Taxushaag moet voor groenscherm zorgen

Op 7 augustus 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Tijdens de gemeenteraad van juni heeft N-VA Ranst het college in gebreken gesteld wegens het niet naleven van de voorwaarden opgelegd in de stedenbouwkundige vergunning bij de bouw van het seniorenlokaal aan de Valkenlaan. In de stedenbouwkundige vergunning die afgeleverd werd op 20 augustus 2010 lezen we onder het punt beschrijving van de omgeving en de aanvraag: “de uitbreiding wordt in de lijn van de bestaande jeugdlokalen voorzien en op voldoende afstand van de perceelgrenzen ingeplant (min ca. 7 meter). Een voldoende afschermend groenscherm met een minimum breedte van 3 meter wordt t.o.v. de aanpalende percelen voorzien”.
We lezen verder dat de vergunning werd afgeleverd aan de aanvrager die ertoe verplicht is de volgende voorwaarde na te leven: “het groenscherm, zoals aangeduid op de plannen, aan te leggen in het eerstvolgende plantseizoen na de beëindiging van de werken”.
Leen Baeten vroeg aan de schepen wanneer hij de opdracht ging geven om de groene gordel aan te leggen, zoals opgelegd werd aan het gemeentebestuur in de stedenbouwkundige vergunning die afgeleverd werd op 20 augustus 2010?

Artikel: Gazet Van Antwerpen 07/08/2015 door Sylvain Liekens

Achter het seniorenlokaal in de Ranstse Valkenlaan plant het bestuur een taxushaag die voor het opgelegde groenscherm moet zorgen.
Raadslid Leen Baeten van N-VA interpelleerde schepen Jef Verhaegen over de afspraken die waren opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning bij het optrekken van het seniorenlokaal. “Daarin is sprake van een voldoend afschermend groenscherm van drie meter breed. Voorlopig is op die plek achter het seniorenlokaal nog altijd niets geplant dat daar kan voor doorgaan. Wanneer plant de gemeente die voorschriften na te leven?”
Jef Verhaegen pleitte voor enig geduld. “We willen niet overhaast te werk gaan. We willen nog met de mensen uit de buurt van gedachten wisselen over een oplossing. Een groene gordel moet ook onderhouden worden en met het verbod op herbiciden is dat veel arbeidintensiever en dus duurder geworden voor de gemeente.
Een nieuw idee dat nog moet besproken worden met de groendienst is om daar een taxushaag te planten. Als die langer is dan veertig meter wordt die gratis gesnoeid. Zo vangen we twee vliegen in één klap want dan kunnen we deelnemen aan de actie ‘Vergroot de Hoop’. We moeten nog nagaan of de grond voldoende goed is om daar een haag te planten. Als de bevoegde diensten dan met die haag instemmen, kunnen we die haag hopelijk nog in dit plantseizoen aanbrengen.”