Ranst wil structureel gaan samenwerken met buurgemeentes

Op 17 oktober 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
Gemeentehuis Ranst

Gemeenteraadszitting van maandag 16 oktober 2023

Kort verslag van een belangrijk punt dat werd besproken

Regiovorming - operationele en niet exclusieve samenwerking met andere gemeenten

Meer en meer gemeenten beginnen intensief samen te werken.
Samenwerking tussen gemeenten is het sleutelwoord voor de toekomst.
Op basis van voorbeelden uit de regio werd aan de gemeenteraad een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voorgelegd met de als doel een samenwerking die de toetredende gemeenten fundamenteel versterkt, schaalvoordelen oplevert, de kwetsbaarheid van de gemeenten vermindert en toekomstgericht de bestuurskracht en beleidscapaciteit enorm versterkt.
Uiteraard blijft iedere gemeenten zijn eigenheid en het eigen karakter behouden.
De samenwerking tussen Ranst en de deelnemende gemeenten  heeft 1 doel, namelijk het verhogen van onze bestuurskracht door:
-    de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening;
-    de vergroting van de deskundigheid en de efficiëntie;
-    de vermindering van de operationele kwetsbaarheid.
Iedere geïnteresseerde gemeenten blijft onafhankelijk bestaan met behoud van hun bevoegdheden.
De toetreding tot deze samenwerkingsovereenkomst is vrijwillig en niet exclusief waardoor zowel de deelnemende gemeenten deze samenwerking kunnen stopzetten en waarbij andere gemeenten kunnen toetreden mits de algemene principes aanvaard worden en iedereen akkoord is.

Artikel: Gazet van Antwerpen  -  18/10/2023

Ranst gaat intenser samenwerken met buurgemeenten maar ontkent fusiedromen

De gemeenteraad van Ranst keurde een structureel samenwerkingsverband goed met andere gemeenten uit de regio. De oppositie reageerde argwanend en ziet er de voorbereiding van een fusie in met Wommelgem en eventueel Wijnegem later. Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) ontkent dit met klem. “Ik ben geen voorstander van de natte droom van Bart Somers van verplichte fusies. Dit samenwerkingsverband biedt net een tegengewicht.”

Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) benadrukte dat de nauwere samenwerking tussen gemeenten het antwoord biedt tegen de uitdagingen van de toekomst. Hij wees op de versterking en de schaalvoordelen, terwijl iedere gemeente in zo’n samenwerkingsverband haar eigenheid behoudt en op eigen initiatief weer uit dat samenwerkingsverband kan stappen. Voorts biedt het ook mogelijkheden dat andere gemeenten nog kunnen toetreden.
“Onze noodplanambtenaar wordt nu al door vijf gemeenten ingezet. Zo kunnen we de kosten spreiden. Het maakt het ook makkelijker om personeel te vinden. Iemand die een voltijdse job zoekt maar enkel een parttime job kan krijgen in één gemeente, kan dan door nog extra uren te presteren bij een andere gemeente uit het samenwerkingsverband toch aan een voltijdse geraken. De lonen kunnen ook afgestemd worden. Nu overkwam het ons al dat een sollicitant zei dat hij in Zandhoven meer kon verdienen,” zei de burgemeester. “Ook het delen van materialen is interessant.”

De oppositie reageerde zeer wantrouwig, temeer omdat Wommelgem eenzelfde samenwerkingsovereenkomst deze week op de gemeenteraadsagenda heeft staan. De burgemeester van Wommelgem, Frank Gys (N-VA), maakte al bekend dat een hij een fusie met Ranst genegen is. Zo blijft Wommelgem uit de greep van Antwerpen.
Volgens Lode Hofmans (onafhankelijke), werd er vroeger toen hij nog burgemeester was ook al goed samengewerkt met de buurgemeenten, bijvoorbeeld op het vlak van uitwisseling van materiaal. “Daar hadden wij zo’n overeenkomst niet voor nodig.” Roel Vermeesch (onafhankelijke) vroeg om zo dicht mogelijk bij de mensen te blijven staan.

Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) ontkende dat hij op een fusie aanstuurt. “Verloven is samenwerken, huwen is fusie. Dit is een tegengewicht tegen een mogelijke fusie.”
Acht raadsleden van de oppositie vertrouwden het zaakje niet en stemden tegen.
(kma)

Artikel: Het Laatste Nieuws - 17/10/2023

Ranst wil structureel gaan samenwerken met buurgemeentes: “Aanzet tot fusie? Dit is net een tegengewicht”

De gemeenteraad van Ranst heeft zijn principiële goedkeuring gegeven voor het opzetten van een structureel samenwerkingsverband met andere gemeentes uit de omgeving. Ranst wil de efficiëntie van de dienstverlening zo verhogen. Met Wommelgem en Wijnegem waren er al verkennende gesprekken en ook Boechout en Zandhoven blijken geïnteresseerd in een samenwerking.

“Bestuurskracht is cruciaal en samenwerken met de buren is in dat kader de toekomst”, verkondigde burgemeester Johan De Ryck (N-VA) tijdens de jongste gemeenteraadszitting. “Het is onze intentie om met een paar naburige gemeentes zo’n samenwerkingsverband op te zetten. De algemeen directeurs van de gemeentes die daar mee in zouden stappen, kunnen bijvoorbeeld onderling bekijken welke materialen we samen kunnen inzetten en of we bepaalde personeelsleden gezamenlijk kunnen aanwerven. Ook kunnen we met omliggende gemeentes afspraken maken omtrent verloning van het personeel.”

Tegenkanting
Tijdens de gemeenteraadszitting viel te horen dat er al verkennende gesprekken zijn geweest met Wommelgem en Wijnegem. In Wommelgem zal de gemeenteraad trouwens donderdag worden gevraagd om de kaderovereenkomst voor een samenwerking eveneens principieel goed te keuren. Verder liet burgemeester De Ryck verstaan dat zijn collega’s van Boechout en Zandhoven ook oren hebben naar een samenwerking.
Op de oppositiebanken was er wel flink wat tegenkanting tegen de plannen. Acht raadsleden stemden dan ook tegen. Zestien anderen duwden het punt er wel door. Fernand Bosschaerts (CD&V) noemde de manier van werken van het schepencollege “niet transparant”. Onafhankelijk raadslid Roel Vermeesch ziet in de aangekondigde samenwerking een “slinkse manier om een toekomstige fusie te bekokstoven”. Volgens Vermeesch is daar bij de Ranstse bevolking geen draagvlak voor.

Vrijwillig en niet-exclusief
“Een samenwerking is net een tegengewicht voor een fusie”, benadrukte burgemeester De Ryck. “Iedere gemeente die er in zal stappen, behoudt zijn eigenheid. Bovendien willen wij een niet-exclusief en vrijwillig samenwerkingsverband. Er zijn gewoon een paar dingen die we moeilijk alleen kunnen doen. Door de handen in mekaar te slaan, kunnen de toetredende gemeentes sterker worden.”

HLN - Kristof De Cnodder