Gemeenteraad 18 september 2017

7. Snelheidsregime    -
8. Het lichtplan    -
9. Fietspad Van den Nestlaan    -

Lees hier het kort verslag, ons amendement, onze interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Fietsstraat Mollentstraat
N-VA Ranst was het niet eens met het gemeentebestuur dat voorstelde om van de Mollentstraat enkel een fietsstraat te maken zonder deze straat af te sluiten aan de N14.
Bij een politiecontrole werden er 19 precessen verbaal opgesteld van sluipverkeer dat rechtdoor rijdt richting Nijlen in plaats van de verplichte afslag richting Lier te nemen.
Wij zijn van oordeel dat er geen enkele reden is om nog jaren te wachten tot na de heraanleg van de N14 om de Mollentstraat definitief af te sluiten.
Dat het advies van de verkeerscommissie en de vraag van een meerderheid van de bewoners van de Mollentstraat werd genegeerd was voor ons onbegrijpelijk. Enkel wanneer de Mollentstraat aan het kruispunt van de N14 wordt afgesloten, lost men het probleem van het sluipverkeer op en is het veiliger voor fietsers, was het oordeel van de verkeerscommissie.
Daarom verdedigde Johan De Ryck ons amendement  om de Mollentstraat niet alleen om te vormen tot een fietsstraat maar ook dat de Mollentstraat ter hoogte van de N14 gelijktijdig definitief zou worden afgesloten.
Wij vroegen de gemeenteraadsleden te kiezen voor of tegen de veiligheid van de vele fietsers.
De schepen voor verkeersveiligheid en de gemeenteraadsleden van Open VLD en CD&V stemden tegen ons amendement.
N-VA Ranst vindt het een schande dat dit gemeentebestuur niet begaan is met de veiligheid van de fietsers en sluipverkeer blijft tolereren in een straat waar enkel plaatselijk verkeer toegelaten is.

Bibliotheek wordt Bibburen
Dankzij een overeenkomst met de gemeenten Borsbeek, Malle, Ranst, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel kunnen de inwoners van Ranst vanaf januari 2018 materiaal uitlenen in alle bibliotheken  van de deelnemende gemeenten. Elk lid kan in elke gemeente van Bibburen 15 stuks gratis lenen voor een periode van 4 weken. Jörg Welz vroeg zich af of er dan in het totaal 7 x 15 = 105 stuks konden uitgeleend worden. De schepen bevestigde dat dit principieel kan.

Fietsstraat Sint Antoniusstraat
Guido Wittocx bevestigde dat wij voorstander zijn voor de inrichting van een fietsstraat in de Sint Antoniusstraat. Ter plaatse hadden we echter vastgesteld dat nu aan het begin en het einde van de enkelrichtingsstraat niet hetzelfde onderbord hangt. Komende van Millegem staat er dat de uitzondering voor fietsers en bromfietsen type A van toepassing is. Wanneer je van Ranst komt staat er dat enkel fietsers tegen de richting mogen rijden. Daarom vroegen wij om aan beide kanten hetzelfde onderbord te plaatsen.

Onderhoudswerken aan buurtwegen
De goedkeuring werd gevraagd voor meerwerken ter waarde 49.851,43€. Het grootste deel van dit bedrag ging echter niet over meerwerken maar over extra werken in de Moorstraat en de Moervelden. Deze werken waren niet voorzien in het oorspronkelijke lastenboek.
Johan De Ryck wees erop dat dit niet de correcte werkwijze is. Daarom hebben de raadsleden van N-VA Ranst zich onthouden bij de stemming van dit punt.

Kerkenbeleidsplan gemeente Ranst
In 2011 werd er door de Vlaamse overheid gevraagd om een langetermijnvisie betreffende de toekomst van de parochiekerken op te maken. Dit werd besproken en goedgekeurd door de gemeenteraad in september 2014.  Volgens het Onroerend-erfgoeddecreet van juli 2016 moet er een kerkenbeleidsplan voorgelegd worden vóór 1 oktober 2017 wanneer men nog in aanmerking wil komen voor restauratiepremies.
Waarom heeft de schepen van erediensten pas op 28 maart 2017 de nodige stappen gezet om het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Ranst op te maken vroeg Johan De Ryck.
En toen werd het stil en kwam er een nietszeggend antwoord.
Nu vast staat dat er binnen een termijn van 15 jaar een implementatie moet uitgevoerd worden van een eventueel behoud met valorisatie, neven- of herbestemming van de kerken in Ranst drongen wij erop aan om niet tot het laatste moment te wachten om het parochiekerkenplan uit te werken.

Meerjarenplanwijziging en budgetwijziging gemeente -  september 2017
Naar jaarlijkse gewoonte worden de budgetten in de loop van het jaar bijgestuurd en ter
goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van september.
N-VA Ranst maakt er ook een gewoonte van om vragen te stellen over de meest in het oog springende aanpassingen.
Dit jaar was het opvallend dat er veel te lage inschattingen gemaakt werden om bepaalde werken uit te voeren waardoor het voorziene bedrag meer dan verdubbeld moest worden.

• Voor de binnen en buiten aanpassingswerken van Den Boomgaard was er een budget voorzien van 92.000 € hoe komt het dat dit nu oploopt tot 194.500 € vroeg Erik Fossez.
  • John Oliviers stelde vast dat voor de oprichting van de gemeentelijke magazijnen een extra budget van 750.000 € gevraagd werd boven op het voorziene bedrag van 1.500.000 €.
  • Het grote restbudget van 130.000 € voor verkeersveiligheidsbevorderende maatregelen werd door het college geschrapt in plaats van dit te gebruiken om andere dringende infrastructuurwerken uit te voeren zoals Leen Baeten voorstelde.
  • Ook voor de opmaak van een noodzakelijke mobiliteitsstudie was er slechts 3.900 € voorzien, maar ook dit bedrag bleek niet toereikend te zijn. Er was nog een bijkomend budget van 17.000 € nodig merkte Patrik Teurfs op.
  • Dat de nieuwe parking voor de politievoertuigen moest afgesloten worden met een degelijke poort was niet voorzien kon Guido Wittocx vaststellen want ook hier was er een extra bedrag van 3.000 € nodig.

Vooraleer er een openbare aanbesteding kan plaatsvinden wordt er een lastenboek en een bestek opgemaakt waarop het budget gebaseerd is. Hoe is het dan mogelijk dat er dergelijke grote onderschattingen zijn van de kostprijs was onze vraag?
De lastenboeken waren correct maar de architect heeft zich vergist was het povere antwoord van onze  schepen / architect.

In de tekst had Jan Dillen gelezen dat het register onbebouwde percelen niet goedgekeurd was door de Vlaamse Overheid omdat kadastrale percelen niet meer up-to-date waren. Het moet opnieuw opgemaakt worden. De burgemeester bevestigde dat er een achterstand was van drie jaar en dat er momenteel andere prioriteiten zijn.

Ten slotte was er nog de schrapping van een budget van 300.000 € voor de aanleg van de nieuwe Maasweg
Het plan voor de omleidingsweg werd afgekeurd en moet volledig opnieuw opgesteld worden. De vergunningsaanvraag voor de aanleg van de omleidingsweg van Oelegem (nieuwe Maasweg) werd ingetrokken. Door in oktober 2016 niet te willen luisteren naar het voorstel van N-VA Ranst om de ontsluitingsweg dichter bij de bestaande KMO zone te leggen is er een jaar verloren gegaan en moet bovendien de volledige procedure overgedaan worden.
Wij herinnerden de burgemeester aan zijn uitspraak namelijk: “met de afbraak en heropbouw van de brug aan de Jozef Simonslaan kan pas gestart worden nadat de nieuwe verbindingsweg is aangelegd.”
Blijft u erbij dat de omleidingsweg zal aangelegd zijn alvorens de brug wordt afgebroken en zo niet welke maatregelen gaat u nemen om een verkeersinfarct in Oelegem te voorkomen vroeg Johan De Ryck.
Dat dit gemeentebestuur niet vooruitziend is bleek uit het antwoord van de schepen die enkel kon melden dat het nog steeds de bedoeling is om tijdig klaar te zijn met de omleidingsweg en dat er gehoopt wordt dat er pas na 2020 begonnen wordt met de afbraak van de brug. Over mogelijke maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden is nog niet nagedacht.

Snelheidsregime interpellatie door Patrik Teurfs
In de verslagen van de  verkeercommissie lazen we dat er verwezen werd naar de wegcode om geen “Zone 30” borden te plaatsen bij de fietsstraat in de Emblemseweg.
Wanneer er gevraagd werd om “Zone 30' borden te plaatsen langs beide zijden van het plateau aan het Gemeenteplein werd geantwoord dat aan AWV zal gevraagd worden om deze borden te plaatsen.
Patrik Teurfs wees op de inconsequente adviezen en hij vroeg aan de schepen om erover te waken dat de adviezen van de verkeerscommissie in overeenstemming zouden zijn met het geldende verkeersreglement.
De schepen gaf toe dat in beide gevallen de wegcode van toepassing is en dat het besluit zal aangepast worden.

Lichtplan interpellatie door Leen Baeten
Van 1.050 lichtpunten werd het brandregime in de zomerperiode 2017 aangepast dit wil zeggen dat deze lichtpunten gedoofd worden om 23 uur om dan terug herontstoken te worden om 6 uur.
Het aangepaste brandregime zal na invoering geëvalueerd en bijgestuurd worden indien nodig lezen we.
Wij vroegen vooral de aandacht te vestigen op de veiligheid van de voetgangers en de fietsers. Waar nodig moet er op korte termijn een aanpassing uitgevoerd worden indien dit noodzakelijk is voor de veiligheid.
Leen Baeten wees eveneens op de mogelijkheid om te kiezen voor een brandprogramma waarbij er onderscheid gemaakt kan worden tussen week en weekend.
De schepen antwoordde dat het gekozen brandprogramma afgestemd is op onze buurgemeenten. Wanneer wij concrete probleemsituaties melden zullen de nodige aanpassingen uitgevoerd worden. De evaluatie zal nog voor het einde van het jaar gebeuren.

Fietspad Van den Nestlaan interpellatie door Johan De Ryck
Dat de bestaande fietsinfrastructuur in slechte staat is en dringend moet aangepakt worden kan iedereen ondervinden die langs de Van den Nestlaan fietst. Naar aanleiding van de voorziene werkzaamheden aan de riolering is het de bedoeling om gelijktijdig de fietsinfrastructuur aan te passen. De Gemeentelijk begeleidingscommissie heeft hiervoor een startnota Fietsfonds Van den Nestlaan opgemaakt.
In deze startnota staat dat het college voorstander is voor een dubbelrichtingsfietspad.
Johan De Ryck vroeg of de omwonenden reeds geïnformeerd waren dat de ongeveer 75 eikenbomen die nu een buffer vormen tussen het fietspad en de straat hiervoor gekapt zullen worden.
De schepen antwoordde dat de omwonende op de hoogte waren van mogelijke rioleringswerken.
Of de omwonenden weet hebben van het kappen van de bomen in hun straat konden wij niet uitmaken uit het antwoord van de schepen.

Amendement

De Mollentstraat wordt definitief afgesloten ter hoogte van de N14 - Amendement door Johan De Ryck - Klik hier

Interpellatie

Fietspad Van den Nestlaan - Interpellatie door: Johan De Ryck - Klik hier