Beloofd is Beloofd

Op 20 maart 2024, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

In het begin van deze legislatuur werd aan burgemeester Johan De Ryck door Het Laatste Nieuws gevraagd om 5 punten op te noemen die in ons verkiezingsprogramma stonden om zeker te realiseren.

Op dat moment wisten we nog niet dat de coronapandemie roet in het eten zou strooien en wij twee jaar zouden verliezen om deze 5 punten uit te voeren. Het openbare leven heeft lang stil gelegen en dat had onvermijdelijk zijn impact. Aannemers mochten een tijd niet werken en toen ze de activiteiten mochten hervatten, moesten ze overal tegelijk zijn.

Toch ben ik er samen met de N-VA schepenen in geslaagd om die achterstand grotendeels weg te werken.

In grote lijnen heeft N-VA in Ranst haar beloftes van 2018 kunnen waar maken.

“Over het algemeen ben ik dus tevreden over het geleverde werk. Al zijn er natuurlijk altijd dossiers waarvan je had gehoopt dat ze net iets verder zouden staan. De doortrekking van het SAFI-fietspad naar Campus Vesta is er zo eentje. Achter de schermen wordt daar nog altijd druk aan verder gewerkt. Dat er zeker nog wat mogelijke verbeterpunten zijn daar zijn wij ook van overtuigd. Een reden te meer om verder te werken op de ingeslagen weg met N-VA aan het roer in Ranst." aldus burgemeester Johan De Ryck.

Artikel: Het Laatste Nieuws - 19/03/2024

BELOOFD IS BELOOFD - Snel doorbraak verwacht rond administratief centrum

Van de uitbouw van een administratief centrum tot de vernieuwing van een belangrijk fietspad: het gemeentebestuur van Ranst heeft de voorbije bestuursperiode niet stil gezeten. Hoe oogt het rapport? Door corona liepen enkele projecten enige vertraging op, maar tegen het einde van de legislatuur zou die achterstand ingehaald moeten zijn, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA).

1. Uitbouw administratief centrum
IN UITVOERING
De technische dienst en de dienst Omgeving hebben al een hele tijd geleden hun intrek genomen in twee voormalige militaire loodsen aan de Van Den Nestlaan in deelgemeente Broechem. Bedoeling is dat de volledige gemeentelijke administratie gaat volgen. Verder worden er op de site een raadzaal voor de gemeenteraad en kantoren voor de politie voorzien.
Voor die bijkomende zaken moest er een aangepast Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) worden opgesteld. Dat is eigenlijk klaar en er is ook al een openbaar onderzoek geweest, laat burgemeester Johan De Ryck weten. De Gemeentelijke Commissie Ruimtelijk Ordening (GECORO) zal tegen 13 maart een advies geven. Eind maart zal een extra gemeenteraadszitting worden gepland om het RUP definitief goed te keuren. Intussen zijn we al met vier aannemers in gesprek. Bedoeling is om voor het einde van de legislatuur nog een aannemer aan te stellen.
In tegenstelling tot eerdere berichten zou de podiumacademie dan toch niet verhuizen naar de Van Den Nestlaan. Mogelijk komt die terecht in het huidige gemeentehuis. Gemeenteraadslid Bart Goris (van oppositiepartij Goesting!) heeft enkele bemerkingen: Dat de technische dienst naar de Van Den Nestlaan verhuisde, is één ding. Maar de administratieve diensten zouden wij graag in het centrum van Broechem zien blijven (Eerder liet CD&V/WIJ dit ook al verstaan, red.). Die locatie is beter bereikbaar en de aanwezigheid van de gemeentelijke administratie brengt toch wat extra leven in het dorp.

2. Vernieuwing fietspad op de Herentalsebaan
UITGEVOERD

Het gemeentebestuur liet in 2021 al het fietspad op de Herentalsebaan vernieuwen. De fietsers kregen drie kilometer rode asfalt voor de wielen geschoven. Verder werd ook het voetpad heraangelegd. De lange hoofdbaan werd op die manier aantrekkelijker gemaakt voor de zwakke weggebruikers. De totale kostprijs voor de gemeente bedroeg dik 460.000 euro. Oppositiepartij CD&V/WIJ liet eerder al wel verstaan dat de meerderheid bij de heraanleg kansen liet liggen. Men vindt het fietspad eigenlijk te smal om echt comfortabel te zijn.

3. Rioleringswerken in de Kromstraat
UITGEVOERD

In de loop van 2022 werden er rioleringswerken in de Kromstraat uitgevoerd. Van de grens met Wommelgem tot aan het kruispunt met de Gasthuisstraat kwam er een gescheiden rioleringsstelsel. Via dat stelsel wordt het afvalwater van 4.400 inwoners afgevoerd naar een waterzuiveringsinstallatie in Wommelgem. Het regenwater loopt dan weer via grachten naar de Keerbeek. In één moeite werd het wegdek vernieuwd en werden er gescheiden fietspaden aangelegd, geeft burgemeester De Ryck nog mee. De gemeente investeerde 3,5 miljoen euro in het project, maar kon tegelijk wel rekenen op 2,7 miljoen euro aan Vlaamse subsidies.

4. Meer inspraak voor de inwoners
IN UITVOERING

Ranst heeft in de voorbije jaren meegedaan aan het provinciale project Veerkrachtige Dorpen. Aan de hand van inspraakmomenten wordt daarbij in kaart gebracht waar er voor elk dorp belangrijke uitdagingen liggen. Die worden dan vertaald naar doelstellingen en acties.
In Ranst centrum is het traject zo goed als beëindigd, aldus burgemeester De Ryck. De aanleg van een dorpspark nabij de kerk is een idee dat naar voren kwam. Momenteel is de aanleg van dat parkje volop bezig. Ook in Broechem en Oelegem werd Veerkrachtige Dorpen uitgerold. In Broechem lieten de mensen bijvoorbeeld al verstaan dat ze het kerkplein graag wat groener zouden zien worden. Met die input wordt eveneens aan de slag gegaan. Binnen afzienbare tijd zullen ook de bewoners van Emblem nog worden bevraagd.
Het concept van Veerkrachtige Dorpen is goed, maar het gemeentebestuur had nog meer kunnen doen op het vlak van participatie, reageert raadslid Bart Goris. De vroegere adviesraden, met vaste samenkomsten om de zoveel tijd, werden afgeschaft. Nu worden er project per project al eens adviesorganen bijeen geroepen, maar wij hebben de indruk dat de kloof tussen verenigingen en bestuur over het algemeen wat groter is geworden.

5. Inhuldiging van gerestaureerde molen in Oelegem
UITGEVOERD

In 2018 liep de windmolen in deelgemeente Oelegem serieuze schade op door een zware storm. Gedurende een paar jaar kon de molen niet meer malen. Ondertussen werden de wieken en het houtwerk hersteld. Vorige zomer was er de officiële inhuldiging. Sindsdien draait de molen weer, vertelt burgemeester De Ryck. De gemeente, de provincie, Stichting Kempens Landschap en heemkring De Brakken sloegen bij de herstelling de handen in mekaar. Stichting Kempens Landschap bracht bijna 52.000 euro in voor de reparatie. De overige 22.000 euro kwam uit de gemeentekas. Voor vochtonderzoek in de molenromp en de opmaak van een restauratiedossier legde de gemeente nog eens 36.600 euro op tafel.
Nu zal er nog werk worden gemaakt van de restauratie van de buitenschil van de molen, vult De Ryck aan. Daaromtrent zijn er al een paar besprekingen geweest. Overigens hebben we heemkring De Brakken ook een omgevingsvergunning gegeven voor de bouw van een smidse vlak bij de molen. Die smidse werd elders afgebroken en kan in Oelegem een tweede leven krijgen. Het gebouw kan de site een meerwaarde bieden.

Evaluatie
Wat zegt de meerderheid?
In het begin van deze legislatuur werden we geconfronteerd met een uitdaging die we nooit eerder hadden gekend: de coronapandemie. Dat heeft de zaken serieus bemoeilijkt, blikt Johan De Ryck terug. In feite hebben we daar twee jaar verloren. Het openbare leven heeft lang stil gelegen en dat had onvermijdelijk zijn impact. Er is ook een periode geweest waarin de aannemers niet mochten werken. En toen ze de activiteiten mochten hervatten, moesten ze overal tegelijk zijn. Maar goed, ik maak me sterk dat we die achterstand tegen het einde van de legislatuur grotendeels zullen hebben weggewerkt. Af en toe moesten we daar wel wat extra druk voor zetten.
In grote lijnen denk ik dat we onze beloftes van 2018 gaan kunnen waar maken, besluit de Ranstse burgervader. Over het algemeen ben ik dus tevreden over het geleverde werk. Al zijn er natuurlijk altijd dossiers waarvan je had gehoopt dat ze net iets verder zouden staan. De doortrekking van het SAFI-fietspad naar Campus Vesta is er zo eentje. Achter de schermen wordt daar nog altijd druk aan verder gewerkt.
Wat zegt de oppositie?
Bart Goris, van zijn kant, ziet zeker nog wat mogelijke verbeterpunten. De bouwrichtlijnen die op papier werden gezet, vormen op zich een prima leidraad. Alleen stellen wij vast dat het bestuur die richtlijnen niet altijd even strikt toepast. Een grote verkavelaar die met een masterplan komt, kan al eens een afwijking bekomen. Voorts vinden we de invoering van fietszones in principe een goede zaak. Alleen mag je daar ook niet in overdrijven. Nu werden er soms straten die zich daar totaal niet toe lenen ook omgevormd tot fietszone. De Bremstraat is daar een mooi voorbeeld van.
Kristof De Cnodder