Zwemwater voor de Ranstenaren

Op 18 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

N-VA Ranst:

Tijdens de gemeenteraad van 17 oktober 2022 werden er door de oppositie vragen gesteld over de haalbaarheidsstudie voor intergemeentelijke zweminfrastructuur. De antwoorden op hun vragen stonden in het document dat alle gemeenteraadsleden ontvangen hadden voorafgaande aan de informatie avond op 12 september 2022.
In dit document kon men lezen dat voor het schoolzwemmen de meerderheid van de leerlingen van Ranst naar Lier gaat na de sluiting van het zwembad van Wijnegem. Jaarlijks is er nood aan 18.260 schoolzwembeurten van minimaal 30 minuten.
Door de sluiting van het zwembad van Wijnegem, werd de verzadigingsgraad van het zwembad van Lier nu reeds bereikt. In de nabije toekomt worden de zwembaden van Nijlen en Pulderbos eveneens gesloten.
"Om ervoor te zorgen dat in de toekomst de Ranstenaren die willen gaan zwemmen niet in de problemen komen en om aan de schoolkinderen zwemwater te kunnen aanbieden is het nu dringend nodig om te bekijken waar er een zwembad in onze regio kan gebouwd worden. Dat is dan ook de reden waarom Ranst heeft deelgenomen aan deze haalbaarheidsstudie." aldus burgemeester Johan De Ryck.

Blijkbaar was het voor sommigen niet duidelijk welke opdracht het studiebureau gekregen had. De doelstelling van de haalbaarheidsstudie stond nochtans op de eerste bladzijde van het document: "Naar aanleiding van de nakende sluiting van het intergemeentelijk zwembad op de site van het revalidatiecentrum Pulderbos, wensen de gemeenten Zoersel, Schilde, Zandhoven en Ranst te onderzoeken op welke manier een toekomst kan gegeven worden aan de zwemactiviteiten in de regio. Deze haalbaarheidsstudie omvat een onderzoek naar het optimale programma op basis van de noden en wensen op vlak van schoolzwemmen, clubzwemmen en recreatief zwemmen. Binnen het projectgebied wordt gezocht naar een optimale locatie om dit programma te verwezenlijken. Daarnaast wordt een onderzoek gevoerd naar een optimale samenwerkings-, opdracht- en beheersvorm, en wordt de financiële haalbaarheid en het tijdskader in beeld gebracht."

Er volgt nu overleg tussen de verschillende gemeenten die geïnteresseerd zijn alvorens er een beslissing kan genomen worden over het zwemwater voor de Ranstenaren.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 18/10/2022

Oppositie denkt dat zwembad financieel onhaalbaar is en heeft schrik dat gemeente gronden De Moervelden te goedkoop gaat weggeven.

De haalbaarheidsstudie voor het nieuw intergemeentelijk zwembad werd besproken in de gemeenteraad van Ranst.
Zandhoven, Ranst en Zoersel blijven na het afhaken van Schilde nog als partners over. Al sloot burgemeester Johan De Ryck (N-VA) niet uit dat er nog een vierde partner mogelijk kan aansluiten. Het volgend politiek overleg is gepland op 24 oktober.
De oppositie toonde zich kritisch. Ze vrezen dat het vooropgesteld recreatiebad veel te duur is en in de haalbaarheidsstudie de kosten zelfs nog ruim onderschat worden. Volgens Vlaams Belang Ranst is Zoersel momenteel zelfs al overleg aan het plegen met Lille, waar een nieuw zwembad komt, of ze daar zwemuren kan inkopen. Schepen van Sport Olivier Rul (Open Vld) van Zoersel ontkende dit enkele weken geleden nog formeel.
“Geen noodzaak”
Oppositieraadslid Lode Hofmans (onafhankelijk) meent dat er geen noodzaak is en Ranst gerust nog zwemuren in Antwerpen of Deurne kan inhuren. Momenteel gaan de meeste Ranstse schoolkinderen in Lier zwemmen na de sluiting van Wijnegem. Hij vreest ook dat domein De Moervelden verpatst gaat worden en verenigingen er zullen moeten vertrekken, omdat in Ranst de idee leeft dat De Moervelden als beste locatie uit de haalbaarheidsstudie kwam. “Wij hebben die grond destijds goedkoop kunnen aankopen”, zegt Lode Hofmans. “Nu is er in de haalbaarheidsstudie geen sprake van vergoedingen als het nieuw zwembad daar komt. Het zou veel beter zijn om de zwembaden in het Antwerpse zoals in Deurne en Antwerpen optimaal te laten renderen door te zorgen dat de mensen er van 8u tot 23u kunnen zwemmen, en een optimale bezetting daar na te streven, in plaats van in deze dure tijd nog een nieuw zwembad te bouwen.”
Verdeelsleutel
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) zegt dat het helemaal niet aan de orde is dat Ranstse verenigingen zouden moeten vertrekken van De Moervelden mocht het nieuw zwembad in Broechem komen. Hij benadrukte ook dat Ranst in dat geval zijn grond zeker niet gratis ter beschikking zal stellen maar dat dit alles eerlijk verrekend zal moeten worden in de verdeelsleutel. “Feit is dat er geen zwemwater voor onze schoolkinderen beschikbaar meer is in Mortsel, Antwerpen en Deurne, zoals jullie suggereren. Die vergoeding voor De Moervelden, mocht dit de locatie worden, vormde helemaal nog geen voorwerp in deze haalbaarheidsstudie. Wat schoolzwemmen betreft mag de maximale rijtijd tot een zwembad 30 minuten zijn. Als er geen nieuw intergemeentelijk zwembad komt, is het schoolzwemmen niet meer gegarandeerd. Laat ons het overleg op 24 oktober verder zetten. Niets sluit uit dat er nog een vierde partner bijkomt om de kosten te verdelen tussen meer gemeenten.”

Kristin Matthyssen