U bent hier
1.650 elektrische deelfietsen verbinden straks volledige vervoerregio
N-VA Ranst:
Antwerpse Vervoerregio krijgt gloednieuw elektrisch deelfietsensysteem.
De typisch oranje fietsen van het Deense bedrijf Donkey Republic zullen vanaf de lente van 2022 ook te zien zijn in het straatbeeld van de gemeenten van de Vervoerregio Antwerpen. Het is de eerste keer dat er een elektrisch deelfietsensysteem op zo'n grote schaal in Vlaanderen zal worden uitgerold. Tegen 2030 moet 50 procent van de verplaatsingen op een duurzame manier gebeuren. De (elektrische) fiets is voor steeds meer mensen een valabel alternatief voor de auto.
Ook in Ranst zullen deze elektrische deelfietsen ingezet worden waardoor ook de iets langere woon-werkafstand haalbaar wordt met een duurzaam vervoermiddel.
Artikel: Gazet van Antwerpen* - 30 Jun. 2021
1.650 oranje elektrische deelfietsen zullen vanaf de lente van 2022 de ruim miljoen inwoners in de Antwerpse regio helpen bij hun mobiliteit. Het wordt één van de grootste elektrische deelfietssystemen in Europa. “Dit is toch wel een historisch moment”, zegt Koen Kennis (N-VA), Antwerps mobiliteitsschepen en voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen.
De uitbouw van dit elektrisch deelfietssysteem ligt in handen van Donkey Republic. Dit Deense bedrijf met hoofdzetel in Kopenhagen werd geselecteerd door Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Het gaat om een contract van minstens tien jaar en wordt gefinancierd vanuit de inkomsten van de Liefkenshoektunnel. Het gaat om 1,5 miljoen euro per jaar.
Dit deelsysteem zal beschikbaar zijn voor de inwoners van de 32 gemeenten in de Vervoerregio Antwerpen en enkele aangrenzende Wase gemeenten. De fietsen moeten steeds achtergelaten worden in een hub of virtuele fietsenstalling. Die zullen zeker aan Park and Rides en aan treinstations komen. Hoeveel juist en welke specifieke locaties ze uitkiezen, wordt de volgende maanden verder bekeken.
“Het systeem laat toe om op basis van het gebruik van de klanten bij te sturen in het aantal en de plekken van de hubs”, zegt Erdem Ovacik, CEO van Donkey Republic.
Via smartphone
De klant betaalt voor een rit van een halfuur 3 euro. Er kan ook een maandabonnement worden genomen voor 72 euro (maximaal veertig ritten) of een jaarabonnement voor 600 euro (goed voor vierhonderd fietsritten). De limiet in het aantal ritten moet er voor zorgen dat de batterijen tijdig kunnen worden opgeladen en de fietsen steeds beschikbaar zijn voor iedereen. Als de batterij bijna leeg is, geeft de fiets een signaal en wordt de batterij vervangen door een medewerker van Donkey Republic. Het bedrijf wil hiervoor samenwerken met sociale economiebedrijven. Het reserveren of ontgrendelen van de elektrische deelfiets zal via een applicatie op de smartphone gebeuren.
Woon-werkafstand
Afhankelijk van de interesse vanuit de verschillende gemeenten uit de vervoerregio kan het basisnetwerk verder aangevuld worden. Gemeenten, bedrijven of organisaties krijgen de mogelijkheid om het basisnetwerk verder uit te breiden met gewone of elektrische deelfietsen.
“We zijn de eerste vervoerregio in Vlaanderen die op deze schaal initiatieven neemt”, zegt Kennis. “Dit is een historisch moment. In de stad Antwerpen zijn de deelfietsen al lang een groot succes. We rollen dit nu verder uit op regionale schaal. In de regio tussen SintNiklaas en Wuustwezel kunnen we met de hulp van Donkey Republic een systeem van elektrische deelfietsen aanbieden waardoor ook de iets langere woon-werkafstand haalbaar wordt met een duurzaam vervoermiddel. De modal shift die in de stad al bereikt werd, ambiëren we ook voor de regio. De mobiliteitsknoop rond Antwerpen stopt immers niet aan de stadsgrenzen.”
Donkey Republic is een ervaren speler. Het bedrijf bestaat zes jaar. Het is actief in veertien landen met 600.000 unieke klanten, samen goed voor tien miljoen fietsritten.
“Het elektrisch deelfietssysteem van Donkey Republic bestaat al in Genève, Rotterdam en Brest, maar niet op de schaal die er in de Antwerpse regio komt”, zegt Ovacik.
Sacha Van Wiele