Tractor Kerstrun Ranst

Op 27 december 2022, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

Na 15 jaar Kerstrun in Geel, en ondertussen meer dan 40 verschillende jaarlijkse organisaties doorheen Vlaanderen, nu ook in Ranst een Tractor Kerstrun op 30 december 2022.
Een 22km lange tocht met met kerstlichtjes versierde tractoren door groot Ranst om de landbouwsector ook eens positief in het nieuws te laten komen.
De feestelijk verlichte tractoren vertrekken te 19:00 uur in de Vaartstraat.
De route: 19:30 uur Oelegem - 20:00 uur Broechem - 20:30 uur Emblem - 21:00 uur Millegem - 21:30 uur Ranst - 22:00 uur aankomst Vaartstraat

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 30/12/2022

Nieuwe traditie geboren in Ranst: kerstrun met verlichte tractoren slaat direct aan

“De moeite, hopelijk organiseren ze het volgend jaar opnieuw.” Het publiek langs de weg reageerde enthousiast op de eerste kerstrun met tractoren in Groot-Ranst. Veel inwoners kwamen kijken langs het parcours
Jan Bens, jarenlang in het bestuur van de tractorrun in Geel maar onlangs naar Ranst verhuisd, sloeg de handen in elkaar met Jonas Peers uit Ranst. De organisatoren kregen steun van de Landelijke Gilden van Broechem, Emblem en Ranst. Ze konden ook rekenen op een 25-tal vrijwillige seingevers en de politie zone Zara die voor een veilige passage zorgden.
Ze hadden gemikt op dertig tractoren voor een eerste editie. We hebben ze niet geteld, maar dat streefdoel werd zeker gehaald. Er zaten echte kunstwerken bij met draaiende kerstbomen, een grote Frozen-sneeuwpop en zelfs een Atomium. Wat ook opviel: de tractorbestuurders trakteerden de toeschouwers op veel deuntjes. Het was een muzikale kerstrun.
“Het is de eerste keer dat we zoiets zien”, reageerden Wieza (81) en Jaak (79), die vlakbij wonen en aan de rotonde kwamen kijken. “Hopelijk doen ze het volgend jaar opnieuw want ik vond het echt schoon, de moeite”, benadrukt Wieza.
Sam en Kimi, twee buurvrouwen, kwamen met de kinderen kijken. Zij wonen ook vlakbij. “Prachtig, en wat ik vooral tof vind is dat de mensen samenkomen op straat en met elkaar aan de praat slaan”, vindt Sam. “Het is een sociaal gebeuren.” Zelf hadden ze ook een drankje bij om nog wat buiten na te praten. Noah (8) kon zijn enthousiasme niet onderdrukken en stond soms echt met open mond te kijken. “Die tractor met de kerstman in de schoorsteen vond ik het knapst”, zegt de jongen.
De organisatoren weten dus wat hen te doen staat: volgend jaar opnieuw. Er lijkt een nieuwe, mooie eindejaarstraditie geboren in Ranst.
Kristin Matthyssen

Artikel: Gazet van Antwerpen  - 27/12/2022

Eerste Kerstrun met verlichte tractoren vrijdagavond in alle Ranstse deelgemeenten

Voor het eerst organiseert het Tractor Kerstrun Team uit Ranst een Kerstrun met verlichte tractoren vrijdag 30 december in Ranst. Om 19u vertrekt de stoet in de Vaartstraat om vervolgens alle deelgemeenten te doorkruisen. De organisatoren streven naar 30 deelnemende tractoren voor deze eerste editie.
In Malle en Zoersel zijn de tractorruns al enkele jaren een hit. Zeker in Zoersel is het een van de jaarlijkse hoofdhappenings van de Landelijke Gilde en staan de mensen rijen dik op straat. Verschillende boerenzonen van Ranst nemen ook aan de tractorruns in andere gemeenten deel, zoals ook aan de grote tractorrun in Geel. Vaak kruipt er een week opbouw in het versieren met lichtjes van hun landbouwvoertuigen, vandaar dat de Ranstenaars hun gemeente ook willen laten meegenieten.
Onderweg zijn er kijkplekken om iets te drinken, zoals aan het kerstcafé in Broechem, aan WZC Czagani en aan het wintercafé van WZC Armonea. Zeker ook voor personen in zorginstellingen is zo’n kersrun een feeërieke passage. De tractoren rijden in totaal drie uur door Ranst, Oelegem, Broechem, Emblem, Millegem en weer naar Ranst.
Kristin Matthyssen