achteraan. Voorts gaan we ook nog een tuinpoortje vragen zodat we langs achter ook binnen kunnen. Maar we zijn content. Het is zeker onze bedoeling hier tien tot vijftien jaar te blijven wonen.”
Er was een mobiel frituur en drankjes voor iedereen. In de marge werd verteld dat er nog extra bomen komen, omdat een deel in een storm sneuvelde.
Kristin Matthyssen