Gemeenteraad 26 juni 2017

6. Diplomaverlaging ICT- coördinator    -
7. VBR Ranstsesteenweg – dadingsovereenkomst    -
8. Douches Aspi-sport in het Ambelhuis    -

Lees hier het kort verslag, ons amendement, onze interpellatie en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Geen subsidies voor het Rup Emmaus/ReMa
Na de gemeenteraad van mei kregen wij meer duidelijkheid over de kosten en de subsidie aanvraag betreffende het dossier Rup Emmaus – Rema. Uit deze gegevens bleek dat de gemeente enkel de publicatie kosten voor haar rekening genomen had en niet had bijgedragen aan de kosten voor de opmaak van het Rup. Omdat er nu duidelijk was dat er  voor dit dossier geen subsidies konden aangevraagd worden vroeg en verkreeg Johan De Ryck de schrapping van de opdracht voor het aanvragen van subsidies uit het goedgekeurde besluit.

Achterstallige brandweerbijdragen 2013 (werking 2012) - negatief advies
Bovenop de reeds ontvangen afrekeningen voor 2007tot 2011 van in totaal 568.746,31 euro is de gemeente voor de werking van 2012 een bedrag van 189.437,06 euro verschuldigd.
In de huidige berekeningswijze opgesteld door de gouverneur werd geen rekening gehouden met de aanzienlijke investeringen die het gemeentebestuur van Ranst heeft gedaan in de werking van de brandweer. Jan Dillen bevestigde dan ook dat N-VA Ranst zich net zoals de vorige jaren aansloot bij het negatieve advies aangaande de opgelegde brandweerbijdragen.

Voortgangstoets 2016 betreffende het bindend sociaal objectief voor Ranst
In het kader van de realisatie van 175 sociale huurwoningen tegen 2020 in onze gemeente steunt N-VA Ranst de lopende projecten waarvan we voldoende zekerheid hebben dat deze gerealiseerd zullen worden.
Project aan de Bijlstraat (10 woningen), het Schuurblok (22 woningen) en de Speltlaan (26 woningen).
Het project Millegem is echter nog in een embryonaal stadium en daarom konden wij het besluit niet goedkeuren waarin duidelijk stond dat ook de ontwikkeling van Millegem zou gerealiseerd worden.
John Oliviers had een voorstel uitgewerkt om het besluit aan te passen. De burgemeester erkende dat het beluit niet volledig correct was omdat de samenwerkingsovereenkomst niet handelt over de ontwikkeling van Millegem maar over de realisatie van een stedenbouwkundige studie over Millegem.
Na een korte schorsing van de zitting heeft N-VA het ingediende amendement ingetrokken op voorwaarde dat de tekst van het besluit duidelijk zou vermelden dat er enkel een engagement voor een studie is en dat dit alles in overleg zal zijn met de bevolking.
De burgemeester bevestigde de door ons gevraagde aanpassingen waarna wij het aangepaste besluit betreffende de voortgangstoets 2016 in verband met het bindend sociaal objectief voor Ranst hebben goedgekeurd.
Natuurlijk blijven wij ijveren voor het behoud van de open ruimte van Millegem. Wij zijn eveneens van oordeel dat sociale huisvesting dicht bij de dorpskern moet voorzien worden waardoor de afstand tot winkels, scholen, bibliotheek en andere voorzieningen tot een minimum beperkt wordt.

Vaststelling rooilijn- en onteigeningsplan Spruytershofstraat
Volgens de redenering van het college moet de rooilijnbreedte van de Spruytershofstraat 12 meter zijn niettegenstaande er slechts een wegenis van 5 meter voorzien wordt. Wij stelden de vraag of er nagedacht was om van de Spruytershofstraat een enkel richting straat te maken en of er dan ook 12 meter nodig zou zijn. Hier was dus niet over nagedacht. Wij kwamen ook te weten dat de Spruytershofstraat niet in 1 maal heraangelegd zal worden. Eerst wordt de heraanleg vanaf de Kromstraat tot aan nr. 14 gerealiseerd. Later zal de straat terug opgebroken worden om de riolering vanaf nr.14 tot aan de Schawijkstraat aan te leggen.
Tijdens de informatie vergadering voor de omwonenden was de hoofdvraag: Waarom is er nog steeds geen ontwerpplan opgesteld? Ook gisteren tijdens de gemeenteraad werd er op deze vraag geen antwoord gegeven.
Wij vonden het niet correct om samen met het rooilijnplan bij hoogdringendheid een onteigenigsplan voor de Spruytershofstraat goed te keuren. Johan De Ryck drong nogmaals aan om een ontwerp op te maken betreffende het mogelijke uitzicht van de straat alvorens een beslissing te nemen over de mogelijke onteigeningen. Het gemeentebestuur wou hier niet op ingaan en daarom hebben wij ons onthouden bij de stemming.

Gedeeltelijke afschaffing voetweg 37 in Broechem (Van den Nestlaan- Abelebaan)
Trage wegen en het gemeentebestuur van Ranst het blijft een moeilijke combinatie. Weerom werd er beslist een voetweg af te schaffen. Mits een overeenkomst tussen de aangelanden van een bestaande servitudeweg naar de Van Den Nestlaan zou de voetweg 37die vertrekt aan de Abelebaan in ere hersteld kunnen worden. Johan De Ryck stelde vast dat dit gemeentebestuur geen enkele inspanningen wil doen om deze veilige trage weg, waarbij voetgangers en fietsers volledig gescheiden kunnen worden van het gemotoriseerd verkeer terug open te stellen.  Zowel in Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek als in Boechout zijn recent trage wegen die niet meer gebruikt werden heringericht en terug opengesteld. Wat wel kan in de ons omringende gemeenten is onmogelijk voor het gemeentebestuur van Ranst. Om deze redenen hebben wij tegen de gedeeltelijke afschaffing van voetweg 37 stemmen.

Diplomaverlaging ICT- coördinator
An Willems gaf aan dat wij er volledig achter staan dat de scholen meer ICT ondersteuning vragen en nodig hebben. Er werd wel de nadruk gelegd op het feit dat de ICT coördinator enkel een technische ondersteunende functie mag uitoefenen en dat er een duidelijke functieomschrijving moet opgesteld worden om problemen naar de toekomst toe te voorkomen. Onze bezorgdheden werden gedeeld door de schepen.

VBR Ranstsesteenweg – dadingsovereenkomst
De opdracht 'Verbindingsriolering Ranstsesteenweg' werd toegewezen voor 3.093.148,59 euro waarvan het aandeel van de gemeente Ranst 903.053,92 euro bedraagt. Dit wil zeggen dat de gemeente 29,20% van het totale bedrag moet betalen. De totale meerkost bedroeg 99.060,24 euro. Het college ging akkoord om hiervan 71.766,50 euro uit de gemeentekas te betalen. Waarom moet de gemeente 72,45% van de meerkosten betalen vroeg Johan De Ryck? Volgens de schepen was er met Aquafin en Rio-Link onderhandeld en was deze verdeling de enige mogelijkheid om geen rechtszaak te moeten opstarten. Wij waren van oordeel dat er zwak onderhandeld was en konden de dadingsovereenkomst dan ook niet goedkeuren.

Douches Aspi-sport in het Ambelhuis interpellatie door Erik Fossez
In het kader van de gebruiksovereenkomst met Kabatoon, bestaan er plannen om de bestaande douches in het Ambelhuis af te breken. Dit zou ook betekenen dat de sporters van Aspi geen gebruik meer kunnen maken van deze douches. Erik Fossez interpelleerde de schepen om te bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn. Financieel kan Aspi gebruik maken van de investeringssubsidie waarbij er een tussenkomst is van 50% in de kosten voor het installeren van nieuwe douches in hun clublokaal. Kabatoon heeft ook bevestigd dat de douches pas op het einde van het seizoen worden afgebroken. Hierdoor heeft Aspi-sport nog wat extra tijd om nieuwe douches te installeren.

Amendement

Sociale huisvesting Millegem - Amendement door John Oliviers - Klik hier

Tussenkomsten

Rooilijn- en onteigeningsplan Spruytershofstraat - Tussenkomst door Johan De Ryck