Antwerpse politie doet een beroep op hondenbaasjes

Op 16 januari 2013, over deze onderwerpen: In de pers

De federale politie van Antwerpen start morgen met een proefproject in Zandhoven en Ranst waarbij ze "attente burgers" inschakelen om verdachte personen of situaties te melden. Wie gaat joggen of wandelen met de hond, komt in de eerste plaats in aanmerking om mee te werken.

Wijkagenten zullen bewoners die joggen in de straten of hun hond uitlaten, vragen of ze niet willen samenwerken met de politie. Het is de bedoeling dat ze verdachte zaken in hun buurt melden. Wie wil, kan zelfs een opleiding volgen om verdachte situaties te leren inschatten, zegt hoofdcommissaris Paul Neefs, directeur-coördinator van de Antwerpse federale politie.

"We moeten vermijden dat burgers met verrekijkers hun buurt gaan scannen en gaan kijken of er iemand zijn vuilnisbak te vroeg heeft buitengezet. Het gaat erom te herkennen hoe daders werken, wat verdachte situaties zijn, wie verdachte personen zijn", aldus Neefs. "Zo kunnen we zo veel mogelijk strategische informatie inwinnen en inbraken voorkomen."

Neefs wil ook burgers aansporen om zelf pro-actief op te treden. Als er bijvoorbeeld een auto traag door de straat rijdt, kan een bewoner op de bestuurder afstappen en vriendelijk vragen of hij kan helpen. Komt er vervolgens geen goede uitleg, wordt de politie best op de hoogte gebracht, zegt hij in Het Nieuwsblad.

Het doel van het proefproject is om het aantal woninginbraken in de felgeplaagde gemeenten Ranst en Zandhoven drastisch te doen dalen. Het plan sluit nauw aan bij de oproep van de Antwerpse procureur Herman Dams aan alle burgers om verdachte zaken te melden bij de politie.